23948sdkhjf

Västlänken lyft för pendlarna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Västtrafik välkomnar Trafikverkets besked om att man från start kommer att bygga fyra spår genom Västlänkens stationer – Ett lyft för pendlarna, tror Västtrafik.

Västlänken innebär att fler av Västtrafiks tåglinjer kommer att kunna köras genom Västlänken. Fler resenärer får tillgång till snabbare resor genom Göteborg. Med fyra spår genom Västlänkens stationer kan fler tåg köra genom Västlänken. Tunnelns kapacitet ökar från 16 tåg per timme och riktning till 24 tåg per timme och riktning.

För Västtrafik underlättas planeringen, då det blir möjligt att låta fler tåglinjer gå genom Västlänken, istället för att några linjer skulle fått köra till säckstationen på Göteborg Centralstation.

Det är ett mycket positivt besked som innebär att fler tågresenärer från dag ett får möjlighet att resa direkt till Haga och Korsvägen utan byte till stadstrafiken. Det innebär också att det kommer finnas gott om utrymme att öka trafiken i takt med att antalet resenärer ökar och banorna kring Göteborg byggs ut i framtiden. Detta borgar för riktigt bra resmöjligheter för Västtrafiks kunder som reser med tåg, säger Roger Vahnberg, vice vd på Västtrafik.

Bohusbanan kan gå i Västlänken

Beskedet innebär att tåg från Bohusbanan kommer få plats att köra genom Västlänken, något som tidigare varit osäkert. Därmed kopplas den planerade Brunnsbo station till Västlänken, med kortare restider som följd. Restiden från Brunnsbo station till Haga beräknas bli 9 minuter, jämfört med dagens 18 minuter som det tar att resa motsvarande sträcka med buss och spårvagn.

Resorna blir också mindre sårbara för förseningar och andra störningar, eftersom att tågen kan gå tätare och kan passera förbi varandra i tunneln.

Det innebär också att Västtrafik kan vända tåglinjer vid Korsvägen och tågen slipper köra till Almedal för att vända. Med fyra spår säkras också möjligheten till utbyggnad av järnvägen till och från Göteborg och resenärerna slipper de störningar som skulle uppstått om stationerna hade byggts ut med fyra spår i ett senare skede.

FAKTA/Snabbare restider genom Västlänken 

Göteborg C – Korsvägen 5 min (idag: 6 min med stadstrafiken)
Göteborg C – Haga 2 min (idag: 8 min med stadstrafiken)
Göteborg C – Brunnsbo 6 min (idag: 11 min med stadstrafiken)
Haga – Korsvägen 2 min (idag: 14 min med stadstrafiken inkl. ett byte)
Haga – Brunnsbo 9 min (idag: 20 min med stadstrafiken)
Korsvägen – Brunnsbo 12 min (idag: 18 min med stadstrafiken)

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Nyhetsbrev

Bussen - en väg till integration

Arkiv

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136