23948sdkhjf

Regeringen presenterade infrastrukturplanen 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med tjuvstart i helgen presenterade regeringen i dag sin infrastrukturplan. Där håller man liv i höghastighetsbanor för tåg.

Vid ett besök i Göteborg under lördagen presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) delar av regeringens strategiska infrastrukturplan. Framför allt handlade det då om farledsfördjupningen i Göteborgs hamn, som ska göra det möjligt för de allra största containerfartygen att komma in till kaj med full last. 

– Regeringens besked om en finansiering med 1,25 miljarder kronor av det stora projektet innebär nu att projektet kan sättas igång, sade Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt i en kommentar till beskedet. 

Hamnen har sett fram emot den här satsningen under en lång tid och kan nu andas ut när det statliga stödet till fyramiljardersprojektet är säkrat.  

– Med dagens beslut innebär det att Göteborgs hamn kommer med i Europatoppen och får möjlighet till fortsatt direktgående linjetrafik, fortsatte han. 

Under Göteborgsbesöket lyfte ministrarna också fram den nya stambanan mellan Göteborg och Borås, något som gjorde Jan Trouvé på Västsvenska handelskammaren mycket nöjd.  

 – Västlänken tillsammans med järnvägen till Borås via Landvetter flygplats innebär en markant förbättrad internationell tillgänglighet för vår region. Det blir möjligt att åka från exempelvis Trollhättan till London med bara ett byte. För Västsveriges många internationella företag får den förbättrade tillgängligheten stor betydelse då kontakter med kunder och leverantörer underlättas, sade han och tillade att handelskammaren nu kommer att fortsätta arbeta för att stambanan ska fortsätta från Borås till Jönköping, sade han. 

Under en presskonferens på måndagen presenterade sedan Tomas Eneroth och vice statsminister Isabella Lövin (MP) infrastrukturplanen i sin helhet. De upprepade att den här satsningen, både som helhet och vad gäller underhåll, är rejält mycket större än vad den föregående borgerliga regeringen presenterat under sin tid vid makten. De valde också att lägga stor vikt vid järnvägen och till viss del på sjöfarten, något de motiverade med klimatsatsningar. 

En annan märkbar skillnad var den delvis nya retoriken kring höghastighetståg, där man nu talade i termer av nya stambanor. Förhandlingarna om en finansiering av höghastighetståg har inte slutförts och det är långt ifrån klart hur de kommer att sluta, men Tomas Eneroth vidhöll att vi måste skapa mer plats på spåren och att det bara finns en möjlig väg att gå, att bygga nya stambanor, och att man nu tagit med tre sträckor för att byggnationen inte ska tappa i tempo. 

De sträckor som pekas ut i infrastrukturplanen är den nämnda delen mellan Götaborg och Borås, sträckan mellan Hässleholm och Lund, samt Ostlänken mellan Linköping och Järna. På en direkt fråga svarade Tomas Eneroth att Ostlänken byggs för att klara minst 320 kilometer i timmen, vilket gör att en överenskommelse om finansieringen kan dröja. 

Isabella Lövin talade gärna om stödet till infrastruktur för cykel, där man förutom pengar kommer att utreda hur problem med markåtkomst hindrar utbyggnaden av cykelinfrastrukturen.

Hon lyfte också fram medfinansieringen till storstadsregionernas satsningar på kollektivtrafik med spårvägar, linbana busstrafik med BRT och annat. Dessutom blir det extra pengar till det lågtrafikerade järnvägsnätet, något som kan ha stor betydelse för landsbygden.

I övrigt presenterade man en utökad satsning på elvägar, och flera stora satsningar på sjöfarten fanns med förutom den i Göteborgs hamn. Regeringen vill satsa på slussarna i Södertälje och Trollhättan, och förbättra farlederna mellan Landsort och Södertälje, plus farleden in till Luleå. 

Tomas Eneroth talade sig också varm för några gränsöverskridande projekt, infrastrukturplanens nationella fokus till trots. Tillsammans med Danmark kommer man att analysera en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör och man kommer att inleda dialog med Norge om Malmbanan och Lofotenbanan, samt att utveckla stråket mellan Stockholm och Oslo. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Norweigian in efter flygkonkursen

Nyhetsbrev

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Arkiv
Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ryslig Hallowen i Kolmården

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Ännu en rekordsäsong i Stockholm

Antalet kryssningspassagerare i Stockholms Hamnar ökar stadigt och slår även i år nytt rekord – det innebar mer körningar för bussföretagen.

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Kocken avslöjar sin skäms-mat

Årets kock 2018, David Lundqvist, delar med sig av sina tankar kring hållbarhet och avslöjar sin ”skäms-mat”.

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Gästrekord i Västsverige

Den rekordvarma sommaren har varit mycket positiv för Västsveriges hotell, stugbyar, vandrarhem och campinganläggningar – det blev gästnattsrekord.

Flygkonkurs – då torskar direktbokarna

Koldioxid - så tungt väger resmålet

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Sänd till en kollega

0.156