Regeringen presenterade infrastrukturplanen 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med tjuvstart i helgen presenterade regeringen i dag sin infrastrukturplan. Där håller man liv i höghastighetsbanor för tåg.

Vid ett besök i Göteborg under lördagen presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) delar av regeringens strategiska infrastrukturplan. Framför allt handlade det då om farledsfördjupningen i Göteborgs hamn, som ska göra det möjligt för de allra största containerfartygen att komma in till kaj med full last. 

– Regeringens besked om en finansiering med 1,25 miljarder kronor av det stora projektet innebär nu att projektet kan sättas igång, sade Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt i en kommentar till beskedet. 

Hamnen har sett fram emot den här satsningen under en lång tid och kan nu andas ut när det statliga stödet till fyramiljardersprojektet är säkrat.  

– Med dagens beslut innebär det att Göteborgs hamn kommer med i Europatoppen och får möjlighet till fortsatt direktgående linjetrafik, fortsatte han. 

Under Göteborgsbesöket lyfte ministrarna också fram den nya stambanan mellan Göteborg och Borås, något som gjorde Jan Trouvé på Västsvenska handelskammaren mycket nöjd.  

 – Västlänken tillsammans med järnvägen till Borås via Landvetter flygplats innebär en markant förbättrad internationell tillgänglighet för vår region. Det blir möjligt att åka från exempelvis Trollhättan till London med bara ett byte. För Västsveriges många internationella företag får den förbättrade tillgängligheten stor betydelse då kontakter med kunder och leverantörer underlättas, sade han och tillade att handelskammaren nu kommer att fortsätta arbeta för att stambanan ska fortsätta från Borås till Jönköping, sade han. 

Under en presskonferens på måndagen presenterade sedan Tomas Eneroth och vice statsminister Isabella Lövin (MP) infrastrukturplanen i sin helhet. De upprepade att den här satsningen, både som helhet och vad gäller underhåll, är rejält mycket större än vad den föregående borgerliga regeringen presenterat under sin tid vid makten. De valde också att lägga stor vikt vid järnvägen och till viss del på sjöfarten, något de motiverade med klimatsatsningar. 

En annan märkbar skillnad var den delvis nya retoriken kring höghastighetståg, där man nu talade i termer av nya stambanor. Förhandlingarna om en finansiering av höghastighetståg har inte slutförts och det är långt ifrån klart hur de kommer att sluta, men Tomas Eneroth vidhöll att vi måste skapa mer plats på spåren och att det bara finns en möjlig väg att gå, att bygga nya stambanor, och att man nu tagit med tre sträckor för att byggnationen inte ska tappa i tempo. 

De sträckor som pekas ut i infrastrukturplanen är den nämnda delen mellan Götaborg och Borås, sträckan mellan Hässleholm och Lund, samt Ostlänken mellan Linköping och Järna. På en direkt fråga svarade Tomas Eneroth att Ostlänken byggs för att klara minst 320 kilometer i timmen, vilket gör att en överenskommelse om finansieringen kan dröja. 

Isabella Lövin talade gärna om stödet till infrastruktur för cykel, där man förutom pengar kommer att utreda hur problem med markåtkomst hindrar utbyggnaden av cykelinfrastrukturen.

Hon lyfte också fram medfinansieringen till storstadsregionernas satsningar på kollektivtrafik med spårvägar, linbana busstrafik med BRT och annat. Dessutom blir det extra pengar till det lågtrafikerade järnvägsnätet, något som kan ha stor betydelse för landsbygden.

I övrigt presenterade man en utökad satsning på elvägar, och flera stora satsningar på sjöfarten fanns med förutom den i Göteborgs hamn. Regeringen vill satsa på slussarna i Södertälje och Trollhättan, och förbättra farlederna mellan Landsort och Södertälje, plus farleden in till Luleå. 

Tomas Eneroth talade sig också varm för några gränsöverskridande projekt, infrastrukturplanens nationella fokus till trots. Tillsammans med Danmark kommer man att analysera en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör och man kommer att inleda dialog med Norge om Malmbanan och Lofotenbanan, samt att utveckla stråket mellan Stockholm och Oslo. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kulturnatt i Tel Aviv

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Gratisbuss till badsjö

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Svenskar är väderberoende

Få saker engagerar svenskarna så mycket som sommarvädret – Oro för dåligt väder får många att boka in semester på vädersäkra destinationer, läs om det här!

Nyhetsbrev

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arkiv

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Porträtt av Estland i Stockholm

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Plus

Proffsig hemsida för alla

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

5 snabba fågor…

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Sänd till en kollega

0.152