23948sdkhjf

Fem snabba frågor...

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

...till Per Ankersjö, moderator på Kollektivtrafikdagen 14 maj i Stockholm - Den som inte anmält deltagande har chansen att rätta till det fram till 13 maj!

Den som vill ha mer information om Kollektivtrafikdagen och rent av anmäla deltagande, var god klicka HÄR

Vad fick dig att ta jobbet som moderator på Kollektivtrafikdagen 2018?

- Jag är en riktig stadsutvecklingsnörd. Kollektivtrafiken är en av de allra viktigaste ingredienserna i framtidens hållbara samhälle. Med åren har det blivit allt tydligare hur avgörande kollektivtrafiken är för hur våra städer och samhällen utvecklas. Kollektivtrafikdagen är hjärtat för framtidsspaningarna och kollen på branschen, så jag tycker det ska bli både hedersamt och roligt att få moderera den.

Hur är din egen syn på kollektivtrafikens utmaningar under åren som kommer?

- Den roligaste utmaningen hänger ihop med teknikutvecklingen och digitaliseringens möjligheter. En annan är att få samhällsplanerarna att tänka kollektivtrafik från början när de bygger ut våra samhällen. Sen finns också utmaningar med miljö och ekonomi, som påverkas av hur exempelvis de offentliga upphandlingarna ser ut. Men det är solklart att det är en framtidsbransch.

Det är val i höst – vilken tyngd tror du att frågor om kollektivtrafiken får i valrörelsen bland alla andra viktiga frågor?

- Kollektivtrafikfrågorna är alltid tunga lokalt och regionalt, så blir det även denna gång. Området är ju så centralt för att våra vardagsliv ska fungera. Jag skulle däremot önska att fler hade viljan att diskutera kollektivtrafiken som lösning på både miljömässig och social hållbarhet, även ur ett nationellt perspektiv. Jag träffade Bogotas borgmästare Enrique Penalosa för några år sedan. Han förklarade att den bästa sociala integrationen sker när kollektivtrafik dras mellan de rika och de fattiga områdena i en stad. Svenska politiker borde vara mer visionära när det gäller kollektivtrafikens möjligheter.

Vilka frågor inom det här området skulle du själv vilja diskutera?

- Jag var på SXSW i Austin nyligen. Där pratade alla om introduktionen av artificiell intelligens i våra fordon. Många vill prata om självkörande bilar. Jag tycker det är mycket mer spännande att prata om hur tekniken kan utnyttjas i kollektivtrafiken. Där kan bilar vara en del, men grundtanken med att färdas tillsammans i grupp får inte glömmas bort. Vi behöver prata mer om hur tjänsterna kan se ut och komplettera varandra när AI introduceras i våra fordon, och hur människors liv och stadsutvecklingen kan bli bättre på kuppen.

Slutligen, handen på hjärtat, hur ofta åker du själv kollektivt i vardagen?

- Så gott som dagligen på vinterhalvåret. Fast nu när våren kommit så åker cykeln fram!

FAKTA/Per Ankersjö

14 maj är han moderator för Kollektivtrafikdagen 2018 på Courtyard by Marriott på Kungsholmen i Stockholm. Per Ankersjö är medgrundare av företaget A Beautiful Soup – en kommunikationsbyrå som jobbar mycket med hållbarhet, samhällsbyggande och stadsutveckling. Det är inte helt överraskande att den före detta centerpolitikern hamnade i det sällskapet.

I sin roll som stadsmiljöborgarråd var Per Ankersjö ansvarig för huvudstadens miljöpolitik under förra mandatperioden 2010-2014. Bland det som han då genomförde var den så kallade cykelmiljarden och legaliseringen av foodtrucks. Han jobbade också för att skapa en giftfri stad med stora satsningar för att förbättra luftkvaliteten och klimatpolitiken i stort.

Per Ankersjö är utbildad inom nationalekonomi och samhällsplanering. Innan nuvarande jobbet och det politiska uppdraget i Stockholm har han arbetat inom mediebranschen, bland annat som programchef för SBS Radio. I dag har han stor erfarenhet av media från båda sidorna av mikrofonen – som redaktör och som intervjuobjekt. 14 maj möter han hela kollektivtrafikbranschen i Stockholm.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.167