23948sdkhjf

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

| Av Ulf Bjursing | Tipsa redaktionen

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Det sker en snabb teknikutveckling kring självkörande fordon som kommer leda till kraftigt minskade kostnader för det urbana resandet. I en nära framtid kommer vi kunna resa smartare och många kommer kunna välja bort att äga sin bil.

Resenärerna kommer förflytta sig från A till B på ett enkelt sätt genom att kombinerar flera olika färdsätt såsom buss, tunnelbana, tåg, spårvagn, gång, hyrcykel, bildelning och taxiliknande tjänster med små autonoma fordon. Detta kallas kombinerad mobilitet.

Med minskade kostnader kommer det totala resandet att öka och det blir ännu viktigare att vi använder gatuutrymmet på ett effektivt sätt. Autonoma små fordon kan köra närmare varandra, men de kan ändå inte utnyttja gatuutrymmet lika effektiva som bussar eller spårfordon. Det handlar därför om att skapa lösningar där traditionella och nya färdsätt kombineras på ett effektivt sätt.

För att byten mellan olika färdsätt ska fungera smidigt och resenären ska få ett bra stöd med information under hela sin resa behövs en effektiv informationsutväxling mellan alla inblandade system på regional nivå. Redan idag är det många olika tekniska system som samverkar och med de förändringar som vi kan förvänta oss på det här området kommer det bli ännu fler. Det kommer att kräva tekniskt stöd och nya effektiva digitaliserade lösningar för att få det att fungera.

Vi har många års erfarenhet av hur man får olika leverantörers system att samverka på ett smart sätt. Det måste vara enkelt att rapportera in data från olika källor samtidigt som läsande system behöver tillgång till en sammanhållen konsekvent bild av helheten. Olika gränssnitt används därför för att rapportera in delar av informationen och för att presentera helheten. Det finns sedan många år en stabil och sammanhängande familj med öppna gränssnitt, NOPTIS, som täcker båda dessa aspekter och som är baserad på den europeiska standarden, Transmodel.

Om vi ska kunna erbjuda den servicenivå som resenären kommer att kräva i framtiden så måste systemen bakom kulissen samverka. Vi står på kanten till något spännande och om vi tar oss an den här uppgiften på rätt sätt har vi stora möjligheter att få till ett hållbart, enklare, bättre och billigare resande för våra resenärer.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

96 dog på spåren 2018

Arkiv

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Hanson vd för Prospero Stockholm

Dags för Transportforum # 36

Ny vd på Cirkle K

Kraftsamling för bussbranschen

2018 – rekordår för Skånetrafiken

Nytt bolag jagar nya lokförare

Ett nybildat bolag ska ge sig på det digra arbetet med att säkra personalbehovet för en växande tågbransch – det behövs 1200 nya lokförare under de kommande fem åren.

Nya framgångar för Scania

Uppfräschad webbsida om BRT

Plus

MAN vann Tunga Bussligan!

Med ett tokryck under december lyckades MAN kamma hem segern i Tunga Bussligan 2018, körde förbi både Scania och Mercedes-Benz på upploppet - det visar Bil Swedens färska statistik.

Bussarna ökade under december

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.479