23948sdkhjf

Tågsatsning Stockholm-Köpenhamn

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Fler snabbtågsavgångar mellan Stockholm och Malmö samt fler förbindelser till Köpenhamn i 2019 års tidtabell – Läs här vad en svensk tågoperatör har för planer!

Att kunna köra fler snabbtåg mellan Stockholm och Malmö är målet enligt den ansökan som SJ nu lämnat in till Trafikverket. Men tågoperatören vill också kunna erbjuda fler förbindelser till Köpenhamn så att resenärerna kan åka hela vägen mellan de två nordiska huvudstäderna.

I en förlängning vill vi utöka antalet platser med 50 procent, säger Petter Essén, affärschef på SJ.

Förr om åren var det vanligaste sättet att ta sig mellan Stockholm och Köpenhamn tåget. Det tog tid eftersom tåget då fick gå via färjan mellan Helsingborg och Helsingör. Nu borde det vara så mycket lättare med Öresundsbron, men flyget har varit en kraftfull konkurrent. Det hoppas SJ kunna ändra på till en del i alla fall.

I nästa års tidtabell finns två nyheter för Södra stambanan. En extra X 2000-avgång måndag till fredag och söndag från både Stockholm och Malmö skapar ett jämnt mönster med X 2000-avgångar varje timme hela dagen. De nya avgångarna går klockan 11:26 från Stockholm och klockan 18:15 från Malmö. Dessutom förstärks trafiken på fredagar och söndagar med ytterligare en avgång mot Malmö på fredagar klockan 13:16 och åter från Malmö på söndagar klockan 13:15. Även antalet tåg som fortsätter över till Köpenhamn blir fler.

– Resorna till Köpenhamn har under våren ökat med över 30 procent. Därför vill vi öka antalet avgångar till Köpenhamn från sex till sju och från fem till sju från Köpenhamn. Utökningen är en del av den långsiktiga satsning vi nu påbörjat för att ännu bättre binda ihop Mälardalen, Östergötland, Småland och Öresundsregionen, säger Petter Essén.

En annan nyhet för alla som pendlar mellan Norrköping och Stockholm är en ny snabbtågsavgång på morgonen klockan 07:19 som går nonstop till huvudstaden.

Ambitionen är att SJ:s trafik de kommande fem åren ska öka kraftigt på sträckan Stockholm – Malmö – Köpenhamn. Förutom att rusta upp alla 36 X 2000 tåg för 3,5 miljarder har SJ även beslutat att köpa helt nya snabbtåg med en toppfart på 250 kilometer i timmen. De nya tågen ska rymma omkring 350-400 resenärer och beräknas vara på spåren 2022. Sträckan Stockholm–Malmö–Köpenhamn blir först med de nya tågen.

Greater Copenhagen och Stockholmsregionen är två tydliga tillväxtnav i Norden och konkurrerar med storstadsregioner som till exempel Barcelona och Berlin. Vi vill underlätta och vara en del av den utvecklingen och binda ihop hela Sverige, därför satsar vi stort på Södra stambanan, säger Petter Essén.

Tidtabellsansökan ska nu behandlas hos Trafikverket. Det är trångt på spåren och det körs många tåg. Det är ett gediget pussel Trafikverket ska lägga för att tågbolagen ska få köra så mycket som möjligt av den trafik de önskar. I slutet av september fastställs nästa års tågtidtabell som börjar gälla 9 december.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.174