23948sdkhjf

Framgång för självkörande

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

10000 resenärer har åkt med de självkörande bussarna i Kista, norra Stockholm – Första kvartalet är avverkat och bussarna har kört 2000 kilometer på allmänna gator i området, läs om det här!

Skandinaviens första projekt med självkörande fordon på allmän väg har varit framgångsrika och gett många viktiga erfarenheter, enligt Nobina som ansvarar för trafiken. Projektet Autopilotens syfte är att bygga kunskap om hur den självkörande tekniken kan vara en del i kollektivtrafikens utveckling. Den typ av bussar som nu testas ska kunna vara ett komplement till annan kollektivtrafik. De kan skapa riktiga dörr till dörr-lösningar som knyter ihop resan och som gör kollektivtrafiken som helhet än mer attraktiv.

Projektet invigdes den 24 januari 2018 och pågår fram till sommaren. När de första tre månaderna nu är avverkade och inräknade så har 10 000 resenärer testat att resa med den två självkörande bussarna som trafikerar en vägsträcka i Kista i norra Stockholm.

De som bor och arbetar i Kista använder bussarna i sin pendling. Men vi har också haft tusentals besökare, både svenska och internationella, som kommit till Kista enbart för att teståka. Det har varit allt från arkitekter och stadsplanerare till fordonsintresserade privatpersoner, säger Peter Hafmar, vd för Nobina Technology.

Forskare från Integrated Transport Research Lab, ITRL, vid Kungliga Tekniska Högskolan gör flera studier kopplade till testprojektet i Kista, för att undersöka om och hur sådana här lösningar kan fungera i större sammanhang. Forskargruppen har bland annat intervjuat drygt 500 personer som bor eller arbetar i Kista om deras inställning till självkörande bussar. Forskarna kommer nu att fortsätta studien för att se om det sker en attitydförändring under testperioden.

De preliminära resultaten från första intervjuomgången visar att det är omkring 70 procent som är intresserade av att använda en sådan här tjänst som en del av sin pendling, och det är också många som är beredda att betala för den här typen av tjänster, säger ITRL:s föreståndare Anna Pernestål Brenden.

De som intervjuas anger att viktiga faktorer som påverkar om de skulle välja alternativet självkörande buss är säkerhet, punktlighet, tillförlitlig trafikinformation och trygghet.

Bussarna fungerar mycket bra i trafik och klarade vinterväglag bättre än förväntat.

Det som har förorsakat vissa fördröjningar är andra fordon som felparkerats. Står något i vägen gör bussarna precis vad de ska, det vill säga stannar. Vi har också fått en del synpunkter på att bussarna går så långsamt som de gör – men säkerheten kommer först i ett sådant här test. Nu när vi vet hur väl de fungerar i trafik kommer vi att öka hastigheten från 12 till 20 kilometer i timmen, säger Peter Hafmar.

Nobina kommer att använda lärdomarna från Kista för att ta nästa steg med självkörande bussar, nämligen att infoga den nya tekniken i ett befintligt kollektivtrafiknät.

Om Autopiloten

  • Projektet Autopiloten genomförs av Nobina Technology i samarbete med Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena och Stockholms stad, med finansiering från bland annat Vinnova via Drive Sweden.

  • Två självkörande elbussar trafikerar en vägsträcka i Kista Science City, mellan Victoria Tower och Kista Galleria, i sex månader. De är i trafik på vardagar. Att resa med dem är gratis.

  • Bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg. De styrs med laserradar och har satellitbaserade positionssystem för att lokalisera sig.Om någon eller något riskerar att kollidera med bussarna stannar de.

  • Bussarna har plats för elva passagerare (varav sex sittande) och en värd.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

Nyhetsbrev

SL-buss i brandolycka

Arkiv

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Seniorerna i Trollhättan åker mer buss

Sedan mars i år kan seniorerna i Trollhättan resa helt gratis med Västtrafiks bussar hela dygnet inom kommunen – och även göra en avstickare till Vänersborg.

Kollektivtrafikdagen – sista chansen!

Kollektivtrafikdagen 2019 drar igång 15 maj i Solna med ett fullspäckat program – ännu finns det platser kvar men nu är det snart sista chansen att anmäla deltagande,.

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Feministiskt initiativ svarar

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143