23948sdkhjf

Smartare mobilitet på väg

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Att släppa på all den datamängd som finns lagrad i den offentlighet som bland annat råd över kollektivtrafiken har länge varit en het potatis. För inte så länge sedan vägrade trafikhuvudmännen att ens diskutera frågan som i dag är på bordet och flera har redan öppnat sig.

Samtidigt finns en tröghet när det kommer till ny teknik som ger nya möjligheter som exempelvis delad mobilitet, självkörande taxi och kombinationer av olika sätt att resa.

- Jag blev frustrerad hur svårt det var att få Transportstyrelsen att släppa fram självkörande minibussar som vi kör i Kista. Det var vi politiker som fick ligga på och dra Transportstyrelsen efter oss, det borde kunna gå mycket snabbare, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd Stockholms läns landsting.

- Det håller jag inte med om, det måste finnas en tröghet i lagstiftningen. Vi måste ju hinna reda ut vem som bär ansvaret om någon blir skadad av ett självkörande fordon, säger Teres Lindberg, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

Men det finns ett problem med den nya tekniken: Om det blir lättare att resa utan egen bil så kommer många fler också att resa på det sättet. Det gör att det blir fler fordon i alla fall som trafikerar de redan trånga vägnätet, trängseln i Stockholm är den värsta av alla städer i Norden.

- Detta trots att vi har den överlägset högsta andelen kollektivresenärer av alla, vi har bra kollektivtrafik med bra utbud. Därför måste vi investera i infrastruktur för att komma åt problemet, det räcker inte med smart teknik för mobila tjänster, säger Kristoffer Tamsons.

Mer om den här frågan kommer att publiceras på RT-Forum framöver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.175