17 nya elbussar till Oslo

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar har fått en order på 17 elbussar av modellen Volvo 7900 Electric från Norgesbuss i Oslo. Därmed har nu fyra norska städer köpt Volvos helelektriska bussar.

Kollektivtrafikföretaget Norgesbuss i Oslo, har beställt 17 elbussar från Volvo Bussar. Oslo är den fjärde norska staden som väljer Volvos helelektriska buss, efter Trondheim, Drammen och Lillehammer. Som vanligt anges inte affärens värde i pengar av parterna, men en rimlig gissning är att kontraktet som det ser ut bör vara värt minst 75 miljoner kronor.

Bussarna, som ska gå i trafik i området Romerike strax norr om Oslo, säljs i form av en komplett, nyckelfärdig lösning, där Volvo tar hand om allt underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad.

Bussarna ska tas i trafik under sommaren 2019. De första bussarna kommer levereras under det första kvartalet 2019 för att förberedas för ITxPT (Information Technology for Public Transport), som är den nya standarden för IT-system för ombordutrustning i bussarna och i backoffice-system.

- Vi är väldigt glada att Norgesbuss har valt oss som partner i detta spännande projekt. Vi har tillägnat oss betydande kompetens inom elektromobilitet som vi tar med oss in i samarbetet med Norgesbuss och vi förväntar oss synergieffekter mellan de olika projekt som vi redan har startat i Trondheim, Drammen och Lillehammer, säger Svenn-Åge Lökken, försäljningschef Volvo Bussar Norge. .

- Norgesbuss är förberedda på det gröna skiftet inom kollektivtrafiken och är glada att kunna vara med i utvecklingen mot nollutsläpp från bussar. Valet föll på Volvo eftersom deras teknologi är väl beprövad samtidigt som Volvo är motiverat till vidareutveckling och innovation kring lösninger som gör bussarna ännu mer miljövänliga. Vi ser fram emot denna leverans som kommer innebära mycket positivt för chaufförerna och passagerarna förutom betydande minskning av lokala utsläpp, säger Henning Berthelsen, teknisk direktör på Norgesbuss AS.

Bussarna har en batterikapacitet på 200 kWh. De kommer att laddas via CCS2 kabel i depå. Energiförbrukningen för Volvos elbuss är cirka 80 procent lägre än för motsvarande dieselbuss.

Förutom Norge har Volvo även sålt helektriska bussar i Sverige, Luxemburg, England och Polen. Utöver helt eldrivna Volvo 7900 Electric omfattar Volvo Bussars program av elektrifierade fordon även hybridbussar och elhybridbussar (laddhybrider). Totalt har företaget sålt över 4000 elektrifierade Volvobussar globalt.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.142