23948sdkhjf

Smartare mobilitet på väg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Att släppa på all den datamängd som finns lagrad i den offentlighet som bland annat råd över kollektivtrafiken har länge varit en het potatis. För inte så länge sedan vägrade trafikhuvudmännen att ens diskutera frågan som i dag är på bordet och flera har redan öppnat sig.

Samtidigt finns en tröghet när det kommer till ny teknik som ger nya möjligheter som exempelvis delad mobilitet, självkörande taxi och kombinationer av olika sätt att resa.

- Jag blev frustrerad hur svårt det var att få Transportstyrelsen att släppa fram självkörande minibussar som vi kör i Kista. Det var vi politiker som fick ligga på och dra Transportstyrelsen efter oss, det borde kunna gå mycket snabbare, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd Stockholms läns landsting.

- Det håller jag inte med om, det måste finnas en tröghet i lagstiftningen. Vi måste ju hinna reda ut vem som bär ansvaret om någon blir skadad av ett självkörande fordon, säger Teres Lindberg, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

Men det finns ett problem med den nya tekniken: Om det blir lättare att resa utan egen bil så kommer många fler också att resa på det sättet. Det gör att det blir fler fordon i alla fall som trafikerar de redan trånga vägnätet, trängseln i Stockholm är den värsta av alla städer i Norden.

- Detta trots att vi har den överlägset högsta andelen kollektivresenärer av alla, vi har bra kollektivtrafik med bra utbud. Därför måste vi investera i infrastruktur för att komma åt problemet, det räcker inte med smart teknik för mobila tjänster, säger Kristoffer Tamsons.

Mer om den här frågan kommer att publiceras på RT-Forum framöver.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

96 dog på spåren 2018

Arkiv

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Hanson vd för Prospero Stockholm

Dags för Transportforum # 36

Ny vd på Cirkle K

Kraftsamling för bussbranschen

2018 – rekordår för Skånetrafiken

Nytt bolag jagar nya lokförare

Ett nybildat bolag ska ge sig på det digra arbetet med att säkra personalbehovet för en växande tågbransch – det behövs 1200 nya lokförare under de kommande fem åren.

Nya framgångar för Scania

Uppfräschad webbsida om BRT

Plus

MAN vann Tunga Bussligan!

Med ett tokryck under december lyckades MAN kamma hem segern i Tunga Bussligan 2018, körde förbi både Scania och Mercedes-Benz på upploppet - det visar Bil Swedens färska statistik.

Bussarna ökade under december

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.116