Självkörande buss i Göteborg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En självkörande buss kan nu börja trafikera Chalmersområdet i Göteborg – Det blir det andra försöket med självkörande fordon i Sverige.

Transportstyrelsen hart nu godkänt det andra försöket med självkörande fordon på allmän väg i Sverige, den här gången gäller det en självkörande minibuss som ska köra i området kring Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Godkännandet har föregåtts av omfattande granskningar för att säkra att tekniken är trafiksäker. Den avslutande kontrollen består i en verifiering i drift att fordonet följer de trafikregler som finns utmed den sträcka som ska köras.

- Tillståndet är ett steg i rätt riktning för att möjliggöra för teknikutvecklingen utan att för den skull ge avkall på säkerheten, säger Pasi Paavola, sektionschef på Transportstyrelsen.

Företaget som ska genomföra försöket heter Amobility AB och är ett svenskt dotterbolag till danska företaget Autonomous Mobility A/S. Två bussar kommer att ingå i försöket. Bussarna har plats för 11 personer och de kommer senare att utrustas med ramp, vilket gör det möjligt för rullstolsburna att färdas med bussen. Toppfart är 20 km/h.

Under testperioden kommer en förare att finnas med ombord eftersom dagens lagstiftning kräver att det finns en fysisk person i eller utanför fordonet. Föraren ska kunna hantera eventuella hinder som finns i bussens färdväg. Bussarna ska köra en sträcka som är drygt 1,2 km lång, mellan ett parkeringsområde och en konferenslokal på Chalmersområdet.

Sedan 1 juli 2017 har Transportstyrelsen rätt att utfärda tillstånd för försök med självkörande fordon på allmän väg. För att få tillstånd krävs att den som ansöker kan visa att fordonet kan köras utan fara för trafiksäkerheten. Transportstyrelsen handlägger för närvarande ytterligare sex ansökningar om försök med självkörande fordon.

FAKTA/Självkörande bussarna i Göteborg

  • Amobility AB är en svensk filial till det danska företaget Autonomous Mobility A/S som ägs av Semler gruppen (semler.dk)

  • Tillverkare är Navya ocjh modellen heter Arma

  • Bussen har plats för 11 sittande passagerare inklusive föraren

  • Toppfart: 20 km/h

  • Tillståndet gäller till och med 30 september.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Gratisbuss till badsjö

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nyhetsbrev

Nya tunneltåget visat

Arkiv

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Elbussar lyft för Jaworzno

Med sina knappt 100000 invånare är Jaworzno en stad i klass med Eskilstuna. Den ligger i södra Polen mellan Katowice och järnvägsknuten Oświęcim och har nu satsat stort på elbussar.

Ramberg till Spårvägsmuseet

Plus

Otokar siktar på Norden

Med 110000 anställda är KOÇ Group en stor tillverkare av bussar och andra fordon. Bland dem finns Otokar som Skeppsbrons Buss i Jönköping nu ska sälja till svenska och norska kunder.

Plus

Busstillverkare lanserar eldriven lastbil

Plus

Europas första elbussfabrik

Sjöstedt till Peru

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Sänd till en kollega

0.298