23948sdkhjf

Branschkamp för biodrivmedel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transportföretagen presenterar en ny analys av läget för biodrivmedel i Sverige – Hoppet är att nya fakta ska kunna påverka EU:s negativa uppfattning om de alternativa drivmedlen.

En ökad användning av biodrivmedel är en viktig förutsättning för att klara transportsektorns klimatutmaningar på kort och på medellång sikt, det slår Transportföretagen fast i samband med presentationen av deras nya rapport om biodrivmedel. Sverige tillhör de länder som har högst användning av biodrivmedel i vägtransportsektorn och flyget planerar att öka sin andel. Men samtidigt finns en oro för att det inte ska vara möjligt att på ett hållbart sätt producera de stora volymer som behövs.

Det framstår också alltmer som att Sveriges och EU:s biodrivmedelspolitik inte är samordnad, vilket ytterligare kan försvåra utvecklingen. Hela rapporten finns att ladda ner HÄR!

- Eftersom Sverige är ett av de länder i Europa som har bäst förutsättningar för produktion av biodrivmedel, är det inte en långsiktig lösning att bygga vår klimatpolitik på en omfattande och fortsatt växande import av bioenergi från andra EU-länder, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen.

Mot denna bakgrund har professor Per Kågeson på Transportföretagens uppdrag genomfört  en analys för att beskriva och söka förklara skillnaderna i synen på biodrivmedlens klimatpolitiska roll mellan Sverige och EU. I rapporten görs också ett försök att bedöma den långsiktiga hållbarheten hos den svenska positionen.

Bland annat konstateras att Sverige idag har ett importberoende som långsiktigt är problematiskt, att Sveriges klimatmål för transportsektorn kraftigt avviker från EU:s och att det vetenskapliga stödet för kritiken mot vissa av de råvaror Sverige använder (palmolja och grödor) är starkt. Och det konstateras även att en bristsituation med höga priser hotar – en situation som särskilt kan drabba Sverige då vi ska ha den högsta andelen i EU, att den svenska politiken saknar positiva klimateffekter om den långsiktigt bygger på import från andra EU-länder och att energieffektivisering och elektrifiering är av stor vikt för att nå klimatmålet.

- För att verkligen bli en förebild är det bättre att utveckla ny teknik och styrmedel som kan bli brett tillgängliga över hela Europa och resten av världen. Men det förutsätter att den resursbas som används är tillräckligt stor för att räcka till alla. Så är inte fallet med biodrivmedel, säger Ulf Perbo.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Nyhetsbrev

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Arkiv

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138