Nytt stuk på långfärdsbussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar lanserar en helt ny plattform för långfärdsbussar – Häftig design och ökad komfort ska få fler att välja bussen för långresan, läs mer här!

Design, säkerhet och komfort är i fokus när Volvo Bussar introducerar en helt ny plattform för långfärdsbussar. Ett nytt produktprogram med innovativ design och hög komfort ska få fler att välja bussen, även på långresan.

– Vi har genomfört den största förnyelsen av vårt modellprogram för långfärdsbussar i Europa på mer än 20 år. Jag är övertygad om att både våra kunder och deras kunder kommer att uppskatta resultatet, säger Håkan Agnevall, vd på Volvo Bussar.

I Volvo Bussars nya program av bussar för turisttrafik och linjetrafik ingår två modeller – lyxiga Volvo 9900 och flexibla Volvo 9700. Båda har en dynamiskt utformad exteriör, med tydligt markerade linjer, släta sidoytor och rundade hörn som ger ett lågt luftmotstånd.

Den nya ”Z-formade” sidofönsterlinjen i kombination med sluttande "teatergolv” på Volvo 9900 innebär ett helt nytt formspråk. Invändigt har designteamet lagt stor vikt vid både visuell och taktil kvalitet. Resenärerna möts av en lugn och balanserad färgsättning, smakfulla kombinationer av textil och läder med accentuerande detaljer i metall.

För att ge resenärerna en högklassig helhetsupplevelse har Volvo Bussar också satsat betydande resurser på komforthöjande lösningar, som ergonomiskt utformade passagerarstolar och en välisolerad interiör med låg ljudnivå. Klimatanläggningen har utvecklats för att ge en jämn och behaglig temperatur i hela bussen oavsett yttre förhållanden.

Nya Volvo 9900 bjuder dessutom på extra hög golvnivå och stora glasytor som ger en mycket god sikt både framåt och åt sidorna. Den invändiga takhöjden är åtta centimeter högre än tidigare och en rakare övergång mellan väggar och tak ger en luftig känsla och påtagligt större rymd.

Även säkerhetsmässigt tar Volvo Bussar viktiga steg framåt med sina nya långfärdsbussar. Både Volvo 9700 och Volvo 9900 har omfattande lösningar för aktiv och passiv säkerhet. Bland nyheterna finns ett kraftigare frontalkollisionsskydd (FIP) och ett Driver Alert-system som känner av bussens rörelser och varnar om föraren är trött eller okoncentrerad.

RT-Forum har provkört båda bussarna, mer om det kommer att publiceras snart!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Gratisbuss till badsjö

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nyhetsbrev

Nya tunneltåget visat

Arkiv

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Elbussar lyft för Jaworzno

Med sina knappt 100000 invånare är Jaworzno en stad i klass med Eskilstuna. Den ligger i södra Polen mellan Katowice och järnvägsknuten Oświęcim och har nu satsat stort på elbussar.

Ramberg till Spårvägsmuseet

Plus

Otokar siktar på Norden

Med 110000 anställda är KOÇ Group en stor tillverkare av bussar och andra fordon. Bland dem finns Otokar som Skeppsbrons Buss i Jönköping nu ska sälja till svenska och norska kunder.

Plus

Busstillverkare lanserar eldriven lastbil

Plus

Europas första elbussfabrik

Sjöstedt till Peru

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Sänd till en kollega

0.182