23948sdkhjf

Grönlund in i Svensk Turism

Sveriges Bussföretags vice vd och branschchef tar klivet in i besöksnäringen på allvar – Anna Grönlund tar plats i styrelsen för Svensk Turism, läs här om vad det innebär!

– Frågor rörande turist- och besöksnäring är viktiga och väldigt betydelsefulla för Sveriges Bussföretag och flera av våra systerförbund inom Transportföretagen, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag, som är ett av förbunden inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. 25 april blev hon  invald i styrelsen för Svensk Turism som representant för Transportföretagen och dess förbund, däribland Sveriges Bussföretag.

Turismen ökar kraftigt i Sverige enligt Tillväxtverkets årsbokslut över turismen. 2016 omsatte turismen nära 300 miljarder kronor och sysselsatte 170 000. Antalet utländska besökare har ökat med 11 procent. Enligt Sveriges Kommuner och Landsting, SKL är den svenska besöksnäringen en av de tjänstenäringar som under 2000-talet skapat flest arbetstillfällen.

Svensk Turism samlar den svenska besöksnäringen och ägs av 170 företag och organisationer som representerar tiotusentals företag i hela besöksnäringen inom områdena äta, bo, resa och göra. Organisationens uppgifter är att förvalta näringens del av ägarskapet i kommunikationsbolaget VisitSweden, vara huvudman för Nationell strategi för svensk besöksnäring och att utgöra ett forum för den svenska besöksnäringens strategiska utveckling.

-För att besöksnäringen ska kunna fortsätta sin positiva utveckling behövs fungerande transporter för både människor och varor. Transportnäringens utveckling och förutsättningar är därför en viktig pusselbit i den svenska besöksnäringens tillväxt enligt konceptet resa, bo, äta och göra. Ett koncept som sammantaget skildrar alla viktiga delar i besökarens upplevelse, delar som var för sig påverkar helhetsupplevelsen, säger Anna Grönlund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.282