23948sdkhjf

Nytt hopp om hållbart biobränsle

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En EU-satsning på biobränsle drar igång i Örnsköldsvik med syfte att på sikt få fram bioraffinaderier som kan tillverka biobränsle från skogsindustrin.

26 juni samlades representanter från elva europeiska företag och universitet i Örnsköldsvik för att sparka igång det EU-finansierade projektet Rewofuel. Det långsiktiga målet är att projektet ska resultera i en mängd bioraffinaderier över hela Europa, som kan använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle.

Det svenska Cleantech-företaget SEKAB E-Technology stod i går värd när representanter från elva företag och universitet från hela Europa samlades för att sparka igång EU-satsningen Rewofuel. EU:s bidrag till projektet är 13,9 miljoner euro eller 144 miljoner kronor. SEKAB får cirka 30 procent av hela bidraget, drygt 4 miljoner euro eller 41 miljoner kronor.

– Det här projektet kommer att bidra till att bryta oljeberoendet. SEKAB:s erfarenhet av att använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle kommer att vara till stor nytta. Genom samarbetet i projektet kommer vi att snabbare ställa om till ett förnybart Europa, säger Jonas Markusson, ansvarig för innovation och produktutveckling på SEKAB E-Technology.

Det treåriga projektet ska demonstrera och utvärdera hela värdekedjan för att visa hur man bäst kan använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle. Det långsiktiga målet med projektet är att det ska utmynna i en mängd bioraffinaderier spridda över EU, raffinaderier som använder restprodukter från EU:s skogs- och sågverksindustri samt skogsbruk som råvara. 

Genom att kombinera teknologier och kunskap från Europas bästa biodrivmedelsaktörer kommer projektet Rewofuel att demonstrera den allt viktigare roll som skogsrester kommer att spela i omställningen till ett förnybart Europa. Vi ser fram emot att ha en direkt inverkan på de europeiska klimatmålen, säger Jean-Baptiste Barbaroux, Chief Corporate Officer på Global Bioenergies.

Det är EU:s program för forskning och innovation, Horizon 2020, som har valt ut elva europeiska företag och universitet till ett internationellt samarbetsprojekt kallat Rewofuel. Förutom det svenska Cleantech-företaget SEKAB E-Technology är också Peab Asfalt ett av de utvalda företagen.

– Vi är stolta över att kunna leverera den teknik som behövs i första steget i värdekedjan för att konvertera biomassa, som sedan ska vidareförädlas till biobränsle. För att fasa ut oljan i drivmedel räcker det långt med att enbart använda dagens outnyttjade restprodukter från skogsindustrin, säger Monica Normark, projektledare för Rewofuel.

Rewofuel startade den 1 juni i år och ska pågå i tre år. SEKAB:s roll är att med sin patenterade teknik CelluAPP förädla biomassa till socker och lignin, som i nästa steg kan omvandlas till biodrivmedel. 

FAKTA/Rewofuel

Totalt elva företag och universitet från åtta EU-länder deltar i Rewofuel: SEKAB E-Technology, Peab Asfalt, Sky NRG, Global Bioenergies, Neste Engineering Solutions, Repsol, Ajinomoto, Eurolysine, IPSB, TechnipFMC och Linz Universitet.

Den totala budgeten är 19,7 miljoner euro eller 204 miljoner kronor. Bidraget från EU:s program för forskning och innovation, Horizon 2020, är 13,9 miljoner euro eller 144 miljoner kronor. Resterande del står de projektdeltagande för.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Rekordorder till Bogotá för Scania

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stor BRT-order till Volvo

Arkiv

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Larsén lämnar Stromma

Nu stundar vaktskifte på Stromma eftersom Jan Larsén slutar efter 33 år inom bolaget - jakten på hans efterträdare har redan börjat.

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

Sänd till en kollega

0.158