Nya tunneltåget visat

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL – Visserligen försenat men nu har de i alla fall kunnat visas upp en av depåerna i Sveriges enda tunnelbana.

Trafikförvaltningen har beställt 48 nya tunnelbanetåg (96 vagnar) av typen C30. De kommer att ersätta de allra äldsta tågen CX, som är så pass gamla att de behöver bytas ut. Trafikstart för de första C30-tågen är planerad till sommaren 2019, omkring ett år senare än den ursprungliga planen. Alla 48 tåg planeras vara levererade 2022. Vagnarna innehåller en mängd nyheter som innebär mindre trängsel, bättre komfort och förbättrad tillgänglighet.

Med de här tågen får SL:s resenärer en enklare resa, med mindre trängsel, bättre trafikinformation och förbättrad tillgänglighet. Jag är stolt över de nya C30-tågen som nu flyttar in i den nya depån i Norsborg, säger Caroline Ottosson, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL.

C30-tågen innehåller en mängd nyheter. En del är synliga för resenärer, medan en del av de nya lösningarna inte syns för blotta ögat:

  • Fler dörrar och en öppen möblering med säten längs sidorna. Bredare gångar med plats för fler stående resenärer samt fler ytor för barnvagnar och rullstolar. Samtidigt medför utformningen snabbare av- och påstigning.

  • De nya vagnarna har hög komfort i form av till exempel luftkonditionering, större benutrymme vid sätena och fler handstänger att hålla sig i. Tåget accelererar och bromsar mjukare vilket ger en behagligare reseupplevelse.

  • Fler skärmar för passagerarinformation. Skärmarna kan användas till såväl dynamiska linjekartor som stationsöversikter.

  • Tillgänglighetsanpassningar som till exempel höjd på placering av hjälptelefon och blindskrift, flexutrymmen med plats för rullstolar och väl utmärkta prioplatser genom avvikande gult tyg. En ljus färgskala med inslag av mörka kontrastkulörer samt en stark accentkulör skapar god kontrast även för synsvaga

  • Mycket fokus har lagts på driftsäkerhet, bland annat genom att många system är dubblerade.

Med ordning och reda i ekonomin kan vi satsa för framtiden. Vi bygger nu ut tunnelbanan och rustar den tunnelbana vi har. Att nu kunna satsa på en helt ny generations tunnelbanetåg är ett uttryck för detta och känns väldigt roligt. När C30 sätts i trafik kommer tågen att tjäna stockholmarna väl, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

FAKTA/C30

Längd: 70 meter. Två C30-vagnar kan kopplas ihop och bildar då ett fullängdståg på 140 meter.

Vikt: 116 ton

Antal dörrar: 12 passagerardörrar per vagnsida (24 dörrar per fullängdståg mot 21 stycken på C20)

Antal passagerare: 140 sittande (varav 18 prioplatser), 490 stående(vid 5 personer stående/m2), och 4 rullstolsplatser. Totalt 634 passagerare per vagn.

Högsta hastighet: 90 km/h

Material interiört: bland annat aluminium,ull, läder och rostfritt stål

Material exteriört: aluminium

Återvinningsbarhet: 98 procent av fordonsvikten är återvinningsbar



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Arkiv

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

FARA vann i sydost

Ny aktör inom brandskydd

”BRT dyrare än spårväg”

Kampen om bilisterna

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Björklund lyfte liberalismen

2 700 lyssnade på Liberalernas ledare Jan Björklund i Almedalen 3 juli – Han fick en smakstart genom Sveriges seger mot Schweiz i fotbolls-VM alldeles innan.

Oslo-Stockholm på snabbare spår

Bussen – en förlorare

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

"Vi är det enda vänsterpartiet"

Vänsterpartiet är det enda vänsterpartiet – Det framförde partiets ledare Jonas Sjöstedt under sitt tal i Almedalen 2 juli där han även nämnde ordet kollektivtrafik om än bara i en bisats.

1

Så ska bristen på bussförare tacklas

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Plus

Självkörande spar miljarder

Samhällsnyttan med självkörande fordon är svår att beräkna nu när utvecklingen knappt börjat – Men det handlar om enorma summor, bussen kan äntligen bära sina egna kostnader.

Största elbussordern i Sverige

Göteborg tar täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige – GS Buss har lagt en order på 30 helelektriska bussar som ska förstärka stadstrafiken.

Smartare mobilitet på väg

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Plus

MAN ökar i Bussligan

MAN ökar sin ledning i Tunga Bussligan 2018 som nu har hunnit halvvägs - De som jagar är Volvo och Scania och sammantaget har årets liga kört om fjolårets, det visar Bil Swedens statistik.

Skutt uppåt för bussarna

Starkt valtal av Kristersson

3500 personer lyssnade på moderatledaren Ulf Kristersson som var först ut i Almedalen 1 juli 2018 – Han levererade ett starkt valtal, demokratin ska bland annat skyddas med fler poliser.

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Gratisbuss till badsjö

Sänd till en kollega

0.451