23948sdkhjf

Kommersiell trafik mikroskopisk

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Endast 3,5 procent av kollektivtrafikens utbud var kommersiell 2017 – Så är läget ännu drygt sex år efter den lag som skulle göra sådan trafik möjlig, det visar Trafikanalys utredning.

Trafikanalys har tagit fram en modell för att beräkna planerat utbud baserat på tidtabellsdata. Under 2017 planerades regional kollektivtrafik för en sammanlagd sträcka av 766 miljoner kilometer. Av dessa stod kommersiell trafik för 27 miljoner kilometer. Det betyder att endast 3,5 procent av kollektivtrafikens utbud anordnades helt utan subventioner från samhället.

Det har gått sex år sedan den nya kollektivtrafiklagen trädde i kraft 1 januari 2012. Lagen innebar nya regler som öppnade den lokala och regionala kollektivtrafiken för privata initiativ, med huvudsyfte att skapa fler alternativ och öka innovationsgraden, vilket på sikt ska gynna resenärerna och samhället.

Järnväg, buss och båt är de kollektiva färdmedel som idag anordnas med privata initiativ. Störst andel kommersiell regional linjetrafik jämfört med subventionerad, räknat i planerad trafikerad sträcka, har järnvägen, där 15 procent av färdvägen drivs helt kommersiellt. Motsvarande andel för busstrafiken är 2 procent och för båt 5 procent.

Under 2017 fick den subventionerade regionala kollektivtrafiken totalt 24,5 miljarder kronor i bidrag eller tillskott från stat, kommun och landsting. Det motsvarar ett bidrag från varje invånare med drygt 2 400 kronor per år. Under 2017 kostade en kollektivtrafikresa i genomsnitt 30 kronor, och den genomsnittliga intäkten per resa var knappt 15 kronor.

Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik med titlarna Regional linjetrafik 2017 samt Kommersiell linjetrafik på väg 2017. Jämförelserna mellan subventionerad och kommersiell trafik är baserade på bearbetade tidtabellsdata från Samtrafiken AB. Därutöver presenterar Trafikanalys sin årliga undersökning av samtlig kollektivtrafik. Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Statisticon har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Nyhetsbrev

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Arkiv

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Bussförar-SM 2019 har startat

9 september startade Bussförar-SM 2019 på Gillingebanan - 16 finalister och många andra fanns på plats för att heja på de tävlande och lära mer om bussbranschen.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Köpet av Björks slutfört

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151