23948sdkhjf

Kampen om bilisterna

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik tillika ordförande i Partnersamverkan, presenterade frågeställningen om just kollektivtrafikens roll, dess fordon ligger i täten inom hela transportsektorn när det gäller att vara klimatsmarte.

- Det handlar om två saker för kollektivtrafiken, dels minska de egna utsläppen och dels flytta över transporter från bilen till kollektivtrafiken. Alltså locka fler bilister att välja bort bilen och samtidigt erbjuda tillgänglighet, sa Karin Brundell-Freij, expert och adjungerad professor, WSP. Samt Lunds Universitet och K2.

Hon nämnde också den rapport om kollektivtrafiken och klimatmålen som hon varit med att ta fram åt Partnersamverkan och som kan laddas ner från deras hemsida.

- Det händer mycket inom transportbranschen. Utsläppsligan leds av bilen som är värst, bussen är bäst på vägen, sa Karin Brundell-Freij.

Nya fordon fasas in som är bättre än det gamla. Men det räcker inte alls, enligt Karin Brundell-Freij. Mindre än hälften av det branschen åtagit sig att göra har genomförts och trafikarbetet med bil fortsätter att öka. Emissionerna har visserligen minskat, men inte så snabbt eftersom trafiken ökat ännu mer och bilarna blir större och fler och fler.

- Bussflottans utveckling visar en dramatisk händelseutveckling, från 80 procent diesel 2010 till 20 procent 2018. Den stora förändringen beror på att HVO 100 slagit igenom, sa Karin Brundell-Freij.

På personbilssidan har det också skett en hel del, effektivare fordon, mindre utsläpp men också större bilar och mer diesel.

- Men det är inte tillfredställande alls, om vi inte gör något kommer bilflottan 2020 i allt väsentligt vara fossilt driven, sa Karin Brundell-Freij.

Hur kommer det att gå med HVO? Ingen vet. EU:s krav på rena fordon innebär att HVO inte räknas till rena fordon vilket i värsta fall kan leda till kollektivtrafiken måste byta ut fordon i förtid.

- En del handlar om samspelet med personbilsmarknaden. Det är inte lätt, väldigt svåra samspel som politikerna måste ta och väga in i sina beslutsspeciellt nu när det är valtider, sa Karin Brundell-Freij.

Mer om vad deltagande politiker sa om frågeställningen publiceras senare på RT-Forum

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.219