23948sdkhjf

Nya tunneltåget visat

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL – Visserligen försenat men nu har de i alla fall kunnat visas upp en av depåerna i Sveriges enda tunnelbana.

Trafikförvaltningen har beställt 48 nya tunnelbanetåg (96 vagnar) av typen C30. De kommer att ersätta de allra äldsta tågen CX, som är så pass gamla att de behöver bytas ut. Trafikstart för de första C30-tågen är planerad till sommaren 2019, omkring ett år senare än den ursprungliga planen. Alla 48 tåg planeras vara levererade 2022. Vagnarna innehåller en mängd nyheter som innebär mindre trängsel, bättre komfort och förbättrad tillgänglighet.

Med de här tågen får SL:s resenärer en enklare resa, med mindre trängsel, bättre trafikinformation och förbättrad tillgänglighet. Jag är stolt över de nya C30-tågen som nu flyttar in i den nya depån i Norsborg, säger Caroline Ottosson, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL.

C30-tågen innehåller en mängd nyheter. En del är synliga för resenärer, medan en del av de nya lösningarna inte syns för blotta ögat:

  • Fler dörrar och en öppen möblering med säten längs sidorna. Bredare gångar med plats för fler stående resenärer samt fler ytor för barnvagnar och rullstolar. Samtidigt medför utformningen snabbare av- och påstigning.

  • De nya vagnarna har hög komfort i form av till exempel luftkonditionering, större benutrymme vid sätena och fler handstänger att hålla sig i. Tåget accelererar och bromsar mjukare vilket ger en behagligare reseupplevelse.

  • Fler skärmar för passagerarinformation. Skärmarna kan användas till såväl dynamiska linjekartor som stationsöversikter.

  • Tillgänglighetsanpassningar som till exempel höjd på placering av hjälptelefon och blindskrift, flexutrymmen med plats för rullstolar och väl utmärkta prioplatser genom avvikande gult tyg. En ljus färgskala med inslag av mörka kontrastkulörer samt en stark accentkulör skapar god kontrast även för synsvaga

  • Mycket fokus har lagts på driftsäkerhet, bland annat genom att många system är dubblerade.

Med ordning och reda i ekonomin kan vi satsa för framtiden. Vi bygger nu ut tunnelbanan och rustar den tunnelbana vi har. Att nu kunna satsa på en helt ny generations tunnelbanetåg är ett uttryck för detta och känns väldigt roligt. När C30 sätts i trafik kommer tågen att tjäna stockholmarna väl, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

FAKTA/C30

Längd: 70 meter. Två C30-vagnar kan kopplas ihop och bildar då ett fullängdståg på 140 meter.

Vikt: 116 ton

Antal dörrar: 12 passagerardörrar per vagnsida (24 dörrar per fullängdståg mot 21 stycken på C20)

Antal passagerare: 140 sittande (varav 18 prioplatser), 490 stående(vid 5 personer stående/m2), och 4 rullstolsplatser. Totalt 634 passagerare per vagn.

Högsta hastighet: 90 km/h

Material interiört: bland annat aluminium,ull, läder och rostfritt stål

Material exteriört: aluminium

Återvinningsbarhet: 98 procent av fordonsvikten är återvinningsbar

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078