Största elbussordern i Sverige

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Göteborg tar täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige – GS Buss har lagt en order på 30 helelektriska bussar som ska förstärka stadstrafiken.

Ordern på 30 helelktriska bussar till Volvo Bussar har lagts av GS Buss, Göteborgs Spårvägars dotterbolag tillsammans med Västtrafik. Det är den största ordern på rena elbussar i Sverige och samtidigt Volvos största hittills av denna bussmodel. Bussarna kommer att rulla på linje 60 från och med hösten 2019.

Västtrafik som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen har höga hållbarhetsmål. Bland annat ska koldioxidutsläppen minskas med 80 procent till 2020, 95 procent av transporterna ska ske med förnybar energi år 2025 och man ska minska bullret från transporterna.

Sedan tidigare rullar drygt 60 av Volvos hybridbussar i Göteborg. Linje 55 trafikeras av Volvos helelektriska bussar samt laddhybrider sedan 2015 inom ramen för ElectriCity. Sedan 25 juni rullar även två av Volvos helelektriska högkapacitetsbussar på en del av linje 16.

 Bussarna ska trafikera linje 60 mellan Redbergsplatsen och Masthugget, samt även linje 59 och 62. De har en batterikapacitet på 200 kWh och kommer laddas vid ändhållplatserna för linje 60 samt i depå. GS Buss kommer stå för laddinfrastrukturen. Bussarna ska levereras under tredje kvartalet 2019.

Parterna uppger inte var affären är värd i pengar, men det handlar om en betydande investering eftersom inte bara fordonen utan även underhållet ingår även om detta betalas månadsvis.

Busslinje 60 är en av Västtrafiks mest trafikerade linjer i Göteborg. Under 2017 gjordes över 6,2 miljoner resor på linjen och ytterligare 0,7 miljoner resor på linjerna 59 och 62.

- Det är fantastiskt roligt att få bidra till att sätta fler elbussar i trafik i Volvos hemstad. Vi vet att elbussarna på linje 55 är mycket uppskattade av både passagerare, förare och kringboende. Nu får många fler göteborgare möjlighet att resa buller- och utsläppsfritt på en av Göteborgs mest trafikerade linjer. Förutom att ge passagerare och förare en behagligare resa kommer elbussarna också att bidra till en tyst, bullerfri miljö för alla de som bor längs linjen. Elbussar skapar nya möjligheter för stadsplaneringen då vi kan ta kollektivtrafiken närmare människor och även inomhus, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

Volvo kommer ta hand om underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad.

Fotnot. Volvo har nyligen kommunicerat försäljning av elbussar till Leiden i Nederländerna (23 st) och till Oslo (17 st). Volvo har nu sålt eldrivna bussar till Danmark, England, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Singapore och Sverige. Utöver helt eldrivna Volvo 7900 Electric omfattar Volvo Bussars program av elektrifierade fordon även hybridbussar och elhybridbussar (laddhybrider). Totalt har Volvo sålt över 4000 elektrifierade bussar globalt.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.155