Bränsleskatt gynnar höginkomsttagare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Bilrelaterade skatter slår hårdast mot landsbygden medan högavlönade storstadsbilister kommer lindrigt undan, det visar ny VTI-studie, läs om den här!

Styrmedel som ökade bilrelaterade skatter slår hårdare mot invånare på landsbygd än i storstad. I en studie konstaterar Jonas Eliasson, trafikdirektör Stockholms Stad tillsammans med forskare från VTI att bilberoendet är ungefär samma i all landsbygd över hela Sverige, vilket innebär att effekten inte skiljer sig åt mellan norr och söder.

Skatter på bilar och drivmedel är viktiga styrmedel för att minska svenskarnas koldioxidberoende, men också som inkomstkällor för staten. I en ny studie har forskare analyserat effekterna av fyra bilrelaterade styrmedel: ökning av skatter på drivmedel, en ny kilometerskatt, en ökad koldioxid-relaterad skatt för bilägande och en koldioxid-relaterad skatt vid köp av nya bilar.

Vi har i analyserna bland annat tittat på effekter i olika grupper beroende på inkomst. Den lilla del av befolkningen som skulle få påtagligt sämre välfärd av dessa skatteökningar hittar vi framför allt i gruppen låginkomsttagare, säger Jonas Eliasson.

Resultaten som presenteras i en vetenskaplig artikel i Economics of Transportation visar att skillnaden mellan olika geografiska områden blir stor. Landsbygd och glesbygd får ta en större börda när det gäller drivmedels- och fordonsskatter jämfört med storstadsområden. Det är också en skillnad mellan större städer och förorter, mindre orter samt satelliter till exempelvis länshuvudstäder.

Däremot är det intressant att notera att ingen större skillnad finns om du bor på landsbygd i norra eller södra Sverige. Landsbygdsområden påverkas ungefär på samma sätt oavsett var i landet, säger Jonas Eliasson.

Fotnot. Till grund för notisen är en artikel i Economics of Transportation av Jonas Eliasson, Roger Pyddoke och Jan-Erik Swärdh: Distributional effects of taxes on car fuel, use, ownership and purchases. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Spårvagnskrock – flera skadade

Två spårvagnar har kolliderat på Göta älvbron i Göteborg – Flera personer skadades, minst två är förda till sjukhus, läs mer här!

Över 200 anmälda till Bussförar-SM

id senaste räkningen hade 205 bussförare gjort uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Keolis ligger i topp men en viss doldiskoncern behåller greppet, läs här!

Volvobussar för Lillehammer

”Fel om Skellefteåbussarna”

Säkrare SL med nattstopp

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Nyhetsbrev

Hållbar värme i Lund

Det står nu klart att Lunds kommun kommer att få uppvärmda torg och spårvagnshållplatser – Dessutom handlar det om återvunnen värme, läs om hur det går till här!

Arkiv

17 dog på aprilvägarna

Under april 2018 omkom 17 personer och 1105 personer skadades i vägtrafiken – Det visar Transportstyrelsens statistik, läs mer här!

Fler cyklar – mer shopping

Bergman hedersdoktor

Lecab tar över Irizar

Jönsson ny IVECO-chef

Håkan Jönsson har utsetts till ny Business Director för IVECO North Europe & Baltics - Han tillträder sin nya befattning 1 augusti och kommer att sitta i Albertslund i Köpenhamn.

Upphandling måste göras om

Plus

Alla gillar kollektivtrafiken

Plus

Regeringen satsar

Plus

Diskussion om koncessioner

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Plus

Framtiden redan här

Plus

Mobilitetsfixarna

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Liberalerna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Centerpartiet

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Grön Express ökar

Sänd till en kollega

0.205