23948sdkhjf

Säkrare SL med nattstopp

Alliansen har beslutat att genomföra försök med flexibla nattstopp i busstrafiken – Då ska det bli tryggare att åka buss sena kvällar och nätter är tanken.

Idén med nattstopp går ut på att en ensam resenär kan begära att bli avsläppt mellan två hållplatser genom framdörrarna. Målbilden är att resan blir tryggare genom att vägen hem blir kortare och att ingen annan på bussen släpps av samtidigt. Detta som ytterligare ett sätt att öka tryggheten för resenärerna från kollektivtrafiken. Den första piloten startar i höst.

- Vi har i grund och botten en trygg kollektivtrafik, men många människor, särskilt kvinnor, känner sig otrygga när de rör sig ute om nätterna – främst till och från kollektivtrafiken och i sitt bostadsområde, där otryggheten också ökar. Att öka tryggheten har därför varit och är en prioriterad fråga för Alliansen där vi har på bara några år ökat trygghetsinsatserna med drygt 30 procent. Nu tar vi nästa steg, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

- Ingen ska behöva avstå nattjobbet eller festen för att de känner sig rädda för vad som skulle kunna hända på vägen hem. Flexibla nattstopp gör att stockholmare får en kortare och tryggare väg hem. Jag är glad att förslaget om flexibla nattstopp nu börjar förverkligas så att fler kan känna frihet att röra sig och använda kollektivtrafiken även sena kvällar och nätter, säger Sara Svanström (L), trafiknämndens vice ordförande.

FAKTA/Nattstopp

Idén om nattstopp går ut på att en ensam resenär kan begära att bli avsläppt mellan två hållplatser. Chauffören släpper då av resenären genom framdörrarna på ett sätt som är trafiksäkert. För den som vill bli avsläppt på detta sätt blir resan tryggare genom att vägen hem blir kortare och att ingen annan på bussen släpps av samtidigt. Det finns framför allt bland unga kvinnor en utbredd oro över att bli utsatt för hot eller överfall under sena kvällar och nätter, enligt både SL:s och länsstyrelsens trygghetsundersökningar. Linje 396 (nattbuss Brommaplan – Stenhammra) har identifierats som en första möjlig kandidat för försök med flexibla nattstopp. Nu utreds hur en trafiksäkring ska ske i samband med stopp på ej iordninggjorda stoppställen/hållplatser med målbilden att pilotverksamhet ska starta under hösten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094