23948sdkhjf

”Fel om Skellefteåbussarna”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

23 maj beslutade kommunstyrelsen om ett nytt kollektivtrafiksystem för Skellefteå - Men beslutet är utsatt för desinformation, enligt kommunledningen.

Inför beslut om det nya kollektivtrafiksystemet har det spridits felaktigheter om vad det nya systemet innebär, vilket nu Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, vill bemöta:

På flera håll hör och läser jag att allmänheten inte längre ska kunna åka med skolbussarna som övertar vissa av de gamla busslinjerna. Det stämmer inte. Även i framtiden ska dessa resenärer kunna åka med skolbussen, säger Lorents Burman.

Han fortsätter:

Det hävdas också att detta till stor del skulle bero på att tidtabellerna i dagsläget är krångliga att läsa, vilket förstås inte har med saken att göra.

Att vissa linjer i det nya systemet övergår till att bli beställda skolbusslinjer beror på att dessa linjer idag nyttjas i väldigt liten omfattning av andra resande än skolelever.

I Skellefteå kommuns nuvarande kollektivtrafiksystem ligger fokus på skolans behov och tider. Det utgår från behov som fanns på 80-talet och har sedan dess uppdaterats hjälpligt i omgångar. I det nya systemet finns ett betydligt större fokus på arbetspendling i både region- och lokaltrafik.

Vi återkommer förstås med ytterligare information efter kommunstyrelsens beslut på onsdag. Men så mycket kan jag säga att hela poängen med ett nytt system är att fler får möjlighet att åka buss till och från arbetet, men även att kultur-, idrotts- och andra fritidsaktiviteter nås för fler via buss. Detta innefattar också bättre nattbussar fredag-lördag från ytterområden, säger Lorents Burman.

Han fortsätter:

För det stora flertalet blir det nya systemet långt bättre än det nuvarande. Målet är att vi ska fördubbla bussåkandet senast 2030, och att vi ska ha en kostnadseffektiv och så bra busstrafik som möjligt för pengarna.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.182