23948sdkhjf

”Fel om Skellefteåbussarna”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

23 maj beslutade kommunstyrelsen om ett nytt kollektivtrafiksystem för Skellefteå - Men beslutet är utsatt för desinformation, enligt kommunledningen.

Inför beslut om det nya kollektivtrafiksystemet har det spridits felaktigheter om vad det nya systemet innebär, vilket nu Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, vill bemöta:

På flera håll hör och läser jag att allmänheten inte längre ska kunna åka med skolbussarna som övertar vissa av de gamla busslinjerna. Det stämmer inte. Även i framtiden ska dessa resenärer kunna åka med skolbussen, säger Lorents Burman.

Han fortsätter:

Det hävdas också att detta till stor del skulle bero på att tidtabellerna i dagsläget är krångliga att läsa, vilket förstås inte har med saken att göra.

Att vissa linjer i det nya systemet övergår till att bli beställda skolbusslinjer beror på att dessa linjer idag nyttjas i väldigt liten omfattning av andra resande än skolelever.

I Skellefteå kommuns nuvarande kollektivtrafiksystem ligger fokus på skolans behov och tider. Det utgår från behov som fanns på 80-talet och har sedan dess uppdaterats hjälpligt i omgångar. I det nya systemet finns ett betydligt större fokus på arbetspendling i både region- och lokaltrafik.

Vi återkommer förstås med ytterligare information efter kommunstyrelsens beslut på onsdag. Men så mycket kan jag säga att hela poängen med ett nytt system är att fler får möjlighet att åka buss till och från arbetet, men även att kultur-, idrotts- och andra fritidsaktiviteter nås för fler via buss. Detta innefattar också bättre nattbussar fredag-lördag från ytterområden, säger Lorents Burman.

Han fortsätter:

För det stora flertalet blir det nya systemet långt bättre än det nuvarande. Målet är att vi ska fördubbla bussåkandet senast 2030, och att vi ska ha en kostnadseffektiv och så bra busstrafik som möjligt för pengarna.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Nyhetsbrev

Bussen - en väg till integration

Arkiv

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159