23948sdkhjf

L sågar MP:s skånska tågpolitik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Miljöpartiet i Skåne har inte ens lappat och lagat skånsk infrastruktur – Denna och andra kängor levererar L i syd till sina lika sydliga motståndare i MP.

DEBATT

Miljöpartiet presenterade 9 juni ett förslag om en stor satsning på tåg i Skåne. Ledande liberala företrädare i Skåne är kritiska till hur Miljöpartiet under mandatperioden låtit infrastrukturen i Skåne fallera och menar att satsningar på underhåll av infrastruktur i Skåne borde ha kommit mycket tidigare.

Miljöpartiet sitter vid makten i Malmö, Lund, Helsingborg, Region Skåne och i regeringen. De har haft fyra år på sig att göra något åt infrastrukturen i Skåne, men situationen har bara blivit värre och värre. Jag tycker deras förtroende i denna fråga är förbrukat, säger Gilbert Tribo (L), gruppledare i Region Skåne.

Nyligen presenterade den rödgröna regeringen den nya infrastrukturpropositionen med satsningar på infrastruktur i Sverige. Trots de senaste veckornas tågkaos tilldelas Skåne fortfarande förhållandevis liten del av kakan. Underhållet av den skånska järnvägen är fortfarande mycket svagt.

Först nu vaknar Miljöpartiet och talar om att det måste satsas och att det inte längre går att lappa och laga. Men Miljöpartiets regering har ju inte ens lappat och lagat Skånes befintliga infrastruktur. Underhållet av den skånska järnvägen är uselt. De senaste veckornas tågkaos är väl ett bra bevis på det, säger Mats Persson (L), ekonomisk politisk talesperson för Liberalerna och riksdagsledamot från Lund.

Liberalerna framhäver att Miljöpartiets förslag om Skånepaket inte går att genomföra om man samtidigt ska ha höghastighetståg. Satsningarna i Miljöpartiets Skånepaket löser heller inte dagens problem i Skånsk infrastruktur. Simrishamnsbanan, som inte ens är byggd än, hjälper inte den strandade resenären mellan Hässleholm och Kristianstad. 

Liberalerna kräver istället en akut kriskommission för infrastrukturen i Sverige, samt en regeländring som möjliggör förskottering av medel för tidigareläggande av järnvägsunderhåll och nyinvesteringar i infrastrukturen i Skåne.

Skåne behöver en tågtrafik som fungerar för pendlare. En sådan skulle också göra stor skillnad för alla som bor i regionen och för tillväxten. Det eftersatta underhållet märks som inställda, försenade och evakuerade tåg. Arbetspendlingen i hela södra Sverige bryter ihop och fler kommer välja att ta bilen.

RT-Forum antar att Miljöpartiet i Skåne inte delar Liberalernas uppfattning, då är det bara att till redaktionen med med polemik!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

EU skärper utsläppskraven rejält

EU skärper utsläppskraven rejält på tunga fordon – men EU-parlamentet måste först rösta om saken vilket sker i mars.

UL rekordökade 2018

Dramatisk ökning av döda i trafiken

Sandberg sågar Skånetrafiken

Skånetrafiken vill att kommuner som önskar behålla busstrafik själva får betala för den – kommunstyrelsens ordförande i Lund sågar förslaget rapporterar Lokaltidningen.

Stopp för kontanter på grund av rån

Nobina förvärvar i Danmark

Nyhetsbrev

Ännu ett EU-steg för biodrivmedel

Biodrivmedel föreslås omfattas av EU:s nya direktiv om gröna fordon – godkänns förslaget kan biodieselns framtid vara tryggad, men flera steg återstår i den EU-processen.

Arkiv

Eneroth till Kollektivtrafikdagen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar på Kollektivtrafikdagen 15 maj – branschdagen genomförs i år på Quality Hotel Friends i Solna.

Resanderekord för SJ

SJ når rekordsiffror vad gäller antalet resenärer under 2018 – samtidigt backade rörelseresultatet med nära 200 miljoner.

Framtidens drivmedel på Kollektivtrafikdagen!

15 maj genomförs Kollektivtrafikdagen vid Friends Arena i Solna – en av programpunkterna är regeldjungeln kring framtidens drivmedel.

Anropsstyrd framgång i Västtrafik

Uppåt för Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent – det framgår nu när siffrorna för 2018 har sammanställts.

"Tiggarbrev" från Skånetrafiken

Utmanar: 90 dagar utan bil!

Bjurenborg lämnar Arriva

Volvo-aktör överklagar Hybricons tilldelning

Ruter valde Zetadisplay

Rekordsatsning på elbussar

Inom kort ska den blågröna majoriteten i Region Stockholm klubba ett historiskt beslut om en mångmiljardsatsning på hundratals nya elbussar.

Swish i Örebro

Axelsson får Miljöpriset 2019

Kenneth Johansson död

Brittiska körkort kan få dispens

Alstom+Siemens stoppas av EU

Nationellt biljettsystem? Javisst!

Regeringen har beslutat införa ett nationellt biljettsystem för hela Sveriges kollektivtrafik – på Kollektivtrafikdagen 15 maj får deltagarna veta hur det ska gå till.

Plus

5 snabba frågor…

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Grönt för kameror i Dalatrafiken

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186