23948sdkhjf

Framgång för självkörande

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

10000 resenärer har åkt med de självkörande bussarna i Kista, norra Stockholm – Första kvartalet är avverkat och bussarna har kört 2000 kilometer på allmänna gator i området, läs om det här!

Skandinaviens första projekt med självkörande fordon på allmän väg har varit framgångsrika och gett många viktiga erfarenheter, enligt Nobina som ansvarar för trafiken. Projektet Autopilotens syfte är att bygga kunskap om hur den självkörande tekniken kan vara en del i kollektivtrafikens utveckling. Den typ av bussar som nu testas ska kunna vara ett komplement till annan kollektivtrafik. De kan skapa riktiga dörr till dörr-lösningar som knyter ihop resan och som gör kollektivtrafiken som helhet än mer attraktiv.

Projektet invigdes den 24 januari 2018 och pågår fram till sommaren. När de första tre månaderna nu är avverkade och inräknade så har 10 000 resenärer testat att resa med den två självkörande bussarna som trafikerar en vägsträcka i Kista i norra Stockholm.

De som bor och arbetar i Kista använder bussarna i sin pendling. Men vi har också haft tusentals besökare, både svenska och internationella, som kommit till Kista enbart för att teståka. Det har varit allt från arkitekter och stadsplanerare till fordonsintresserade privatpersoner, säger Peter Hafmar, vd för Nobina Technology.

Forskare från Integrated Transport Research Lab, ITRL, vid Kungliga Tekniska Högskolan gör flera studier kopplade till testprojektet i Kista, för att undersöka om och hur sådana här lösningar kan fungera i större sammanhang. Forskargruppen har bland annat intervjuat drygt 500 personer som bor eller arbetar i Kista om deras inställning till självkörande bussar. Forskarna kommer nu att fortsätta studien för att se om det sker en attitydförändring under testperioden.

De preliminära resultaten från första intervjuomgången visar att det är omkring 70 procent som är intresserade av att använda en sådan här tjänst som en del av sin pendling, och det är också många som är beredda att betala för den här typen av tjänster, säger ITRL:s föreståndare Anna Pernestål Brenden.

De som intervjuas anger att viktiga faktorer som påverkar om de skulle välja alternativet självkörande buss är säkerhet, punktlighet, tillförlitlig trafikinformation och trygghet.

Bussarna fungerar mycket bra i trafik och klarade vinterväglag bättre än förväntat.

Det som har förorsakat vissa fördröjningar är andra fordon som felparkerats. Står något i vägen gör bussarna precis vad de ska, det vill säga stannar. Vi har också fått en del synpunkter på att bussarna går så långsamt som de gör – men säkerheten kommer först i ett sådant här test. Nu när vi vet hur väl de fungerar i trafik kommer vi att öka hastigheten från 12 till 20 kilometer i timmen, säger Peter Hafmar.

Nobina kommer att använda lärdomarna från Kista för att ta nästa steg med självkörande bussar, nämligen att infoga den nya tekniken i ett befintligt kollektivtrafiknät.

Om Autopiloten

  • Projektet Autopiloten genomförs av Nobina Technology i samarbete med Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena och Stockholms stad, med finansiering från bland annat Vinnova via Drive Sweden.

  • Två självkörande elbussar trafikerar en vägsträcka i Kista Science City, mellan Victoria Tower och Kista Galleria, i sex månader. De är i trafik på vardagar. Att resa med dem är gratis.

  • Bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg. De styrs med laserradar och har satellitbaserade positionssystem för att lokalisera sig.Om någon eller något riskerar att kollidera med bussarna stannar de.

  • Bussarna har plats för elva passagerare (varav sex sittande) och en värd.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tre månader till för Hybricon

EU skärper utsläppskraven rejält

EU skärper utsläppskraven rejält på tunga fordon – men EU-parlamentet måste först rösta om saken vilket sker i mars.

UL rekordökade 2018

Dramatisk ökning av döda i trafiken

Sandberg sågar Skånetrafiken

Skånetrafiken vill att kommuner som önskar behålla busstrafik själva får betala för den – kommunstyrelsens ordförande i Lund sågar förslaget rapporterar Lokaltidningen.

Stopp för kontanter på grund av rån

Nyhetsbrev

Nobina förvärvar i Danmark

Arkiv

Ännu ett EU-steg för biodrivmedel

Biodrivmedel föreslås omfattas av EU:s nya direktiv om gröna fordon – godkänns förslaget kan biodieselns framtid vara tryggad, men flera steg återstår i den EU-processen.

Eneroth till Kollektivtrafikdagen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar på Kollektivtrafikdagen 15 maj – branschdagen genomförs i år på Quality Hotel Friends i Solna.

Resanderekord för SJ

SJ når rekordsiffror vad gäller antalet resenärer under 2018 – samtidigt backade rörelseresultatet med nära 200 miljoner.

Framtidens drivmedel på Kollektivtrafikdagen!

15 maj genomförs Kollektivtrafikdagen vid Friends Arena i Solna – en av programpunkterna är regeldjungeln kring framtidens drivmedel.

Anropsstyrd framgång i Västtrafik

Uppåt för Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent – det framgår nu när siffrorna för 2018 har sammanställts.

"Tiggarbrev" från Skånetrafiken

Utmanar: 90 dagar utan bil!

Bjurenborg lämnar Arriva

Volvo-aktör överklagar Hybricons tilldelning

Ruter valde Zetadisplay

Rekordsatsning på elbussar

Inom kort ska den blågröna majoriteten i Region Stockholm klubba ett historiskt beslut om en mångmiljardsatsning på hundratals nya elbussar.

Swish i Örebro

Axelsson får Miljöpriset 2019

Kenneth Johansson död

Brittiska körkort kan få dispens

Alstom+Siemens stoppas av EU

Plus

5 snabba frågor…

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Grönt för kameror i Dalatrafiken

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131