23948sdkhjf

Kampen om bilisterna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik tillika ordförande i Partnersamverkan, presenterade frågeställningen om just kollektivtrafikens roll, dess fordon ligger i täten inom hela transportsektorn när det gäller att vara klimatsmarte.

- Det handlar om två saker för kollektivtrafiken, dels minska de egna utsläppen och dels flytta över transporter från bilen till kollektivtrafiken. Alltså locka fler bilister att välja bort bilen och samtidigt erbjuda tillgänglighet, sa Karin Brundell-Freij, expert och adjungerad professor, WSP. Samt Lunds Universitet och K2.

Hon nämnde också den rapport om kollektivtrafiken och klimatmålen som hon varit med att ta fram åt Partnersamverkan och som kan laddas ner från deras hemsida.

- Det händer mycket inom transportbranschen. Utsläppsligan leds av bilen som är värst, bussen är bäst på vägen, sa Karin Brundell-Freij.

Nya fordon fasas in som är bättre än det gamla. Men det räcker inte alls, enligt Karin Brundell-Freij. Mindre än hälften av det branschen åtagit sig att göra har genomförts och trafikarbetet med bil fortsätter att öka. Emissionerna har visserligen minskat, men inte så snabbt eftersom trafiken ökat ännu mer och bilarna blir större och fler och fler.

- Bussflottans utveckling visar en dramatisk händelseutveckling, från 80 procent diesel 2010 till 20 procent 2018. Den stora förändringen beror på att HVO 100 slagit igenom, sa Karin Brundell-Freij.

På personbilssidan har det också skett en hel del, effektivare fordon, mindre utsläpp men också större bilar och mer diesel.

- Men det är inte tillfredställande alls, om vi inte gör något kommer bilflottan 2020 i allt väsentligt vara fossilt driven, sa Karin Brundell-Freij.

Hur kommer det att gå med HVO? Ingen vet. EU:s krav på rena fordon innebär att HVO inte räknas till rena fordon vilket i värsta fall kan leda till kollektivtrafiken måste byta ut fordon i förtid.

- En del handlar om samspelet med personbilsmarknaden. Det är inte lätt, väldigt svåra samspel som politikerna måste ta och väga in i sina beslutsspeciellt nu när det är valtider, sa Karin Brundell-Freij.

Mer om vad deltagande politiker sa om frågeställningen publiceras senare på RT-Forum

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tamsons tar över Svensk Kollektivtrafik

En enig valberedning föreslår Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL, till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Ottosson lämnar SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Nyhetsbrev

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Arkiv

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Tomas G Olsson till Busstorget

Tomas G Olsson, vd för Vector Nordic som säljer resebranschens egen försäkringslösning Vector som nu ingått samarbete med Transportföretagen Buss - han kommer till Busstorget 11 april för att berätta mer om det.

Plus

Trafiken blir uppkopplad

Samhället digitaliseras i hög takt vilket innebär att automatiseringen och uppkopplingen allt mer också kommer in i trafikens värld.

Scanias bussar höll ställningarna

2018 blev ett bra år för Scania med rekord på flera områden – det lilla men viktiga affärsområdet buss höll ställningarna, trots tapp i Mellanöstern.

Plus

Marknadsattecken från Höglandet

Wetlandia siktar på att öka Ivecos marknadsandel bland de svenska bussarna. Dessutom ska den nya franska elbussen Heuliez in.

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.379