23948sdkhjf

Branschen rasar mot kostnadsökningar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Standarder som sänker kollektivtrafikens kostnader följs inte – Det konstaterar Sveriges Bussföretag som nu slår larm.

Kollektivtrafikens kostnader fortsätter att öka. Anledningen är bland annat att flera fall av offentliga upphandlingar av busstrafik som påbörjades 2017 inte följer de branschgemensamma rekommendationerna. Ett exempel är de branschgemensamma rekommendationerna gällande bussars utformning. Rekommendationerna som minskar detaljerade och kostnadsdrivande detaljkrav användes bara i 20 procent av alla regionala upphandlingar av busstrafik 2017.

I rapporten Detaljstyrning gynnar inte kollektivtrafikens kunder går Sveriges Bussföretag igenom alla trafikupphandlingar rörande linjebusstrafik 2017. Rapporten visar att upphandlingar som påbörjades 2017 har en god följsamhet förutom när det gäller Buss 2014 – det branschgemensamma kravdokumentet för bussar i linjetrafik.

De tre stora kollektivtrafikmyndigheterna adderar extra krav utöver vad branschen enats om i Buss 2014 och eftersom de ansvarar för en stor del av landets busstrafik blir genomslaget stort sett till hela riket. För att kunna minimera exempelvis restvärdesrisker, fördyrade inköpskostnader etcetera, har branschen gemensamt tagit fram ett standardiserat kravställande på bussar i upphandlad trafik. Sänkta kostnader gör det möjligt att satsa på mer trafik, vilket får fler att välja att resa kollektivt, eftersom ett större och relevant utbud lockar fler resenärer. Förutom ett större utbud skulle fler busskörfält i våra städer göra kollektivtrafiken mer attraktiv och sänka kostnaderna för samhället. Fler busskörfält ger bussarna möjligheten att öka hastigheten, vilket betyder att det behövs färre fordon och förare för att klara samma turtäthet och det minskar kostnaderna för trafiken.

– Om vi ska lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken utan att kostnaderna ökar mer, måste vi använda både samhällets pengar och företagens resurser på kostnadseffektivt och klokt sätt. Med tanke på att drygt hälften av resorna i kollektivtrafiken sker med buss är det viktigt att göra kloka upphandlingar av busstrafik, eftersom det bidrar till att vi får mer kollektivtrafik för pengarna. Årets resultat är en försämring jämfört med tidigare år, säger Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag apropå att årets rapport är en uppföljning på tidigare.

Sveriges Bussföretag är en av parterna i det branschgemensamma arbetet Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik där branschen samlar goda exempel och med dem som grund utvecklar en best practice i kollektivtrafikens Avtalsprocess, för upphandlingar och avtal. Övriga aktörer är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket, vilket innebär att samtliga offentliga beställare liksom företrädare för trafikföretagen är representerade i arbetet. Läs hela rapporten på sverigesbussforetag.se.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132