23948sdkhjf

Regeringen presenterade infrastrukturplanen 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med tjuvstart i helgen presenterade regeringen i dag sin infrastrukturplan. Där håller man liv i höghastighetsbanor för tåg.

Vid ett besök i Göteborg under lördagen presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) delar av regeringens strategiska infrastrukturplan. Framför allt handlade det då om farledsfördjupningen i Göteborgs hamn, som ska göra det möjligt för de allra största containerfartygen att komma in till kaj med full last. 

– Regeringens besked om en finansiering med 1,25 miljarder kronor av det stora projektet innebär nu att projektet kan sättas igång, sade Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt i en kommentar till beskedet. 

Hamnen har sett fram emot den här satsningen under en lång tid och kan nu andas ut när det statliga stödet till fyramiljardersprojektet är säkrat.  

– Med dagens beslut innebär det att Göteborgs hamn kommer med i Europatoppen och får möjlighet till fortsatt direktgående linjetrafik, fortsatte han. 

Under Göteborgsbesöket lyfte ministrarna också fram den nya stambanan mellan Göteborg och Borås, något som gjorde Jan Trouvé på Västsvenska handelskammaren mycket nöjd.  

 – Västlänken tillsammans med järnvägen till Borås via Landvetter flygplats innebär en markant förbättrad internationell tillgänglighet för vår region. Det blir möjligt att åka från exempelvis Trollhättan till London med bara ett byte. För Västsveriges många internationella företag får den förbättrade tillgängligheten stor betydelse då kontakter med kunder och leverantörer underlättas, sade han och tillade att handelskammaren nu kommer att fortsätta arbeta för att stambanan ska fortsätta från Borås till Jönköping, sade han. 

Under en presskonferens på måndagen presenterade sedan Tomas Eneroth och vice statsminister Isabella Lövin (MP) infrastrukturplanen i sin helhet. De upprepade att den här satsningen, både som helhet och vad gäller underhåll, är rejält mycket större än vad den föregående borgerliga regeringen presenterat under sin tid vid makten. De valde också att lägga stor vikt vid järnvägen och till viss del på sjöfarten, något de motiverade med klimatsatsningar. 

En annan märkbar skillnad var den delvis nya retoriken kring höghastighetståg, där man nu talade i termer av nya stambanor. Förhandlingarna om en finansiering av höghastighetståg har inte slutförts och det är långt ifrån klart hur de kommer att sluta, men Tomas Eneroth vidhöll att vi måste skapa mer plats på spåren och att det bara finns en möjlig väg att gå, att bygga nya stambanor, och att man nu tagit med tre sträckor för att byggnationen inte ska tappa i tempo. 

De sträckor som pekas ut i infrastrukturplanen är den nämnda delen mellan Götaborg och Borås, sträckan mellan Hässleholm och Lund, samt Ostlänken mellan Linköping och Järna. På en direkt fråga svarade Tomas Eneroth att Ostlänken byggs för att klara minst 320 kilometer i timmen, vilket gör att en överenskommelse om finansieringen kan dröja. 

Isabella Lövin talade gärna om stödet till infrastruktur för cykel, där man förutom pengar kommer att utreda hur problem med markåtkomst hindrar utbyggnaden av cykelinfrastrukturen.

Hon lyfte också fram medfinansieringen till storstadsregionernas satsningar på kollektivtrafik med spårvägar, linbana busstrafik med BRT och annat. Dessutom blir det extra pengar till det lågtrafikerade järnvägsnätet, något som kan ha stor betydelse för landsbygden.

I övrigt presenterade man en utökad satsning på elvägar, och flera stora satsningar på sjöfarten fanns med förutom den i Göteborgs hamn. Regeringen vill satsa på slussarna i Södertälje och Trollhättan, och förbättra farlederna mellan Landsort och Södertälje, plus farleden in till Luleå. 

Tomas Eneroth talade sig också varm för några gränsöverskridande projekt, infrastrukturplanens nationella fokus till trots. Tillsammans med Danmark kommer man att analysera en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör och man kommer att inleda dialog med Norge om Malmbanan och Lofotenbanan, samt att utveckla stråket mellan Stockholm och Oslo. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Hemester i Skåne

Hela Europa med tåg

Nyhetsbrev

Gustavsson avancerar

Arkiv

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Utomhusmatlagning på Västkusten

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Mindre andel fossilt i transportsektorn

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

1

Scandorama och Ölvemarks ökar

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Helsner tillbaka i bussbranschen

Strand vd för Visit Stockholm

Många ville döpa Vikings fartyg

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125