Dyrare att fuskåka i Jämtland

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu kommer det att kosta 1500 kr för resenärer som saknar giltig biljett på Länstrafikens bussar vid en biljettkontroll - Tidigare har fuskarna klarat sig undan med 400 kronor, så det handlar om en rejäl höjning.

Länstrafiken Jämtland har nu fått Transportstyrelsens beslut att höja tilläggsavgiften från 400 kronor till 1500 kronor. Förutom höjd tilläggsavgift planerare Länstrafiken att utöka antalet biljettkontroller framöver. Den höjda tilläggsavgiften ska bland annat täcka Länstrafikens kostnader för utförandet av kontrollerna.

- Med tanke på att en stor del av vår verksamhet är finansierad av skattemedel tycker vi det är viktigt att vi ser till att intäkter som kommer från betalande resenärer bibehålls. Vi vill därför öka antalet biljettkontroller och med en höjd tilläggsavgift förebygga otillåtet åkande och fusk med exempelvis åldersgränser, säger Per-David Wennberg, vd Länstrafiken Jämtland.

Länstrafikens styrelse beslutade våren 2017 om att höja tilläggsavgiften. Ärendet gick vidare till Kollektivtrafikmyndigheten Region Jämtland Härjedalen som samtyckte och lämnade över ärendet till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen är den myndighet som fastställer och beslutar om tilläggsavgifter i kollektivtrafiken. I beslut går att läsa att tilläggsavgiftens belopp ska vara skäligt med hänsyn till de kostnader Länstrafiken har för utförandet av biljettkontroller.

- Vi kör bussar i ett län som till ytan är stort med långa avstånd. Vi utför biljettkontroller över hela länet vilket gör att vi också har höga kostnader för biljettkontrollverksamheten. En högre tilläggsavgift är avsedd för att, i större utsträckning än idag, täcka de höga kostnaderna, säger Per-David Wennberg.

Men det blir en begränsad effekt, visar det sig. Under 2017 var kostnaderna för att utföra biljettkontroller drygt 237 000 kronor, intäkterna för tilläggsavgifter uppgick till knappt 9 000 kronor. Den nya högre nivån bör intäkterna på tilläggsavgifter landa på omkring 33000 kronor förutsatt att det även i fortsättningen stannar på 22 syndande fuskare i länet. (Inom parentes kan anges att det skulle kräva en bot i nivån 10000 kronor för att balansera den totala kostnaden för biljettkontrollerna i Jämtlands län.)



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.168