23948sdkhjf

Kraftig vinstökning för Nobina

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafikjätten Nobina höll årsstämma i Stockholm 31 maj – Vinsten har ökat rejält sedan förra året varför det knappas är överraskande att Jan Sjöqvist sitter kvar som styrelseordförande, kolla nyckeltalen här.

Med en om sättning på drygt 8,8 miljarder kronor och ett resultat på över 500 miljoner kronor kan Nobina se tillbaka på ett framgångsrikt 2017 (Se faktaruta). Det är siffror som säkert gladde aktieägarna i Nobina AB (publ) när de samlades 31 maj 2018 för årsstämma.

Årsstämman ägde rum på World Trade Center, Kungsbron 1 i Stockholm. Vid årsstämman fastställdes koncernens och moderbolagets resultat- och balansräkningar för räkenskapsåret 2017/2018. Årsstämman beslutade om vinstutdelning för räkenskapsåret 2017/2018 om 3,35 kronor per aktie samt att bevilja styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för det gångna räkenskapsåret.

Till styrelseledamöter omvaldes Jan Sjöqvist, John Allkins, Graham Oldroyd, Monica Lingegård och Liselott Kilaas samt att Bertil Persson valdes till ny styrelseledamot. Jan Sjöqvist omvaldes till styrelseordförande. Till bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB. Det beslutades att arvode till styrelsen ska utgå med 900 000 kronor till styrelsens ordförande och med 450 000 kronor till envar av övriga ledamöter samt att arvode till revisorerna ska utgå enligt av styrelsen godkänd räkning.

Det beslutades om principer för utseende av valberedning i enlighet med valberedningens förslag samt om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Det beslutades att införa ett prestationsbaserat Aktiesparprogram, att bemyndiga styrelsen att förvärva och överlåta egna aktier inom ramen för Aktiesparprogrammet samt att överlåta egna aktier till deltagare i Aktiesparprogrammet. Upp till 60 ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner i Nobina-koncernen kommer att erbjudas att delta i Aktiesparprogrammet som kommer att pågå under perioden 29 juni 2018–30 juni 2021, och omfatta högst 900 985 aktier i Nobina.

Motivet till Aktiesparprogrammet är att ytterligare motivera Nobinas nyckelpersoner, vilket i sin tur bedöms förstärka Nobinas möjligheter till att behålla och rekrytera nyckelpersoner. Programmet avser vidare att skapa en intressegemenskap mellan Nobinas nyckelpersoner och aktieägare, och uppmuntra såväl ett aktieägande i Nobina som en utökning av sådant aktieägande. Efter utgången av tidperioden för Aktiesparprogrammet ska deltagarna, under förutsättning av att villkoren enligt programmet är uppfyllt, ha rätt att, utan ersättning, erhålla en till sju Prestationsaktier per innehavd Sparaktie.

Antalet Sparaktier som berättigar deltagarna att erhålla Prestationsaktier är begränsat till ett antal motsvarande ungefär 17 procent av den enskilda deltagarens årliga fasta grundlön. Antalet Prestationsaktier deltagare i Aktiesparprogrammet kan erhålla baseras på vilken förbestämd kategori den anställde tillhör, på totalavkastningen av Nobinas aktie i förhållande till Nasdaq Stockholm OMX Nordic Mid Cap Index samt totalavkastningen för aktieägare i Nobina i förhållande till ett av styrelsen uppsatt prestationsmål som bestämts med hänsyn till Nobinas affärsplan och interna kapitalkostnadskrav.

En preliminär kostnadsberäkning för Aktiesparprogrammet har gjorts och baseras på en aktiekurs om 71,8 kronor vid slutlig tilldelning, att maximal tilldelning av Prestationsaktier sker efter Aktiesparprogrammets utgång, en uppskattad årlig personalomsättning om 2 procent och att samtliga deltagare gör en investering i Sparaktier upp till det högsta beloppet. Baserat på ovanstående antaganden har värdet av varje Prestationsaktie satts till 13,4 kronor (32 procent av 41,8 kronor). Värdet av Prestationsaktierna har beräknats baserat på en aktiekurs om 54 kronor vid införandet av Aktiesparprogrammet, en uppskattning av framtida volatilitet avseende Nobinas aktie och volatiliteten och korrelationen mellan Nobinas aktie och Nasdaq Stockholm OMX Nordic Mid Cap Index samt en utdelningstillväxt om 10 procent.

Sammantaget resulterar den preliminära kostnadsberäkningen i förväntade kostnader för Aktiesparprogrammet om ungefär 11,3 miljoner kronor, exklusive kostnader för sociala avgifter, som beräknas till ungefär 4,8 miljoner kronor.

Det beslutades även att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma besluta om emission av aktier eller konvertibler mot kontant betalning, med bestämmelse om apport eller kvittning eller eljest med villkor samt att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt. Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra anskaffning av kapital för företagsförvärv.

Bemyndigandet är begränsat så att styrelsen inte får besluta om emission av aktier och/eller konvertibler som innebär utgivande av eller konvertering till aktier motsvarande mer än 10,0 procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid emissionsbeslutet. I den mån nyemission sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska emissionen ske på marknadsmässiga villkor.

Läs intervjun med Nobinas Nordenchef Magnus Rosén som publiceras i Trafikforum nr 4 som snart lämnar tryckpressarna!

FAKTA/Nyckeltal i urval, Nobina, 2017

Nettoomsättning: 8 858 miljoner kronor (8 316 miljoner kronor 2016)

Resultat efter finansnetto: 355 miljoner kronor (2 miljoner kronor 2016)

Soliditet, procent: 17,9 (14,5 2016)

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Nyhetsbrev

Bussen - en väg till integration

Arkiv

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131