23948sdkhjf

Fem snabba frågor...

...till Per Ankersjö, moderator på Kollektivtrafikdagen 14 maj i Stockholm - Den som inte anmält deltagande har chansen att rätta till det fram till 13 maj!

Den som vill ha mer information om Kollektivtrafikdagen och rent av anmäla deltagande, var god klicka HÄR

Vad fick dig att ta jobbet som moderator på Kollektivtrafikdagen 2018?

- Jag är en riktig stadsutvecklingsnörd. Kollektivtrafiken är en av de allra viktigaste ingredienserna i framtidens hållbara samhälle. Med åren har det blivit allt tydligare hur avgörande kollektivtrafiken är för hur våra städer och samhällen utvecklas. Kollektivtrafikdagen är hjärtat för framtidsspaningarna och kollen på branschen, så jag tycker det ska bli både hedersamt och roligt att få moderera den.

Hur är din egen syn på kollektivtrafikens utmaningar under åren som kommer?

- Den roligaste utmaningen hänger ihop med teknikutvecklingen och digitaliseringens möjligheter. En annan är att få samhällsplanerarna att tänka kollektivtrafik från början när de bygger ut våra samhällen. Sen finns också utmaningar med miljö och ekonomi, som påverkas av hur exempelvis de offentliga upphandlingarna ser ut. Men det är solklart att det är en framtidsbransch.

Det är val i höst – vilken tyngd tror du att frågor om kollektivtrafiken får i valrörelsen bland alla andra viktiga frågor?

- Kollektivtrafikfrågorna är alltid tunga lokalt och regionalt, så blir det även denna gång. Området är ju så centralt för att våra vardagsliv ska fungera. Jag skulle däremot önska att fler hade viljan att diskutera kollektivtrafiken som lösning på både miljömässig och social hållbarhet, även ur ett nationellt perspektiv. Jag träffade Bogotas borgmästare Enrique Penalosa för några år sedan. Han förklarade att den bästa sociala integrationen sker när kollektivtrafik dras mellan de rika och de fattiga områdena i en stad. Svenska politiker borde vara mer visionära när det gäller kollektivtrafikens möjligheter.

Vilka frågor inom det här området skulle du själv vilja diskutera?

- Jag var på SXSW i Austin nyligen. Där pratade alla om introduktionen av artificiell intelligens i våra fordon. Många vill prata om självkörande bilar. Jag tycker det är mycket mer spännande att prata om hur tekniken kan utnyttjas i kollektivtrafiken. Där kan bilar vara en del, men grundtanken med att färdas tillsammans i grupp får inte glömmas bort. Vi behöver prata mer om hur tjänsterna kan se ut och komplettera varandra när AI introduceras i våra fordon, och hur människors liv och stadsutvecklingen kan bli bättre på kuppen.

Slutligen, handen på hjärtat, hur ofta åker du själv kollektivt i vardagen?

- Så gott som dagligen på vinterhalvåret. Fast nu när våren kommit så åker cykeln fram!

FAKTA/Per Ankersjö

14 maj är han moderator för Kollektivtrafikdagen 2018 på Courtyard by Marriott på Kungsholmen i Stockholm. Per Ankersjö är medgrundare av företaget A Beautiful Soup – en kommunikationsbyrå som jobbar mycket med hållbarhet, samhällsbyggande och stadsutveckling. Det är inte helt överraskande att den före detta centerpolitikern hamnade i det sällskapet.

I sin roll som stadsmiljöborgarråd var Per Ankersjö ansvarig för huvudstadens miljöpolitik under förra mandatperioden 2010-2014. Bland det som han då genomförde var den så kallade cykelmiljarden och legaliseringen av foodtrucks. Han jobbade också för att skapa en giftfri stad med stora satsningar för att förbättra luftkvaliteten och klimatpolitiken i stort.

Per Ankersjö är utbildad inom nationalekonomi och samhällsplanering. Innan nuvarande jobbet och det politiska uppdraget i Stockholm har han arbetat inom mediebranschen, bland annat som programchef för SBS Radio. I dag har han stor erfarenhet av media från båda sidorna av mikrofonen – som redaktör och som intervjuobjekt. 14 maj möter han hela kollektivtrafikbranschen i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14