23948sdkhjf

Nytt hopp om hållbart biobränsle

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En EU-satsning på biobränsle drar igång i Örnsköldsvik med syfte att på sikt få fram bioraffinaderier som kan tillverka biobränsle från skogsindustrin.

26 juni samlades representanter från elva europeiska företag och universitet i Örnsköldsvik för att sparka igång det EU-finansierade projektet Rewofuel. Det långsiktiga målet är att projektet ska resultera i en mängd bioraffinaderier över hela Europa, som kan använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle.

Det svenska Cleantech-företaget SEKAB E-Technology stod i går värd när representanter från elva företag och universitet från hela Europa samlades för att sparka igång EU-satsningen Rewofuel. EU:s bidrag till projektet är 13,9 miljoner euro eller 144 miljoner kronor. SEKAB får cirka 30 procent av hela bidraget, drygt 4 miljoner euro eller 41 miljoner kronor.

– Det här projektet kommer att bidra till att bryta oljeberoendet. SEKAB:s erfarenhet av att använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle kommer att vara till stor nytta. Genom samarbetet i projektet kommer vi att snabbare ställa om till ett förnybart Europa, säger Jonas Markusson, ansvarig för innovation och produktutveckling på SEKAB E-Technology.

Det treåriga projektet ska demonstrera och utvärdera hela värdekedjan för att visa hur man bäst kan använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle. Det långsiktiga målet med projektet är att det ska utmynna i en mängd bioraffinaderier spridda över EU, raffinaderier som använder restprodukter från EU:s skogs- och sågverksindustri samt skogsbruk som råvara. 

Genom att kombinera teknologier och kunskap från Europas bästa biodrivmedelsaktörer kommer projektet Rewofuel att demonstrera den allt viktigare roll som skogsrester kommer att spela i omställningen till ett förnybart Europa. Vi ser fram emot att ha en direkt inverkan på de europeiska klimatmålen, säger Jean-Baptiste Barbaroux, Chief Corporate Officer på Global Bioenergies.

Det är EU:s program för forskning och innovation, Horizon 2020, som har valt ut elva europeiska företag och universitet till ett internationellt samarbetsprojekt kallat Rewofuel. Förutom det svenska Cleantech-företaget SEKAB E-Technology är också Peab Asfalt ett av de utvalda företagen.

– Vi är stolta över att kunna leverera den teknik som behövs i första steget i värdekedjan för att konvertera biomassa, som sedan ska vidareförädlas till biobränsle. För att fasa ut oljan i drivmedel räcker det långt med att enbart använda dagens outnyttjade restprodukter från skogsindustrin, säger Monica Normark, projektledare för Rewofuel.

Rewofuel startade den 1 juni i år och ska pågå i tre år. SEKAB:s roll är att med sin patenterade teknik CelluAPP förädla biomassa till socker och lignin, som i nästa steg kan omvandlas till biodrivmedel. 

FAKTA/Rewofuel

Totalt elva företag och universitet från åtta EU-länder deltar i Rewofuel: SEKAB E-Technology, Peab Asfalt, Sky NRG, Global Bioenergies, Neste Engineering Solutions, Repsol, Ajinomoto, Eurolysine, IPSB, TechnipFMC och Linz Universitet.

Den totala budgeten är 19,7 miljoner euro eller 204 miljoner kronor. Bidraget från EU:s program för forskning och innovation, Horizon 2020, är 13,9 miljoner euro eller 144 miljoner kronor. Resterande del står de projektdeltagande för.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.197