23948sdkhjf

Branschkamp för biodrivmedel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transportföretagen presenterar en ny analys av läget för biodrivmedel i Sverige – Hoppet är att nya fakta ska kunna påverka EU:s negativa uppfattning om de alternativa drivmedlen.

En ökad användning av biodrivmedel är en viktig förutsättning för att klara transportsektorns klimatutmaningar på kort och på medellång sikt, det slår Transportföretagen fast i samband med presentationen av deras nya rapport om biodrivmedel. Sverige tillhör de länder som har högst användning av biodrivmedel i vägtransportsektorn och flyget planerar att öka sin andel. Men samtidigt finns en oro för att det inte ska vara möjligt att på ett hållbart sätt producera de stora volymer som behövs.

Det framstår också alltmer som att Sveriges och EU:s biodrivmedelspolitik inte är samordnad, vilket ytterligare kan försvåra utvecklingen. Hela rapporten finns att ladda ner HÄR!

- Eftersom Sverige är ett av de länder i Europa som har bäst förutsättningar för produktion av biodrivmedel, är det inte en långsiktig lösning att bygga vår klimatpolitik på en omfattande och fortsatt växande import av bioenergi från andra EU-länder, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen.

Mot denna bakgrund har professor Per Kågeson på Transportföretagens uppdrag genomfört  en analys för att beskriva och söka förklara skillnaderna i synen på biodrivmedlens klimatpolitiska roll mellan Sverige och EU. I rapporten görs också ett försök att bedöma den långsiktiga hållbarheten hos den svenska positionen.

Bland annat konstateras att Sverige idag har ett importberoende som långsiktigt är problematiskt, att Sveriges klimatmål för transportsektorn kraftigt avviker från EU:s och att det vetenskapliga stödet för kritiken mot vissa av de råvaror Sverige använder (palmolja och grödor) är starkt. Och det konstateras även att en bristsituation med höga priser hotar – en situation som särskilt kan drabba Sverige då vi ska ha den högsta andelen i EU, att den svenska politiken saknar positiva klimateffekter om den långsiktigt bygger på import från andra EU-länder och att energieffektivisering och elektrifiering är av stor vikt för att nå klimatmålet.

- För att verkligen bli en förebild är det bättre att utveckla ny teknik och styrmedel som kan bli brett tillgängliga över hela Europa och resten av världen. Men det förutsätter att den resursbas som används är tillräckligt stor för att räcka till alla. Så är inte fallet med biodrivmedel, säger Ulf Perbo.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Skellefteå väljer Hybricon

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Weber ordförande i EU-kommitté

Ulrich Weber valdes till ordförande för UITP:s EU-kommitté 16 januari – Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, gratulerade till utmärkelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Olaglig upphandling i Göteborg

Arkiv

Johansson till Kollektivtrafikdagen

Håkan Johansson kommer att tala om kollektivtrafikens roll i ett transportsystem som når klimatmål på Kollektivtrafikdagen 15 maj vid Friends Arena utanför Stockholm.

Grönt för kameror i Dalatrafiken

Studentrabatter på Flixbus

Fler ”gratisresor” i Örebro

Nu får 4 000 bilister en chans att resa gratis med Länstrafiken – den här marknadsföringen ska få fler att släppa bilratten och kliva på bussen.

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

96 dog på spåren 2018

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.113