Branschen rasar mot kostnadsökningar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Standarder som sänker kollektivtrafikens kostnader följs inte – Det konstaterar Sveriges Bussföretag som nu slår larm.

Kollektivtrafikens kostnader fortsätter att öka. Anledningen är bland annat att flera fall av offentliga upphandlingar av busstrafik som påbörjades 2017 inte följer de branschgemensamma rekommendationerna. Ett exempel är de branschgemensamma rekommendationerna gällande bussars utformning. Rekommendationerna som minskar detaljerade och kostnadsdrivande detaljkrav användes bara i 20 procent av alla regionala upphandlingar av busstrafik 2017.

I rapporten Detaljstyrning gynnar inte kollektivtrafikens kunder går Sveriges Bussföretag igenom alla trafikupphandlingar rörande linjebusstrafik 2017. Rapporten visar att upphandlingar som påbörjades 2017 har en god följsamhet förutom när det gäller Buss 2014 – det branschgemensamma kravdokumentet för bussar i linjetrafik.

De tre stora kollektivtrafikmyndigheterna adderar extra krav utöver vad branschen enats om i Buss 2014 och eftersom de ansvarar för en stor del av landets busstrafik blir genomslaget stort sett till hela riket. För att kunna minimera exempelvis restvärdesrisker, fördyrade inköpskostnader etcetera, har branschen gemensamt tagit fram ett standardiserat kravställande på bussar i upphandlad trafik. Sänkta kostnader gör det möjligt att satsa på mer trafik, vilket får fler att välja att resa kollektivt, eftersom ett större och relevant utbud lockar fler resenärer. Förutom ett större utbud skulle fler busskörfält i våra städer göra kollektivtrafiken mer attraktiv och sänka kostnaderna för samhället. Fler busskörfält ger bussarna möjligheten att öka hastigheten, vilket betyder att det behövs färre fordon och förare för att klara samma turtäthet och det minskar kostnaderna för trafiken.

– Om vi ska lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken utan att kostnaderna ökar mer, måste vi använda både samhällets pengar och företagens resurser på kostnadseffektivt och klokt sätt. Med tanke på att drygt hälften av resorna i kollektivtrafiken sker med buss är det viktigt att göra kloka upphandlingar av busstrafik, eftersom det bidrar till att vi får mer kollektivtrafik för pengarna. Årets resultat är en försämring jämfört med tidigare år, säger Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag apropå att årets rapport är en uppföljning på tidigare.

Sveriges Bussföretag är en av parterna i det branschgemensamma arbetet Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik där branschen samlar goda exempel och med dem som grund utvecklar en best practice i kollektivtrafikens Avtalsprocess, för upphandlingar och avtal. Övriga aktörer är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket, vilket innebär att samtliga offentliga beställare liksom företrädare för trafikföretagen är representerade i arbetet. Läs hela rapporten på sverigesbussforetag.se.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Alliansen vill gynna elbussar

Fyra elbussar till Uddevalla

Volvo Bussar har fått en order på fyra elbussar av modellen Volvo 7900 Electric från Bivab och Uddevalla Omnibus. Sedan 2014 rullar Volvos hybridbussar i Uddevalla.

Östlig förbindelse engagerar

Bättre busstrafik i Ronneby

Skånetrafiken valde MultiQ

”Stora partier struntar i järnväg”

Nyhetsbrev

Door to Gate läggs ner

Door to Gate avslutar sin verksamhet 30 september 2018 – Det gick inte att få lönsamhet med de små skyttelbussarna till Arlanda Flygplats.

Arkiv

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Actibump sänkte farten

1

SL i världsklass – igen

Det internationella kollektivtrafikorganet UITP rankade SL och Storstockholms kollektivtrafik som världens näst bästa i somras – För andra året i rad rankas SL så högt vilket nästan får den ansvariga politikern att jubla.

UITP-basen till Persontrafik

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

IRU siktar på EU-valet

De tar hem ännu en svensk affär

Plus

MAN ökar på ledningen i Bussligan

Under avmattade juli är det ett fabrikat som går som tågen gjorde förr: MAN drar ifrån konkurrenterna som verkar ha fått värmeslag under juli - Det visar Bil Swedens färska statistik.

Sommarstiltje för bussarna

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

FARA vann i sydost

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Sänd till en kollega

0.132