23948sdkhjf

Dags för Kollektivtrafikdagen 2018

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Säkerhet i offentliga miljöer, framtidens kollektivtrafik och ett politiskt avstamp inför valrörelsen 2018 – Det tas upp på Kollektivtrafikdagen 14 maj i Stockholm, läs mer här och anmäl deltagande!

Kollektivtrafikdagen som arrangeras för 11:e gången måndagen 14 maj bjuder på ett varierat program där arrangerande Trafikforum lyfter relevanta frågor i nutiden och framtiden. Braschträffen äger rum i Stockholm på Courtyard by Marriott i stadsdelen Kungsholmen mitt mellan T-banestationerna Fridhemsplan och Torildsplan.

Mycket av samhällsdebatten i stort präglas av trygghetsdiskussioner. Många medborgare känner sig otrygga i det offentliga rummet. Eftersom kollektivtrafiken är en naturlig del av det offentliga rummet så är också tryggheten i kollektivtrafiken en viktig del av debatten. Om otryggheten eller känslan av oro löses via fler poliser, väktare eller kameraövervakning är inte arrangörens roll att bestämma. Vi hör under dagen från talare som ger sin bild av hur samhället i stort fungerar ur ett säkerhetsperspektiv. Anders Göranzon, mångårig polis och sommarpratare i P1 med erfarenhet av grov gängkriminalitet bjuder på en omvärldsanalys kryddad med frågor snarare än svar.

Bussbranschen i framtiden – så reser vi med kollektivtrafiken 

Sveriges Bussföretag har under 2017 tillsammans med K2 arbetat med att ta fram en framtidsbild för bussbranschen och bussresandet, baserad på fyra möjliga scenarion. John Hultén, föreståndare K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik och Sveriges Bussföretags branschchef och vice vd Anna Grönlund presenterar forskningsrapporten ”Vilken framtid har bussen?” och bussbranschens bild ”Vår väg framåt”. De pekar på förändringar som särskilt kan påverka bussresenären och bussföretagen i framtiden.

Anna Grönlund är också involverad i de diskussioner som förs kring huruvida koncessioner inom kollektivtrafiken kan vara en del av framtiden. Den nya upphandlingslagstiftningen ger ökade möjligheter för att upphandla koncessioner i kollektivtrafiken. I Sverige har vi i dagsläget få exempel på detta inom busstrafiken. Vilka goda exempel kan vi lära av och vilka regelverk styr? Kunskap och inspiration med Eva Tiséus Transdev, KollAs ordförande Ewa Rosén, Sylvia Lindén Advokat och Partner vid Kilpatrick Townsend & Stockton Advokat KB samt representant från regional kollektivtrafikmyndighet.

En uppskattad och vid det här laget traditionsenlig talare på Kollektivtrafikdagen är Samtrafikens vd Gerhard Wennerström. Årets anförande har rubriken Framtiden har miljoner individuella resenärer - Hur kan vi möta individuella behov med massproducerade transporter?

Huvudpartnern Hogia levererar genom Mats Johansson insiktsfulla analyser av nutid, framtid och trender i branschen. Detta gör man från en marknadsledande position med mångårig och djup samverkan med branschens aktörer. Mats Johansson arbetar sedan 2016 som Chief Commercial Officer för persontrafiksegmentet hos Hogia, men har en lång och bred bakgrund från bland andra Flygbussarna och Nettbuss.

Infospread med vd Stefan Johansson, Consat Technologies med vd Thomas Ottosson och Johan Riesten från LTG Sweden AB (tidigare Mobitec) levererar sina bilder från en teknikleverantörs perspektiv på Mobility As A Service.

MaaS, autonoma fordon, cyklar, bilpooler och bussens återtåg i finrummet är några av sakerna som svenskättade Johan Herrlin,vd vid Londonbaserade ITO World levererar i sin analys av den närmaste framtidens trender inom kollektiva transporter.

Som avslutande block för dagen ser vi Mattias Landgren, Statssekreterare för Infrastrukturministern Tomas Eneroth som tyvärr tvingats till återbud. Han står inte oemotsagd då Anders Åkesson (C), Teres Lindberg (S) och Erik Ottosson (M) återfinns i den avslutande panelen för dagen.

Tidsatt och fullständigt program finns inom kort på www.kollektivtrafikdagen.se och anmälan är fortfarande öppen.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.159