23948sdkhjf

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

| Av Ulf Bjursing | Tipsa redaktionen

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Det sker en snabb teknikutveckling kring självkörande fordon som kommer leda till kraftigt minskade kostnader för det urbana resandet. I en nära framtid kommer vi kunna resa smartare och många kommer kunna välja bort att äga sin bil.

Resenärerna kommer förflytta sig från A till B på ett enkelt sätt genom att kombinerar flera olika färdsätt såsom buss, tunnelbana, tåg, spårvagn, gång, hyrcykel, bildelning och taxiliknande tjänster med små autonoma fordon. Detta kallas kombinerad mobilitet.

Med minskade kostnader kommer det totala resandet att öka och det blir ännu viktigare att vi använder gatuutrymmet på ett effektivt sätt. Autonoma små fordon kan köra närmare varandra, men de kan ändå inte utnyttja gatuutrymmet lika effektiva som bussar eller spårfordon. Det handlar därför om att skapa lösningar där traditionella och nya färdsätt kombineras på ett effektivt sätt.

För att byten mellan olika färdsätt ska fungera smidigt och resenären ska få ett bra stöd med information under hela sin resa behövs en effektiv informationsutväxling mellan alla inblandade system på regional nivå. Redan idag är det många olika tekniska system som samverkar och med de förändringar som vi kan förvänta oss på det här området kommer det bli ännu fler. Det kommer att kräva tekniskt stöd och nya effektiva digitaliserade lösningar för att få det att fungera.

Vi har många års erfarenhet av hur man får olika leverantörers system att samverka på ett smart sätt. Det måste vara enkelt att rapportera in data från olika källor samtidigt som läsande system behöver tillgång till en sammanhållen konsekvent bild av helheten. Olika gränssnitt används därför för att rapportera in delar av informationen och för att presentera helheten. Det finns sedan många år en stabil och sammanhängande familj med öppna gränssnitt, NOPTIS, som täcker båda dessa aspekter och som är baserad på den europeiska standarden, Transmodel.

Om vi ska kunna erbjuda den servicenivå som resenären kommer att kräva i framtiden så måste systemen bakom kulissen samverka. Vi står på kanten till något spännande och om vi tar oss an den här uppgiften på rätt sätt har vi stora möjligheter att få till ett hållbart, enklare, bättre och billigare resande för våra resenärer.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.241