23948sdkhjf

FlixBus köper Swebus

Nobina har sålt det helägda expressbussföretaget Swebus Express till reseföretaget FlixBus Sverige för 107,2 miljoner kronor, läs om affären här!

Uppstickaren FlixBus Svereige har köpt Nobinas hela expressbussverkssamhet genom köpet av Swebus Express. I tillägg till detta öerlåts bussar till ett värde av 1,9 miljoner euro motsvarande nära 20 miljoner kronor till köparen från Nobina Fleet. Försäljningen omfattar Swebus kommersiella verksamhet, varumärke och majoriteten av fordonsflottan. Affären uppges ligga i linje med Nobinas strategiska fokusområden om att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken.

Under våren 2017 inledde Nobina en strategisk översyn av Swebus verksamhet, vilket resulterade i ett antal förändringar och en ökad integrering i Nobinas övriga verksamhet. Utvecklingen av antalet resenärer har varit positiv med växande passagerarvolymer de senaste månaderna, men samtidigt har konkurrensen hårdnat på marknaden, med lägre biljettintäkter som följd.

Vi har tagit många steg för att förbättra vår marknadsposition och jag är imponerad över den utveckling och det engagemang som jag har mött bland medarbetare inom bolaget. Men samtidigt tror jag att vi har hittat en bra köpare som kan fortsätta att utveckla den interregionala expressbusstrafiken och marknaden ytterligare. En bra lösning för alla parter som följer Nobinas strategi att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken, säger Magnus Rosén, koncernchef och vd på Nobina.

Swebus bedriver interregional expressbusstrafik och verksamheten omfattar cirka 10 000 avgångar per vecka och drygt 1,5 miljoner resenärer årligen. Under det brutna räkenskapsåret som slutade 28 februari 2018 hade Swebus en omsättning på 237 miljoner kronor och cirka 110 medarbetare. Men verksamhetens resultat var samtidigt en förlust på -36 miljoner kronor (varav 24 miljoner kronor sägs utgöras av engångskostnader). Affären väntas därmed komma att stärka Nobinas kassa och förväntas påverka koncernens rörelsemarginal positivt.

FlixBus är Europas snabbast växande företag inom den interregionala och gränsöverskridande expressbusstrafiken. Företaget har etablerat Europas största nätverk av fjärrbusslinjer med cirka 250 000 dagliga avgångar till 1700 destinationer i 27 länder. 

- Med Swebus i vårt nätverk kommer vi att förnya bussresandet i Sverige. Vi ser en stor potential att utöka det svenska resenätverket genom att förena våra tjänster med Swebus många års marknadserfarenhet. Vi kommer att arbeta hårt för att FlixBus ska motsvara förväntningarna hos tidigare kunder och hoppas att våra framtida erbjudanden kommer att attrahera ännu fler att resa med våra gröna bussar, säger Peter Ahlgren, vd för FlixBus Sverige

Affären genomförs som en aktieöverlåtelse. FlixBus Sverige AB tillträdde aktierna i Swebus Express AB 2 maj i samband med att avtalet undertecknades och köpeskillingen erlades därvid kontant. Nobina kommer under en övergångsperiod om högst nio månader tillhandahålla Swebus tjänster inom bland annat redovisning, personal och IT i syfte att inte påverka den dagliga verksamheten och kunderna. 

- En bra lösning för alla parter som ligger i linje med Nobinas strategi att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken, säger Magnus Rosén.

FlixBus affärsmodell bygger på ett internationellt unikt samarbete med lokalindustrin. FlixBus samarbetar för närvarande med 250 busspartners i hela Europa av vilka många är mindre, familjeägda bolag. Under åren har dessa samarbeten bidragit till att skapa 7000 förararbetstillfällen. FlixBus sköter biljettförsäljning, kundtjänst, nätverksplanering, den teknologiska plattformen samt marknadsföring och försäljning. Lokala partners ansvarar för den dagliga driften. Genom att skapa synergier från både innovation och tradition har FlixBus utformat Europas största nätverk för långfärdsbussar med både intercity och internationella förbindelser. FlixBus resenätverk sprider sig över 27 länder, 1700 resmål och har transporterat över 100 miljoner passagerare sedan uppstarten i 2013.

FlixBus började erbjuda inhemska anslutningar i Sverige under 2017 genom att ingå partnerskap med flera lokala bussbolag. Förra året kunde passagerare välja mellan 25 stopp i Sverige och internationella resor till Norge, Danmark och Tyskland. Under första verksamhetsåret har FlixBus lyckats att kontinuerligt öka antalet passagerare genom organisk tillväxt. Genom att kombinera Swebus erfarenhet och FlixBus teknologiska plattform skapas en ny generation av servicestandarder.

- Från början var FlixBus vision att förnya den etablerade bussindustrin och att ge den ett fräscht och nytt perspektiv. Fem år senare har denna vision spridit sig till 27 länder. FlixBus fortsätter fortfarande att driva innovation framåt – Frankrike har precis fått världens första helelektriska långväga bussar, Google Assistant har blivit introducerad i bokningsprocessen på 3 språk och fler nyheter är inplanerade inom de kommande månaderna. Vi förväntar oss stora synergier genom att kombinera vår startup anda med Swebus lokalexpertis, säger Peter Ahlgren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.489