23948sdkhjf

Framgång för självkörande

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

10000 resenärer har åkt med de självkörande bussarna i Kista, norra Stockholm – Första kvartalet är avverkat och bussarna har kört 2000 kilometer på allmänna gator i området, läs om det här!

Skandinaviens första projekt med självkörande fordon på allmän väg har varit framgångsrika och gett många viktiga erfarenheter, enligt Nobina som ansvarar för trafiken. Projektet Autopilotens syfte är att bygga kunskap om hur den självkörande tekniken kan vara en del i kollektivtrafikens utveckling. Den typ av bussar som nu testas ska kunna vara ett komplement till annan kollektivtrafik. De kan skapa riktiga dörr till dörr-lösningar som knyter ihop resan och som gör kollektivtrafiken som helhet än mer attraktiv.

Projektet invigdes den 24 januari 2018 och pågår fram till sommaren. När de första tre månaderna nu är avverkade och inräknade så har 10 000 resenärer testat att resa med den två självkörande bussarna som trafikerar en vägsträcka i Kista i norra Stockholm.

De som bor och arbetar i Kista använder bussarna i sin pendling. Men vi har också haft tusentals besökare, både svenska och internationella, som kommit till Kista enbart för att teståka. Det har varit allt från arkitekter och stadsplanerare till fordonsintresserade privatpersoner, säger Peter Hafmar, vd för Nobina Technology.

Forskare från Integrated Transport Research Lab, ITRL, vid Kungliga Tekniska Högskolan gör flera studier kopplade till testprojektet i Kista, för att undersöka om och hur sådana här lösningar kan fungera i större sammanhang. Forskargruppen har bland annat intervjuat drygt 500 personer som bor eller arbetar i Kista om deras inställning till självkörande bussar. Forskarna kommer nu att fortsätta studien för att se om det sker en attitydförändring under testperioden.

De preliminära resultaten från första intervjuomgången visar att det är omkring 70 procent som är intresserade av att använda en sådan här tjänst som en del av sin pendling, och det är också många som är beredda att betala för den här typen av tjänster, säger ITRL:s föreståndare Anna Pernestål Brenden.

De som intervjuas anger att viktiga faktorer som påverkar om de skulle välja alternativet självkörande buss är säkerhet, punktlighet, tillförlitlig trafikinformation och trygghet.

Bussarna fungerar mycket bra i trafik och klarade vinterväglag bättre än förväntat.

Det som har förorsakat vissa fördröjningar är andra fordon som felparkerats. Står något i vägen gör bussarna precis vad de ska, det vill säga stannar. Vi har också fått en del synpunkter på att bussarna går så långsamt som de gör – men säkerheten kommer först i ett sådant här test. Nu när vi vet hur väl de fungerar i trafik kommer vi att öka hastigheten från 12 till 20 kilometer i timmen, säger Peter Hafmar.

Nobina kommer att använda lärdomarna från Kista för att ta nästa steg med självkörande bussar, nämligen att infoga den nya tekniken i ett befintligt kollektivtrafiknät.

Om Autopiloten

  • Projektet Autopiloten genomförs av Nobina Technology i samarbete med Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena och Stockholms stad, med finansiering från bland annat Vinnova via Drive Sweden.

  • Två självkörande elbussar trafikerar en vägsträcka i Kista Science City, mellan Victoria Tower och Kista Galleria, i sex månader. De är i trafik på vardagar. Att resa med dem är gratis.

  • Bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg. De styrs med laserradar och har satellitbaserade positionssystem för att lokalisera sig.Om någon eller något riskerar att kollidera med bussarna stannar de.

  • Bussarna har plats för elva passagerare (varav sex sittande) och en värd.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.153