23948sdkhjf

Bussen – en förlorare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

- Bussen i Stockholm är en förlorare, bussarna fastnar i många trafikmiljöer. Många linjer i Stockholm har lagts om och på Vasagatan styrdes bussarna bort medan biltrafiken prioriterades. Jag tycker att bussen borde ha prioriterats, så blev det inte, sa moderatorn Ulo Maasing, Publishing U Maasing, när han inledde seminariet.

Att det ligger till på det här viset vet alla som åker buss i Stockholm. Men problemen finns också i Göteborg och andra större städer i Norden och i resten av Europa. Men i Stockholm är trängseln värst i Norden och trots kollektivtrafikens höga andel blir det allt trögare att ta sig fram med buss i staden. Resande ökar i alla fall hela tiden och kostnaderna än mer. Måste det vara så?

- Nej, det går att vidta ganska enkla åtgärder för ett ökat resande samtidigt som kostnaderna minskar, sa Torbjörn Eriksson, vd för Urbanet Sverige.

Det handlar om att våga göra sådant som kanske inte initialt upplevs positivt av resenärerna. Som att ta bort hållplatser för att bussen ska få högre genomsnittshastighet och därmed bli ett attraktivare alternativ till bilen.

Den andra medicinen för bättre ekonomi i kollektivtrafiken är prisdifferentiering, något som också ofta möts av kritik.

- Vi tycker prisdifferentiering är ett bra instrument, då leder vi bort trafikanter från rusningstrafiken och får en mer utjämnad trafik. Kan vi flytta resandet med hjälp av prisdifferentiering så handlar det om stora pengar, flytta resandet så vinner vi pengar, samtidigt som vi gör kollektivtrafiken mer attraktiv, sa Torbjörn Eriksson.

- Jag säger att jag jobbar med att göra kollektivtrafiken attraktiv, sa Astrid Adelsköld, framkomlighetschef Keols.

Hon tog upp knepigheten med de priosystem som finns för bussen vid trafikljus. I Stockholm finns en begränsning som gör att bara ett visst antal bussar får prioritet, sedan får bussen stå och vänta bland personbilarna.

- Det här gör att många bussar står still i stället för att köra, vi har räknat ut att alla trafikstörningar motsvarar 11 bussar som står hela året. En åtgärd är att få total prioritet för bussarna vid trafikljusen hela tiden i Stockholm, det är superviktigt. Göteborg har ett system för prioritet, det måste vi lösa i Stockholm också. Vi försöker lösa alla de här problemen genom en tätare dialog med Trafikontoret, sa Astrid Adelsköld.

Trafikträngsel är dessutom ofantligt dyrt. Totalt kostar det samhället 1,5 miljarder kronor per år. Även i liten skala kan störningar bli dyra. Astrid Adelsköld visar ett exempel från St Eriksplan i Stockholm där en busig entreprenör struntade i sina direktiv och lade ny asfalt mitt i rusningstrafiken – inte bara en eftermiddag utan två! Kostnaden för samhället där landade på 2,1 miljoner kronor.

- Dessutom brottas vi med bilister som kör i bussfilerna och parkerar på våra hållplatser, därför vill vi få tillstånd att ha kameror i bussarna så att vi kan fotograferas syndarna. Det tillståndet har vi väntat på länge, sa Astrid Adelsköld.

Bristen på respekt hos bilisterna är svår att komma åt även om det till slut blev grönt ljus för kameror i bussarna. För som läget är nu så kan ingen bötfällas av en bild på det viset, bara fartkamerorna har den möjligheten. De enda som kan göra något är polisen som har många andra prioriteringar.

- Det där är ett svårt problem som vi också jag skulle vilja komma åt, sa Jonas Eliasson, trafikdirektör, Stockholms stad och den som är ytterst ansvarig för gaturummet i huvudstaden.

Enligt honom är läget inte fullt så illa som det framställs, men han håller med om att fadäsen på St Eriksplan var frustrerande:

- Vi dömde ut viten till entreprenören, kanske var de för låga för de struntade ju i dem och körde på ändå. Det är nämligen svårt att få någon alls att åta sig den här typen av uppdrag, sedan är ju entreprenören en sak, jobbet utförs praktiskt av underleverantörens underleverantör, sa Jonas Eliasson.

- Har vi en samhällsekonomisk kostnad på 1,5 miljarder kronor för tränsgseln, ja det kan vi ju inte bara låta rulla på, sa Kristoffer Tamsons, (M) trafiklandstingsråd, Stockholms läns landsting som också passade på att ge Keolis beröm för sitt sätt att tackla trängseln i Stockholm.

- Jag vill tala om attraktivitet, inte bara problem. Vi vill göra det billigare för studenter och pensionärer att åka på annan tid en peak, sa Malin Fijen Pacsay ledamot av landstingsfullmäktige i Stockholms län (MP) som därmed anslöt sig till modellen med differentierad prissättning för vissa grupper av resenärer.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Nyhetsbrev

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Arkiv

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Bussförar-SM 2019 har startat

9 september startade Bussförar-SM 2019 på Gillingebanan - 16 finalister och många andra fanns på plats för att heja på de tävlande och lära mer om bussbranschen.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Köpet av Björks slutfört

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156