81 dog på spåren

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Totalt dog 81 personer vid den svenska bantrafikenunder 2017 – Det är den lägsta siffran sedan 2005, det tragiska är att flertalet som dog på spåren gjorde det genom självmord.

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, alltså vid järnväg, spårväg och tunnelbana sammantaget. Dessutom omkom 63 personer i självmord vid bantrafiken. Totalsiffran 81 personer är den lägsta sedan 2005, värt att notera är att antalet olyckor ökat en aning under 2017 jämfört med året innan. Detta enligt Trafikanalys officiella statistik om bantrafikskador.

- I den svenska bantrafiken omkom under 2017 18 personer i olyckor samt 63 personer i självmord. Detta gör att det totala antalet omkomna i bantrafiken – 81 personer – var det lägsta sedan år 2005, säger Maria Melkersson, utredare vid Trafikanalys.

Majoriteten av dödsolyckorna i bantrafiken sker vid järnvägen. Under 2017 omkom 15 av 18 i olyckor i bantrafiken vid järnvägen, en vid spårvägen och två personer i tunnelbanan. Spårvägarna är av marginell betydelse vad gäller omkomna. Däremot står spårvägarna för en större andel av de allvarligt skadade. (Se Figur 2, klicka på bilden för att komma till illustrationen!)

Av de 18 omkomna i olyckor var 16 pojkar eller män och bland de omkomna fanns minst ett barn (det vill säga under 18 år). 14 av 18 omkomna befann sig som obehöriga på spårområdet. Ingen passagerare har avlidit i bantrafiken sedan 2010.

Självmord är ett stort problem i bantrafiken och framför allt vid järnvägen. Sedan år 2000 har 75 procent av de omkomna i bantrafiken varit självmord. Av de 63 personer som avled till följd av självmord under 2017 omkom 51 vid järnvägen, ingen vid spårväg och 12 i tunnelbanan. Bland de omkomna i självmord var 42 män och 21 kvinnor, vilket innebär att 67 procent var män.

Fotnot. Myndigheten Trafikanalys analyserar och utvärderar svensk transportpolitik och ansvarar för den officiella statistiken på transportområdet. Trafikanalys tar också fram kunskapsunderlag till transportpolitiska beslutsfattare och arbetar för en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.198