23948sdkhjf

Nytt stuk på långfärdsbussar

Volvo Bussar lanserar en helt ny plattform för långfärdsbussar – Häftig design och ökad komfort ska få fler att välja bussen för långresan, läs mer här!

Design, säkerhet och komfort är i fokus när Volvo Bussar introducerar en helt ny plattform för långfärdsbussar. Ett nytt produktprogram med innovativ design och hög komfort ska få fler att välja bussen, även på långresan.

– Vi har genomfört den största förnyelsen av vårt modellprogram för långfärdsbussar i Europa på mer än 20 år. Jag är övertygad om att både våra kunder och deras kunder kommer att uppskatta resultatet, säger Håkan Agnevall, vd på Volvo Bussar.

I Volvo Bussars nya program av bussar för turisttrafik och linjetrafik ingår två modeller – lyxiga Volvo 9900 och flexibla Volvo 9700. Båda har en dynamiskt utformad exteriör, med tydligt markerade linjer, släta sidoytor och rundade hörn som ger ett lågt luftmotstånd.

Den nya ”Z-formade” sidofönsterlinjen i kombination med sluttande "teatergolv” på Volvo 9900 innebär ett helt nytt formspråk. Invändigt har designteamet lagt stor vikt vid både visuell och taktil kvalitet. Resenärerna möts av en lugn och balanserad färgsättning, smakfulla kombinationer av textil och läder med accentuerande detaljer i metall.

För att ge resenärerna en högklassig helhetsupplevelse har Volvo Bussar också satsat betydande resurser på komforthöjande lösningar, som ergonomiskt utformade passagerarstolar och en välisolerad interiör med låg ljudnivå. Klimatanläggningen har utvecklats för att ge en jämn och behaglig temperatur i hela bussen oavsett yttre förhållanden.

Nya Volvo 9900 bjuder dessutom på extra hög golvnivå och stora glasytor som ger en mycket god sikt både framåt och åt sidorna. Den invändiga takhöjden är åtta centimeter högre än tidigare och en rakare övergång mellan väggar och tak ger en luftig känsla och påtagligt större rymd.

Även säkerhetsmässigt tar Volvo Bussar viktiga steg framåt med sina nya långfärdsbussar. Både Volvo 9700 och Volvo 9900 har omfattande lösningar för aktiv och passiv säkerhet. Bland nyheterna finns ett kraftigare frontalkollisionsskydd (FIP) och ett Driver Alert-system som känner av bussens rörelser och varnar om föraren är trött eller okoncentrerad.

RT-Forum har provkört båda bussarna, mer om det kommer att publiceras snart!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157