23948sdkhjf

FlixBus köper Swebus

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nobina har sålt det helägda expressbussföretaget Swebus Express till reseföretaget FlixBus Sverige för 107,2 miljoner kronor, läs om affären här!

Uppstickaren FlixBus Svereige har köpt Nobinas hela expressbussverkssamhet genom köpet av Swebus Express. I tillägg till detta öerlåts bussar till ett värde av 1,9 miljoner euro motsvarande nära 20 miljoner kronor till köparen från Nobina Fleet. Försäljningen omfattar Swebus kommersiella verksamhet, varumärke och majoriteten av fordonsflottan. Affären uppges ligga i linje med Nobinas strategiska fokusområden om att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken.

Under våren 2017 inledde Nobina en strategisk översyn av Swebus verksamhet, vilket resulterade i ett antal förändringar och en ökad integrering i Nobinas övriga verksamhet. Utvecklingen av antalet resenärer har varit positiv med växande passagerarvolymer de senaste månaderna, men samtidigt har konkurrensen hårdnat på marknaden, med lägre biljettintäkter som följd.

Vi har tagit många steg för att förbättra vår marknadsposition och jag är imponerad över den utveckling och det engagemang som jag har mött bland medarbetare inom bolaget. Men samtidigt tror jag att vi har hittat en bra köpare som kan fortsätta att utveckla den interregionala expressbusstrafiken och marknaden ytterligare. En bra lösning för alla parter som följer Nobinas strategi att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken, säger Magnus Rosén, koncernchef och vd på Nobina.

Swebus bedriver interregional expressbusstrafik och verksamheten omfattar cirka 10 000 avgångar per vecka och drygt 1,5 miljoner resenärer årligen. Under det brutna räkenskapsåret som slutade 28 februari 2018 hade Swebus en omsättning på 237 miljoner kronor och cirka 110 medarbetare. Men verksamhetens resultat var samtidigt en förlust på -36 miljoner kronor (varav 24 miljoner kronor sägs utgöras av engångskostnader). Affären väntas därmed komma att stärka Nobinas kassa och förväntas påverka koncernens rörelsemarginal positivt.

FlixBus är Europas snabbast växande företag inom den interregionala och gränsöverskridande expressbusstrafiken. Företaget har etablerat Europas största nätverk av fjärrbusslinjer med cirka 250 000 dagliga avgångar till 1700 destinationer i 27 länder. 

- Med Swebus i vårt nätverk kommer vi att förnya bussresandet i Sverige. Vi ser en stor potential att utöka det svenska resenätverket genom att förena våra tjänster med Swebus många års marknadserfarenhet. Vi kommer att arbeta hårt för att FlixBus ska motsvara förväntningarna hos tidigare kunder och hoppas att våra framtida erbjudanden kommer att attrahera ännu fler att resa med våra gröna bussar, säger Peter Ahlgren, vd för FlixBus Sverige

Affären genomförs som en aktieöverlåtelse. FlixBus Sverige AB tillträdde aktierna i Swebus Express AB 2 maj i samband med att avtalet undertecknades och köpeskillingen erlades därvid kontant. Nobina kommer under en övergångsperiod om högst nio månader tillhandahålla Swebus tjänster inom bland annat redovisning, personal och IT i syfte att inte påverka den dagliga verksamheten och kunderna. 

- En bra lösning för alla parter som ligger i linje med Nobinas strategi att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken, säger Magnus Rosén.

FlixBus affärsmodell bygger på ett internationellt unikt samarbete med lokalindustrin. FlixBus samarbetar för närvarande med 250 busspartners i hela Europa av vilka många är mindre, familjeägda bolag. Under åren har dessa samarbeten bidragit till att skapa 7000 förararbetstillfällen. FlixBus sköter biljettförsäljning, kundtjänst, nätverksplanering, den teknologiska plattformen samt marknadsföring och försäljning. Lokala partners ansvarar för den dagliga driften. Genom att skapa synergier från både innovation och tradition har FlixBus utformat Europas största nätverk för långfärdsbussar med både intercity och internationella förbindelser. FlixBus resenätverk sprider sig över 27 länder, 1700 resmål och har transporterat över 100 miljoner passagerare sedan uppstarten i 2013.

FlixBus började erbjuda inhemska anslutningar i Sverige under 2017 genom att ingå partnerskap med flera lokala bussbolag. Förra året kunde passagerare välja mellan 25 stopp i Sverige och internationella resor till Norge, Danmark och Tyskland. Under första verksamhetsåret har FlixBus lyckats att kontinuerligt öka antalet passagerare genom organisk tillväxt. Genom att kombinera Swebus erfarenhet och FlixBus teknologiska plattform skapas en ny generation av servicestandarder.

- Från början var FlixBus vision att förnya den etablerade bussindustrin och att ge den ett fräscht och nytt perspektiv. Fem år senare har denna vision spridit sig till 27 länder. FlixBus fortsätter fortfarande att driva innovation framåt – Frankrike har precis fått världens första helelektriska långväga bussar, Google Assistant har blivit introducerad i bokningsprocessen på 3 språk och fler nyheter är inplanerade inom de kommande månaderna. Vi förväntar oss stora synergier genom att kombinera vår startup anda med Swebus lokalexpertis, säger Peter Ahlgren.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Nyhetsbrev

Bussen - en väg till integration

Arkiv

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.369