23948sdkhjf

Branschkamp för biodrivmedel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transportföretagen presenterar en ny analys av läget för biodrivmedel i Sverige – Hoppet är att nya fakta ska kunna påverka EU:s negativa uppfattning om de alternativa drivmedlen.

En ökad användning av biodrivmedel är en viktig förutsättning för att klara transportsektorns klimatutmaningar på kort och på medellång sikt, det slår Transportföretagen fast i samband med presentationen av deras nya rapport om biodrivmedel. Sverige tillhör de länder som har högst användning av biodrivmedel i vägtransportsektorn och flyget planerar att öka sin andel. Men samtidigt finns en oro för att det inte ska vara möjligt att på ett hållbart sätt producera de stora volymer som behövs.

Det framstår också alltmer som att Sveriges och EU:s biodrivmedelspolitik inte är samordnad, vilket ytterligare kan försvåra utvecklingen. Hela rapporten finns att ladda ner HÄR!

- Eftersom Sverige är ett av de länder i Europa som har bäst förutsättningar för produktion av biodrivmedel, är det inte en långsiktig lösning att bygga vår klimatpolitik på en omfattande och fortsatt växande import av bioenergi från andra EU-länder, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen.

Mot denna bakgrund har professor Per Kågeson på Transportföretagens uppdrag genomfört  en analys för att beskriva och söka förklara skillnaderna i synen på biodrivmedlens klimatpolitiska roll mellan Sverige och EU. I rapporten görs också ett försök att bedöma den långsiktiga hållbarheten hos den svenska positionen.

Bland annat konstateras att Sverige idag har ett importberoende som långsiktigt är problematiskt, att Sveriges klimatmål för transportsektorn kraftigt avviker från EU:s och att det vetenskapliga stödet för kritiken mot vissa av de råvaror Sverige använder (palmolja och grödor) är starkt. Och det konstateras även att en bristsituation med höga priser hotar – en situation som särskilt kan drabba Sverige då vi ska ha den högsta andelen i EU, att den svenska politiken saknar positiva klimateffekter om den långsiktigt bygger på import från andra EU-länder och att energieffektivisering och elektrifiering är av stor vikt för att nå klimatmålet.

- För att verkligen bli en förebild är det bättre att utveckla ny teknik och styrmedel som kan bli brett tillgängliga över hela Europa och resten av världen. Men det förutsätter att den resursbas som används är tillräckligt stor för att räcka till alla. Så är inte fallet med biodrivmedel, säger Ulf Perbo.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hybricon siktar på lönsamhet

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordorder till Bogotá för Scania

Arkiv

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Sänd till en kollega

0.219