23948sdkhjf

Titta – bussen kör själv!

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

Den självkörande tunga bussen är en prototyp baserad på Volvos serietillverkade fullelektriska stadsbuss. Men här har den en mycket extrautrustning ombord samt avkännande sensorer utanför bussen som ska leda den rätt på den bana som finns i Göteborgs Frihamn inom ett helt inhägnat område. Uppvisningen i samband med den stora seglartävlingen ska ses som en första demo av en teknik som ännu inte på många år kommer att finnas i den verkliga stadstrafiken. Däremot lär vi få se självkörande bussar i busstepåerna ganska snart. Där kan tekniken göra parkering, laddning och uppstart effektivare och helt utan de många småskador som vanligen uppstår vid manuell depåkörning.

- Med låg ljudnivå och utsläppsri drift så kommer elbussarna att skapa en utmärkt alternativ och hållbar kollekivtrafik. Med olika grader av automation så kan vi lyfta säkerhet, komfort och effektivitet ytterligare. Genom att tillämpa alla de teknologier som finns inom hela Volvo Group har vi nu valt att visa upp dem i samband med Volvo Ocean Race, sa Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar inför internationell press, kunder och en rad lokala politiker.

Den självkörande prototypbussen är 12 meter och konstruerad för att vara helt säker för passagerarna att färdas i. Den är programmerad för att accelerera och bromsa mjukt när den angör hållplatser. När bussen stannar så gör den det på exakt samma position och med exakt samma avstånd mellan plattform och insteg till bussen. Det klarar bussen tack vare de sensorer som sitter utanpå bussens sidor och som hittar exakt läge för hållplatsen som ska angöras. Under färd följer bussen den rutt som programmerats in.

Samtidigt finns andra system som gör att bussen undviker att köra på hinder under sin färd, ändra hastigheten och i framtiden även få möjlighet att köra runt eventuella väghinder i stället för att bli stående som är ett av problemen med självkörande fordon. Redan nu finns tillverkarens egna system inbyggda, system som kan identifiera fotgängare, cyklar eller bilar som finns nära den väg som bussen ska ta. Systemet ”ser” också runt hela bussen och om något ser ut att komma för nära vidtar bussen åtgärder i sin färd för att undvika alla slags hinder.

– Tekniken ger också möjligheter för en effektivare fordonshantering när bussen inte är i trafik. Med självkörande bussar kan depåpersonalen fokusera på service och underhåll istället för tvätt, laddning av batterier och parkering. Det kan morgondagens bussar göra helt på egen hand, sa Håkan Agnevall.

Den självkörande bussen ska också användas i forskning kring busståg, där bussar kör i fordonståg i stadstrafik, så kallad platooning.

- Volvo har varit pionjär inom transportsystem för hög kapacitet baserat på bussar, så kallad Bus Rapid Transit (BRT). Nu tar vi nästa steg i utvecklingen genom att använda automation för att trådlöst koppla ihop bussar till busståg med hög flexibilitet, sa Håkan Agnevall. Han fortsatte:

- Elbussystem är ett attraktivt alternativ till spårbundna lösningar i den framtida stadens kollektivtrafik.

Volvo-bussen är en del av projekten FFI-automatiserade stadsbussar och KRABAT, där förutom Volvokoncernen också Chalmers, Västtrafik, Göteborgs Stad, Lindholmen Science Park, Västra Götalandsregionen och Drive Sweden medverkar. Bussen kommer under de närmaste två åren att användas för fortsatt forskning och utveckling i Sverige. FFI står för Fordonsstrategisk forskning och innovation, och är ett samarbete mellan fordonsindustrin och svenska staten.

Tidigare i år inledde Volvo Bussar ett samarbete kring utveckling och test av självkörande eldrivna bussar i Singapore med ledande Nanyang Technological University (NTU) i Singapore. Volvokoncernen har tidigare demonstrerat självkörande fordon för gruvdrift och sophämtning.

Den självkörande Volvo-bussen presenteras inom ramen för ElectriCitys medverkan under Volvo Ocean Race. ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara stadstrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hybricon siktar på lönsamhet

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordorder till Bogotá för Scania

Arkiv

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Sänd till en kollega

0.186