Björklund lyfte liberalismen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

2 700 lyssnade på Liberalernas ledare Jan Björklund i Almedalen 3 juli – Han fick en smakstart genom Sveriges seger mot Schweiz i fotbolls-VM alldeles innan.

- Vad gör vi om det går till förlängning och det kanske blir straffläggning som inte är klar klockan sju då jag ska börja tala? Svaret är att det inte hade blivit någon lyckad tillställning här i Almedalen i så fall. För då hade vi inte haft någon publik och inte heller någon talare, sa Jan Björlund innan han övergick till allvaret.

Det blev en återgång till hur Sverige och Europa såg ut för länge sedan då världsdelen var delad av taggtråd men också de nationella gränserna bemannade med nitiska tullare.

Jan Björklund räknade sedan upp allt som blivit bättre sedan Europa utvecklats i demokratisk riktning, bland annat att livslängden ökat, barnadödligheten minskat liksom analfabetismen.

- Det är inte nationalism som har åstadkommit det här. Inte socialism, inte islamism, inte populister på ytterkanterna. Orsaken till denna enorma utveckling är de värderingar som ligger bakom globaliseringen, i vår världsdel Europa är det de gemensamma värderingar som bär upp EU-samarbetet. De värderingarna stavas liberalism, sa Jan Björklund och fortsatte:

- Det är denna liberalism som Sverigedemokraterna nu pekar ut som sin huvudfiende. Jimmie Åkesson skriver i sin bok att han vill inte ha det själlösa samhälle som socialliberalerna har skapat. SD bekämpar det. Jimmie Åkessons ideologi är istället en av liberalismens största motsatser: nationalismen.

Han var också ytterst tydlig med att bedyra att Liberalerna vill se en Alliansregering, trots de problem som finns i form av motsättningar mellan dess fyra partier där det varit en aning oklart om huruvida Sverigedemokraterna kan tänkas spela en nyckelroll nu när det partiet kan bli det näst största av riksdagspartierna.

- Låt mig därför vara mycket tydlig om Liberalernas position. Vi kommer att jobba dygnet runt för att Sverige ska få en alliansregering med ett starkare Liberalerna. Men Liberalerna kommer inte att förhandla med Sverigedemokraterna, sa Jan Björlkund.

Kollektivtrafiken fick däremot ingen plats i Jan Björklunds tal, inget i övrigt om transportpolitik eller annat som skulle vara viktigt för branschen att höra. Risken finns att övriga partiledare också hoppar kollektivtrafiken när så många andra tunga valfrågor ska behandlas.

RT-Forum kommer att syna detta och göra en summering när politikerveckan i Almedalen har avslutats.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.574