Bussen – en förlorare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

- Bussen i Stockholm är en förlorare, bussarna fastnar i många trafikmiljöer. Många linjer i Stockholm har lagts om och på Vasagatan styrdes bussarna bort medan biltrafiken prioriterades. Jag tycker att bussen borde ha prioriterats, så blev det inte, sa moderatorn Ulo Maasing, Publishing U Maasing, när han inledde seminariet.

Att det ligger till på det här viset vet alla som åker buss i Stockholm. Men problemen finns också i Göteborg och andra större städer i Norden och i resten av Europa. Men i Stockholm är trängseln värst i Norden och trots kollektivtrafikens höga andel blir det allt trögare att ta sig fram med buss i staden. Resande ökar i alla fall hela tiden och kostnaderna än mer. Måste det vara så?

- Nej, det går att vidta ganska enkla åtgärder för ett ökat resande samtidigt som kostnaderna minskar, sa Torbjörn Eriksson, vd för Urbanet Sverige.

Det handlar om att våga göra sådant som kanske inte initialt upplevs positivt av resenärerna. Som att ta bort hållplatser för att bussen ska få högre genomsnittshastighet och därmed bli ett attraktivare alternativ till bilen.

Den andra medicinen för bättre ekonomi i kollektivtrafiken är prisdifferentiering, något som också ofta möts av kritik.

- Vi tycker prisdifferentiering är ett bra instrument, då leder vi bort trafikanter från rusningstrafiken och får en mer utjämnad trafik. Kan vi flytta resandet med hjälp av prisdifferentiering så handlar det om stora pengar, flytta resandet så vinner vi pengar, samtidigt som vi gör kollektivtrafiken mer attraktiv, sa Torbjörn Eriksson.

- Jag säger att jag jobbar med att göra kollektivtrafiken attraktiv, sa Astrid Adelsköld, framkomlighetschef Keols.

Hon tog upp knepigheten med de priosystem som finns för bussen vid trafikljus. I Stockholm finns en begränsning som gör att bara ett visst antal bussar får prioritet, sedan får bussen stå och vänta bland personbilarna.

- Det här gör att många bussar står still i stället för att köra, vi har räknat ut att alla trafikstörningar motsvarar 11 bussar som står hela året. En åtgärd är att få total prioritet för bussarna vid trafikljusen hela tiden i Stockholm, det är superviktigt. Göteborg har ett system för prioritet, det måste vi lösa i Stockholm också. Vi försöker lösa alla de här problemen genom en tätare dialog med Trafikontoret, sa Astrid Adelsköld.

Trafikträngsel är dessutom ofantligt dyrt. Totalt kostar det samhället 1,5 miljarder kronor per år. Även i liten skala kan störningar bli dyra. Astrid Adelsköld visar ett exempel från St Eriksplan i Stockholm där en busig entreprenör struntade i sina direktiv och lade ny asfalt mitt i rusningstrafiken – inte bara en eftermiddag utan två! Kostnaden för samhället där landade på 2,1 miljoner kronor.

- Dessutom brottas vi med bilister som kör i bussfilerna och parkerar på våra hållplatser, därför vill vi få tillstånd att ha kameror i bussarna så att vi kan fotograferas syndarna. Det tillståndet har vi väntat på länge, sa Astrid Adelsköld.

Bristen på respekt hos bilisterna är svår att komma åt även om det till slut blev grönt ljus för kameror i bussarna. För som läget är nu så kan ingen bötfällas av en bild på det viset, bara fartkamerorna har den möjligheten. De enda som kan göra något är polisen som har många andra prioriteringar.

- Det där är ett svårt problem som vi också jag skulle vilja komma åt, sa Jonas Eliasson, trafikdirektör, Stockholms stad och den som är ytterst ansvarig för gaturummet i huvudstaden.

Enligt honom är läget inte fullt så illa som det framställs, men han håller med om att fadäsen på St Eriksplan var frustrerande:

- Vi dömde ut viten till entreprenören, kanske var de för låga för de struntade ju i dem och körde på ändå. Det är nämligen svårt att få någon alls att åta sig den här typen av uppdrag, sedan är ju entreprenören en sak, jobbet utförs praktiskt av underleverantörens underleverantör, sa Jonas Eliasson.

- Har vi en samhällsekonomisk kostnad på 1,5 miljarder kronor för tränsgseln, ja det kan vi ju inte bara låta rulla på, sa Kristoffer Tamsons, (M) trafiklandstingsråd, Stockholms läns landsting som också passade på att ge Keolis beröm för sitt sätt att tackla trängseln i Stockholm.

- Jag vill tala om attraktivitet, inte bara problem. Vi vill göra det billigare för studenter och pensionärer att åka på annan tid en peak, sa Malin Fijen Pacsay ledamot av landstingsfullmäktige i Stockholms län (MP) som därmed anslöt sig till modellen med differentierad prissättning för vissa grupper av resenärer.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.168