23948sdkhjf

L sågar MP:s skånska tågpolitik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Miljöpartiet i Skåne har inte ens lappat och lagat skånsk infrastruktur – Denna och andra kängor levererar L i syd till sina lika sydliga motståndare i MP.

DEBATT

Miljöpartiet presenterade 9 juni ett förslag om en stor satsning på tåg i Skåne. Ledande liberala företrädare i Skåne är kritiska till hur Miljöpartiet under mandatperioden låtit infrastrukturen i Skåne fallera och menar att satsningar på underhåll av infrastruktur i Skåne borde ha kommit mycket tidigare.

Miljöpartiet sitter vid makten i Malmö, Lund, Helsingborg, Region Skåne och i regeringen. De har haft fyra år på sig att göra något åt infrastrukturen i Skåne, men situationen har bara blivit värre och värre. Jag tycker deras förtroende i denna fråga är förbrukat, säger Gilbert Tribo (L), gruppledare i Region Skåne.

Nyligen presenterade den rödgröna regeringen den nya infrastrukturpropositionen med satsningar på infrastruktur i Sverige. Trots de senaste veckornas tågkaos tilldelas Skåne fortfarande förhållandevis liten del av kakan. Underhållet av den skånska järnvägen är fortfarande mycket svagt.

Först nu vaknar Miljöpartiet och talar om att det måste satsas och att det inte längre går att lappa och laga. Men Miljöpartiets regering har ju inte ens lappat och lagat Skånes befintliga infrastruktur. Underhållet av den skånska järnvägen är uselt. De senaste veckornas tågkaos är väl ett bra bevis på det, säger Mats Persson (L), ekonomisk politisk talesperson för Liberalerna och riksdagsledamot från Lund.

Liberalerna framhäver att Miljöpartiets förslag om Skånepaket inte går att genomföra om man samtidigt ska ha höghastighetståg. Satsningarna i Miljöpartiets Skånepaket löser heller inte dagens problem i Skånsk infrastruktur. Simrishamnsbanan, som inte ens är byggd än, hjälper inte den strandade resenären mellan Hässleholm och Kristianstad. 

Liberalerna kräver istället en akut kriskommission för infrastrukturen i Sverige, samt en regeländring som möjliggör förskottering av medel för tidigareläggande av järnvägsunderhåll och nyinvesteringar i infrastrukturen i Skåne.

Skåne behöver en tågtrafik som fungerar för pendlare. En sådan skulle också göra stor skillnad för alla som bor i regionen och för tillväxten. Det eftersatta underhållet märks som inställda, försenade och evakuerade tåg. Arbetspendlingen i hela södra Sverige bryter ihop och fler kommer välja att ta bilen.

RT-Forum antar att Miljöpartiet i Skåne inte delar Liberalernas uppfattning, då är det bara att till redaktionen med med polemik!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

Arkiv

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Plus

Mercedes tar över ledningen

November innebar ommöbleringar i toppen av Tunga Bussligan 2018 - Mercedes-Benz tar täten före Scania, och nu kommer också Volvo, det visar Bil Swedens statistik.

Bra november för bussarna

Spikat: Tre zoner i Västtrafik

27 november beslutade Regionfullmäktige i Västra Götaland att dagens drygt 70 zoner ska slås ihop till tre – men genomförandet av förändringen dröjer.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.624