Finalisterna i Bussförar-SM 2018!

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu är alla 16 finalisterna i Bussförar-SM 2018 klara – Här presenteras de som nådde ända fram av alla de 448 som genomförde uttagningsprovet under våren.

I i det sista pågick det digra arbetet med att få bekräftelse från några av de 16 bäst placerade från kvalificeringstävlingen. För att få bli finalist krävs naturligtvis närvaro i finaltävlingen 3 september på Gillingebanan i Vallentuna ett par mil norr om Stockholm. Och konstigt vore det väl annars, på finaldagen finns därför alltid 16 finalister som gör upp om den svenska mästerskapet i att köra buss 2018. Nu är saken klar, alla finalisterna har bekräftat sitt deltagande, nu är det bara för dem att ladda under sommaren inför den tuffa finalen i början av september.

Parallellt med detta pågår också arbetet med att knyta ihop ett avtal med en fordonsleverantör vars bussar vi kommer använda på finaltävlingen. Det är alltså bråda dagar för projektledaren Jacob Albertsen just nu.

- Ja, planen är att allt ska vara på plats innan fredagen den 29 juni så vi kan gå på semester i lugn och ro. Vår mångåriga fordonspartner VDL fick ju som bekant nya, eller nygamla ägare för en tid sedan då man nu är ett helägt dotterbolag till VDL i Holland. Detta gjorde att man ville ta en paus i år, vilket jag har full respekt för. Men samtal pågår, och planen är som sagt att presentera en ny fordonspartner innan veckan är slut, säger Jacob Albertsen.

Nu har alla 16 finalisterna bekräftat sitt deltagande i finaltävlingen. Listan är sorterad i bokstavsordning på förnamnet bara för att ha någon sortering. Det visar inte resultatet i kvalificeringen.

Namn
Företag
Ort
Abdihafid Mohamud Mohamed
Transdev
Eskilstuna
Akram Saleh
Transdev
Eskilstuna
Anders Norell Bergendahl
Keolis
Stockholm
Anders Eriksson
Lindbergs Buss
Karlskoga
Bahman Ali
Keolis
Angered
Jacob Kone
Transdev
Norrköping
Josefin Kihlberg
Nobina
Njurunda
Lars-Gunnar Dahlblom
Keolis
Stockholm
Marcus Edlund
Nobina
Örebro
Mattias Torpman
VS & Perssons Bussar
Gävle
Misdilli Kiran
Keolis
Norsborg
Monika Hansson
Keolis
Hisingen
Olov Fräs
Siljan Buss
Mora
P-O Ängegärd
Aneby Buss
Aneby
Rebin Hussein
Keolis
Göteborg
Stefan Strand
Lindbergs Buss
Filipstad

Det här visar att finalen kommer att bestå av 6 bussförare från Keolis, *4 från koncernen Björks & Byberg, 3 från Transdev och 2 från Nobina. Vissa av deltagarna är rutinerade tävlande som varit med både en och ibland fler gånger. Andra gör det för första gången. Det enda som är synd är att vi har färre kvinnor i finalen i år. 1 av 16 är inte representativt för branschen, och historiskt sett har vi haft betydligt fler kvinnor i finaltävlingen.

FAKTA/Bussförar-SM

Bussförar-SM arrangeras av Sveriges Bussföretag tillsammans med tidningarna Res- och Trafikforum.

Samarbetspartners är Stockholms Trafiksäkerhetscenter Gillinge, Arbetsförmedlingen, Yrkes Akademin, och Drivec. Partners är Transdev, Nettbuss,Kommunal, Keolis och Bergkvarabuss.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.619