23948sdkhjf

Massor av vatten

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Stan är full av vatten sjöng Robban Broberg om Stockholm på 1960-talet – Och så är det just nu med vårflod i hela Mälardalen.

Vårfloden är i full gång och det är högtryck i tappkanalerna från Mälaren. Vattennivån regleras med mängder motsvarande 60 stycken Globen per dygn för att nå normalnivån. Mälarens vattennivå låg på 22 centimeter över medelnivån 8 maj och utflödet är 410 kubikmeter per sekund eller närmare 60 fulla Globen per dag. Men på Stockholms Hamnar som reglerar Mälaren råder ett lugn.

Vi kan kalla det en ”vanlig” vårflod, prognosen visar att vi har nått toppen och att Mälarens nivå återgår till mer normala nivåer inom några veckor. Vi har sett högre nivåer tidigare år och 2010 nådde vårfloden 10 cm högre än idag. Som mest har vi tappat ut 107 fulla Globen på ett dygn, säger Torbjörn Granqvist, ansvarig för Mälarens reglering på Stockholms Hamnar.

Stockholms Hamnar reglerar och tappar ut vatten ur Mälaren i Norrström (Riksbron och Stallkanalen) samt Hammarbyslussen, Karl Johan-slussen, avtappningskanalen (gamla Nils Ericsson slussen bredvid Karl Johan-slussen) och Södertälje sluss. Tappningskapaciteten, maximal mängd vatten som man kan få ut ur Mälaren till Saltsjön, är idag drygt 800 kubikmeter per sekund.

Mälaren är Sveriges tredje största sjö till ytan och dess avrinningsområde är cirka 22 600 kvadratkilometer stort. Inom avrinningsområdet ligger Stockholms län och delar av Uppland, Västmanland, Närke, Dalarna och Södermanland län. Till Mälaren rinner bland annat Eskilstunaån, Arboga å, Kolbäcks å, Svartån, Sagån, Råcksta å och Fyrisån. I området ingår även Hjälmaren som är Sveriges fjärde största sjö. Många intressen samsas om Mälaren, till exempel kommunal dricksvattenförsörjning, transportled, rekreation, fiske och avlopp.

Uppgifter om Mälarens vattenstånd finns sedan lång tid tillbaka. Redan 1774 började man mäta vid mätplatsen "Övre Stockholm", men sjön började inte regleras förrän 1943. Syftet med regleringen var att motverka översvämningar av jordbruksmark. Man ville också höja de låga vattenstånden för att minska risken för fartygen att gå på grund och för att undvika saltvatteninträngning.

En gång var Mälaren en vik av Östersjön vilket gjorde vikingastaden Birka till en idealisk plats med en sydlig infart via Södertälje, en östlig via den som skulle bli Stockholm och norr ut var det enkelt att segla ända upp till Gamla Uppsala. Runt år 1000 hade landhöjningen gjort Mälaren till den insjö den är i dag, sundet i Södertälje hade blivit land medan sundet i Stockholm blev till Stockholms ström.

FAKTA/Om vattenmassor och arenan Globen

Globens volym är 605 000 kubikmeter. Om någon skulle få för sig att med en vanlig vattenkran fylla hela globen med vatten uppifrån dess topp så skulle denne någon få hålla på bra länge: Det skulle faktiskt ta hela 40 år!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norweigian in efter flygkonkursen

Ryslig Hallowen i Kolmården

Rusning efter Interrail-kort

Ännu en rekordsäsong i Stockholm

Antalet kryssningspassagerare i Stockholms Hamnar ökar stadigt och slår även i år nytt rekord – det innebar mer körningar för bussföretagen.

Kocken avslöjar sin skäms-mat

Årets kock 2018, David Lundqvist, delar med sig av sina tankar kring hållbarhet och avslöjar sin ”skäms-mat”.

Gästrekord i Västsverige

Den rekordvarma sommaren har varit mycket positiv för Västsveriges hotell, stugbyar, vandrarhem och campinganläggningar – det blev gästnattsrekord.

Nyhetsbrev

Flygkonkurs – då torskar direktbokarna

Arkiv

Icehotel fick fint pris

Icehotel i Jukkasjärvi mottog 11 oktober Fonden för Exportutvecklings Export Hermes-pris för sina exportframgångar inom turism och för sitt internationella PR-arbete.

Koldioxid - så tungt väger resmålet

Hälften har aldrig sett en älg

Hållbara svenska resmål

Det går att hitta upplevelser utöver det vanliga utan att behöva flänga jorden runt – något att ta fasta på för bussresearrangörer som vill erbjuda miljösmarta alternativ.

Tio oupptäckta resmål

Storsatsning på nattåg

Tåg till Lapplandsfjällen

Nu lanseras ”Fjälltåget” – genom ett samarbete mellan Snälltåget och Inlandsbanan går det att åka tåg från Malmö ända till Lapplandsfjällen under ett par veckor i vinter.

Nytt fartyg Karlskrona-Gdynia

6 oktober gick Stena Nordica i trafik som det fjärde ordinarie fartyget mellan Karlskrona och Gdynia - därmed möter rederiet den ökade efterfrågan till norra Polen.

Sänkt prognos för flygresor

Primera Air i konkurs

Trerätters och surf för bussresenärerna

Volvo Bussar har undersökt vad bussresenärerna helst vill ha – fin mat och wifi stod högt i kurs samtidigt som 66 procent använde säkerhetsbälte.

Digital direktbokning till Åre

Det digitala turistbolaget ”This is Åre” är först med direktbokning av flygbiljetter plus ”allt” på egna sajten – detta blev möjligt genom ett samarbete med Citybreak.

Turisttrafiken ökar på Inlandsbanan

Plus

Shanghai - ett mäktigt resmål

Den som inte sett den kinesiska muren har inte varit i Kina sägs det. Men den som missar mångmiljonstaden Shanghai har missat Kinas största stad och även en av hela världens mäktigaste städer. Här blandas högt och lågt, gammalt och supermodernt i världens största hamnstad.

Nya stjärnor till Norwegian

Plus

Barometern pekar ut Prag

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Manner till Finnair

Sänd till en kollega

0.169