23948sdkhjf

Bussresenärer nöjdast

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Precis som vid tidigare års undersökningar tar de nöjdaste resenärerna bussen, men skillnaden minskar mellan flyg, tåg och buss. Det framgår av årets studie från Svenskt Kvalitetsindex med inriktning på persontransport. Alla aktörer brister i hanteringen vid förseningar anser kunderna.

Tidigare har det varit stor spridning mellan hur nöjda kunderna är med transportbolagen. I år är tendensen snarare den motsatta. Bland flygbolagen så är det exempelvis oerhört jämt mellan BRA, SAS och Norwegian och skillnaden mellan MTR Express och SJ är fortsatt stor men gapet har minskat. Branschen har i snitt något bättre kundnöjdhet än förra året, 69,6 i år jämfört med 69,1 2017.

Nettbuss med sina varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express får än en gång bäst betyg bland alla aktörer i mätningen.

– Bussbolagen har alltid haft nöjdare kunder än tåget och flyget och vi kan konstatera att det är åttonde året i rad som just Nettbuss Bus4You kommer allra bäst ut, säger Svenskt Kvalitetsindex vd Johan Parmler.

Tåget väljs av miljöskäl

– Även om tågbranschen ligger fortsatt lågt kan vi notera att SJ hela tiden förbättrar sina resultat från de låga nivåer som uppmättes strax efter 2010, säger Johan Parmler. Punktligheten är fortfarande SJ:s stora akilleshäl men den har faktiskt blivit bättre och bättre i kundernas ögon.

Att resa med SJ associeras bland många kunder som miljövänligt. Nästan 3 av 10 kunder uppger att de reser med SJ på grund av miljöskäl – vilket är överlägset högre än övriga aktörer i branschen. Att ta ansvar för en hållbar social och miljömässig utveckling är en allt viktigare fråga bland kunderna. Här sticker Nettbuss båda varumärken ut positivt bland bussbolagen, medan BRA på flygsidan får ett relativt högt betyg.

Klagomål på service sänker kundnöjdheten

När man studerar transportbranschen är det svårt att inte se problemet med förseningar. Mer än var fjärde kund har upplevt förseningar under det senaste året. Om det var förseningar på den senaste resan uppger runt 40 procent av kunderna att förseningen varade mellan 10-29 minuter, 27 procent varade upp till en timme och 26 procent mer än en timme!

De höga andelarna gör att hanteringenav förseningarna blir mycket viktig. Här ser vi att alla aktörer brister i år och får ett stort icke-godkänt av sina kunder.

– Något som verkligen släpar är information i samband med hanteringen, vilket man kan tycka är konstigt i dagens läge med alla digitala kontaktpunkter som finns. Bristen på information vid störningar är också något som lyfts fram i samband med de senaste dagarnas problem inom den spårburna trafiken. Tågoperatörerna får klä skott även för infrastrukturproblem utanför deras ansvarområde, säger Johan Parmler.

FAKTA/Studien 2018

1300 intervjuer har genomförts under april-maj 2018.

SKI:s modellanalyser bygger på strukturella ekvationsmodeller och en analysmetod som kallas för partiellt minsta kvadratmetoden (PLS – Partial Least Square). Det är en metod som, förutom att beräkna index för exempelvis image, kundnöjdhet eller lojalitet, även tar fram styrkan i underliggande samband. Det är genom den valda metoden som SKI kan analysera 
kausala samband och göra utsagor kring vad som påverkar nöjdheten i störst utsträckning. Generellt är en skillnad på mer än 2 indexenheter statistiskt säkerställd. Svenskt Kvalitetsindex använder 95 % konfidensgrad som standard.

Vår erfarenhet är att branscher och aktörer som får betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan aktör och kund. Fem områden förklarar vad som gör kunder nöjda. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.156