Fem snabba frågor...

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

...till Per Ankersjö, moderator på Kollektivtrafikdagen 14 maj i Stockholm - Den som inte anmält deltagande har chansen att rätta till det fram till 13 maj!

Den som vill ha mer information om Kollektivtrafikdagen och rent av anmäla deltagande, var god klicka HÄR

Vad fick dig att ta jobbet som moderator på Kollektivtrafikdagen 2018?

- Jag är en riktig stadsutvecklingsnörd. Kollektivtrafiken är en av de allra viktigaste ingredienserna i framtidens hållbara samhälle. Med åren har det blivit allt tydligare hur avgörande kollektivtrafiken är för hur våra städer och samhällen utvecklas. Kollektivtrafikdagen är hjärtat för framtidsspaningarna och kollen på branschen, så jag tycker det ska bli både hedersamt och roligt att få moderera den.

Hur är din egen syn på kollektivtrafikens utmaningar under åren som kommer?

- Den roligaste utmaningen hänger ihop med teknikutvecklingen och digitaliseringens möjligheter. En annan är att få samhällsplanerarna att tänka kollektivtrafik från början när de bygger ut våra samhällen. Sen finns också utmaningar med miljö och ekonomi, som påverkas av hur exempelvis de offentliga upphandlingarna ser ut. Men det är solklart att det är en framtidsbransch.

Det är val i höst – vilken tyngd tror du att frågor om kollektivtrafiken får i valrörelsen bland alla andra viktiga frågor?

- Kollektivtrafikfrågorna är alltid tunga lokalt och regionalt, så blir det även denna gång. Området är ju så centralt för att våra vardagsliv ska fungera. Jag skulle däremot önska att fler hade viljan att diskutera kollektivtrafiken som lösning på både miljömässig och social hållbarhet, även ur ett nationellt perspektiv. Jag träffade Bogotas borgmästare Enrique Penalosa för några år sedan. Han förklarade att den bästa sociala integrationen sker när kollektivtrafik dras mellan de rika och de fattiga områdena i en stad. Svenska politiker borde vara mer visionära när det gäller kollektivtrafikens möjligheter.

Vilka frågor inom det här området skulle du själv vilja diskutera?

- Jag var på SXSW i Austin nyligen. Där pratade alla om introduktionen av artificiell intelligens i våra fordon. Många vill prata om självkörande bilar. Jag tycker det är mycket mer spännande att prata om hur tekniken kan utnyttjas i kollektivtrafiken. Där kan bilar vara en del, men grundtanken med att färdas tillsammans i grupp får inte glömmas bort. Vi behöver prata mer om hur tjänsterna kan se ut och komplettera varandra när AI introduceras i våra fordon, och hur människors liv och stadsutvecklingen kan bli bättre på kuppen.

Slutligen, handen på hjärtat, hur ofta åker du själv kollektivt i vardagen?

- Så gott som dagligen på vinterhalvåret. Fast nu när våren kommit så åker cykeln fram!

FAKTA/Per Ankersjö

14 maj är han moderator för Kollektivtrafikdagen 2018 på Courtyard by Marriott på Kungsholmen i Stockholm. Per Ankersjö är medgrundare av företaget A Beautiful Soup – en kommunikationsbyrå som jobbar mycket med hållbarhet, samhällsbyggande och stadsutveckling. Det är inte helt överraskande att den före detta centerpolitikern hamnade i det sällskapet.

I sin roll som stadsmiljöborgarråd var Per Ankersjö ansvarig för huvudstadens miljöpolitik under förra mandatperioden 2010-2014. Bland det som han då genomförde var den så kallade cykelmiljarden och legaliseringen av foodtrucks. Han jobbade också för att skapa en giftfri stad med stora satsningar för att förbättra luftkvaliteten och klimatpolitiken i stort.

Per Ankersjö är utbildad inom nationalekonomi och samhällsplanering. Innan nuvarande jobbet och det politiska uppdraget i Stockholm har han arbetat inom mediebranschen, bland annat som programchef för SBS Radio. I dag har han stor erfarenhet av media från båda sidorna av mikrofonen – som redaktör och som intervjuobjekt. 14 maj möter han hela kollektivtrafikbranschen i Stockholm.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson till Transportstyrelsen

Alliansen vill gynna elbussar

Fyra elbussar till Uddevalla

Volvo Bussar har fått en order på fyra elbussar av modellen Volvo 7900 Electric från Bivab och Uddevalla Omnibus. Sedan 2014 rullar Volvos hybridbussar i Uddevalla.

Östlig förbindelse engagerar

Bättre busstrafik i Ronneby

Skånetrafiken valde MultiQ

Nyhetsbrev

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Arkiv

”Stora partier struntar i järnväg”

Door to Gate läggs ner

Door to Gate avslutar sin verksamhet 30 september 2018 – Det gick inte att få lönsamhet med de små skyttelbussarna till Arlanda Flygplats.

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Actibump sänkte farten

1

SL i världsklass – igen

Det internationella kollektivtrafikorganet UITP rankade SL och Storstockholms kollektivtrafik som världens näst bästa i somras – För andra året i rad rankas SL så högt vilket nästan får den ansvariga politikern att jubla.

UITP-basen till Persontrafik

IRU siktar på EU-valet

De tar hem ännu en svensk affär

Plus

MAN ökar på ledningen i Bussligan

Under avmattade juli är det ett fabrikat som går som tågen gjorde förr: MAN drar ifrån konkurrenterna som verkar ha fått värmeslag under juli - Det visar Bil Swedens färska statistik.

Sommarstiltje för bussarna

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

FARA vann i sydost

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Sänd till en kollega

0.193