23948sdkhjf

L sågar MP:s skånska tågpolitik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Miljöpartiet i Skåne har inte ens lappat och lagat skånsk infrastruktur – Denna och andra kängor levererar L i syd till sina lika sydliga motståndare i MP.

DEBATT

Miljöpartiet presenterade 9 juni ett förslag om en stor satsning på tåg i Skåne. Ledande liberala företrädare i Skåne är kritiska till hur Miljöpartiet under mandatperioden låtit infrastrukturen i Skåne fallera och menar att satsningar på underhåll av infrastruktur i Skåne borde ha kommit mycket tidigare.

Miljöpartiet sitter vid makten i Malmö, Lund, Helsingborg, Region Skåne och i regeringen. De har haft fyra år på sig att göra något åt infrastrukturen i Skåne, men situationen har bara blivit värre och värre. Jag tycker deras förtroende i denna fråga är förbrukat, säger Gilbert Tribo (L), gruppledare i Region Skåne.

Nyligen presenterade den rödgröna regeringen den nya infrastrukturpropositionen med satsningar på infrastruktur i Sverige. Trots de senaste veckornas tågkaos tilldelas Skåne fortfarande förhållandevis liten del av kakan. Underhållet av den skånska järnvägen är fortfarande mycket svagt.

Först nu vaknar Miljöpartiet och talar om att det måste satsas och att det inte längre går att lappa och laga. Men Miljöpartiets regering har ju inte ens lappat och lagat Skånes befintliga infrastruktur. Underhållet av den skånska järnvägen är uselt. De senaste veckornas tågkaos är väl ett bra bevis på det, säger Mats Persson (L), ekonomisk politisk talesperson för Liberalerna och riksdagsledamot från Lund.

Liberalerna framhäver att Miljöpartiets förslag om Skånepaket inte går att genomföra om man samtidigt ska ha höghastighetståg. Satsningarna i Miljöpartiets Skånepaket löser heller inte dagens problem i Skånsk infrastruktur. Simrishamnsbanan, som inte ens är byggd än, hjälper inte den strandade resenären mellan Hässleholm och Kristianstad. 

Liberalerna kräver istället en akut kriskommission för infrastrukturen i Sverige, samt en regeländring som möjliggör förskottering av medel för tidigareläggande av järnvägsunderhåll och nyinvesteringar i infrastrukturen i Skåne.

Skåne behöver en tågtrafik som fungerar för pendlare. En sådan skulle också göra stor skillnad för alla som bor i regionen och för tillväxten. Det eftersatta underhållet märks som inställda, försenade och evakuerade tåg. Arbetspendlingen i hela södra Sverige bryter ihop och fler kommer välja att ta bilen.

RT-Forum antar att Miljöpartiet i Skåne inte delar Liberalernas uppfattning, då är det bara att till redaktionen med med polemik!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Keolis fortsätter med TeleComputing

Keolis fortsätter med TeleComputing som partner för den svenska IT-verksamheten – avtalets värde ligger över 100 miljoner kronor.

Odbacke vann uppsatstävling

Frida Odbacke vann pris för bästa examensarbete – priset på 60000 kronor delades ut på mässan Persontrafiks mingelyta tisdag 23 oktober.

Svenska BRT-system klena

Prisutdelning på Persontrafik

Prisutdelning i den uppsatstävling som vänder sig till studenter äger rum på Mingelytan 14:30 - missa inte denna festliga tillställning.

Kollektivtrafikens vattenvägarna

Vattenvägarna finns redan på många håll i Sverige – alla tycker det är trevligt att åka båt men det finns flera hinder på vägen att nå ekonomisk hållbarhet tyckte flera på seminariet om detta.

Bra rekryteringsträff på mässan

Många kom till den speciella rekryteringsträff för bristyrken inom kollektivtrafiken på mässan Persontrafik – branschens organisationer tog emot de intresserade besökarna.

Nyhetsbrev

Volvo Bussar sågar vätgas

Arkiv

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Sänd till en kollega

0.171