Nytt hopp om hållbart biobränsle

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En EU-satsning på biobränsle drar igång i Örnsköldsvik med syfte att på sikt få fram bioraffinaderier som kan tillverka biobränsle från skogsindustrin.

26 juni samlades representanter från elva europeiska företag och universitet i Örnsköldsvik för att sparka igång det EU-finansierade projektet Rewofuel. Det långsiktiga målet är att projektet ska resultera i en mängd bioraffinaderier över hela Europa, som kan använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle.

Det svenska Cleantech-företaget SEKAB E-Technology stod i går värd när representanter från elva företag och universitet från hela Europa samlades för att sparka igång EU-satsningen Rewofuel. EU:s bidrag till projektet är 13,9 miljoner euro eller 144 miljoner kronor. SEKAB får cirka 30 procent av hela bidraget, drygt 4 miljoner euro eller 41 miljoner kronor.

– Det här projektet kommer att bidra till att bryta oljeberoendet. SEKAB:s erfarenhet av att använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle kommer att vara till stor nytta. Genom samarbetet i projektet kommer vi att snabbare ställa om till ett förnybart Europa, säger Jonas Markusson, ansvarig för innovation och produktutveckling på SEKAB E-Technology.

Det treåriga projektet ska demonstrera och utvärdera hela värdekedjan för att visa hur man bäst kan använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle. Det långsiktiga målet med projektet är att det ska utmynna i en mängd bioraffinaderier spridda över EU, raffinaderier som använder restprodukter från EU:s skogs- och sågverksindustri samt skogsbruk som råvara. 

Genom att kombinera teknologier och kunskap från Europas bästa biodrivmedelsaktörer kommer projektet Rewofuel att demonstrera den allt viktigare roll som skogsrester kommer att spela i omställningen till ett förnybart Europa. Vi ser fram emot att ha en direkt inverkan på de europeiska klimatmålen, säger Jean-Baptiste Barbaroux, Chief Corporate Officer på Global Bioenergies.

Det är EU:s program för forskning och innovation, Horizon 2020, som har valt ut elva europeiska företag och universitet till ett internationellt samarbetsprojekt kallat Rewofuel. Förutom det svenska Cleantech-företaget SEKAB E-Technology är också Peab Asfalt ett av de utvalda företagen.

– Vi är stolta över att kunna leverera den teknik som behövs i första steget i värdekedjan för att konvertera biomassa, som sedan ska vidareförädlas till biobränsle. För att fasa ut oljan i drivmedel räcker det långt med att enbart använda dagens outnyttjade restprodukter från skogsindustrin, säger Monica Normark, projektledare för Rewofuel.

Rewofuel startade den 1 juni i år och ska pågå i tre år. SEKAB:s roll är att med sin patenterade teknik CelluAPP förädla biomassa till socker och lignin, som i nästa steg kan omvandlas till biodrivmedel. 

FAKTA/Rewofuel

Totalt elva företag och universitet från åtta EU-länder deltar i Rewofuel: SEKAB E-Technology, Peab Asfalt, Sky NRG, Global Bioenergies, Neste Engineering Solutions, Repsol, Ajinomoto, Eurolysine, IPSB, TechnipFMC och Linz Universitet.

Den totala budgeten är 19,7 miljoner euro eller 204 miljoner kronor. Bidraget från EU:s program för forskning och innovation, Horizon 2020, är 13,9 miljoner euro eller 144 miljoner kronor. Resterande del står de projektdeltagande för.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.144