23948sdkhjf

Bussen populär i Borås

Västtrafik och Nobina får höga betyg av resenärerna i de ombordmätningar som genomförts i Borås stadstrafik under det senaste året.

96 procent av de tillfrågade resenärerna uppgav att de är nöjda eller mycket nöjda med senaste resan, 98 procent tycker det känns tryggt ombord på bussen och 95 procent uppger att de sitter och står bekvämt.

För att följa upp hur resan upplevs och förbättra servicen mäter Västtrafik resenärernas nöjdhet med intervjuer ombord kontinuerligt under året. Av frågorna som ställs i undersökningen får nöjdheten och tryggheten ombord mycket höga betyg. Resultatet från det senaste året ligger på en stabil nivå och 96 procent av de tillfrågade resenärerna är nöjda eller mycket nöjda med den senaste resan. Hela 98 procent tycker att det känns tryggt ombord på bussen och 95 procent uppger att de sitter och står bekvämt.

Resandet visar en positiv trend och under 2017 var det drygt 8,8 miljoner påstigande kunder i Borås stadstrafik. 

– Det är glädjande att våra resenärer uppskattar vår trafik och dessa höga siffror både på nöjdhet och resande visar att våra satsningar på att utveckla trafiken och förbättra servicen har gett resultat, säger Fadil Divovic, trafikchef på Nobina som ansvarar för linjetrafiken i Borås stad på uppdrag av Västtrafik.

Västtrafik har utökat sitt utbud och gjort många förbättringar på flera linjer vid tidtabellsskiftet i december. Projektet Den Gröna Resan där förarna utbildas i ett mjukare och effektivare körsätt har lett till en behagligare resa. Det har dessutom blivit enklare att köpa sin biljett via appen Västtrafik To Go där man nu även kan swisha som betalning. 

– Vi jobbar konstant med att våra resenärer ska vilja åka med oss och vi kommer försöka bibehålla denna höga kundnöjdhet framöver, säger Fadil Divovic.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063