23948sdkhjf

Kampen om bilisterna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik tillika ordförande i Partnersamverkan, presenterade frågeställningen om just kollektivtrafikens roll, dess fordon ligger i täten inom hela transportsektorn när det gäller att vara klimatsmarte.

- Det handlar om två saker för kollektivtrafiken, dels minska de egna utsläppen och dels flytta över transporter från bilen till kollektivtrafiken. Alltså locka fler bilister att välja bort bilen och samtidigt erbjuda tillgänglighet, sa Karin Brundell-Freij, expert och adjungerad professor, WSP. Samt Lunds Universitet och K2.

Hon nämnde också den rapport om kollektivtrafiken och klimatmålen som hon varit med att ta fram åt Partnersamverkan och som kan laddas ner från deras hemsida.

- Det händer mycket inom transportbranschen. Utsläppsligan leds av bilen som är värst, bussen är bäst på vägen, sa Karin Brundell-Freij.

Nya fordon fasas in som är bättre än det gamla. Men det räcker inte alls, enligt Karin Brundell-Freij. Mindre än hälften av det branschen åtagit sig att göra har genomförts och trafikarbetet med bil fortsätter att öka. Emissionerna har visserligen minskat, men inte så snabbt eftersom trafiken ökat ännu mer och bilarna blir större och fler och fler.

- Bussflottans utveckling visar en dramatisk händelseutveckling, från 80 procent diesel 2010 till 20 procent 2018. Den stora förändringen beror på att HVO 100 slagit igenom, sa Karin Brundell-Freij.

På personbilssidan har det också skett en hel del, effektivare fordon, mindre utsläpp men också större bilar och mer diesel.

- Men det är inte tillfredställande alls, om vi inte gör något kommer bilflottan 2020 i allt väsentligt vara fossilt driven, sa Karin Brundell-Freij.

Hur kommer det att gå med HVO? Ingen vet. EU:s krav på rena fordon innebär att HVO inte räknas till rena fordon vilket i värsta fall kan leda till kollektivtrafiken måste byta ut fordon i förtid.

- En del handlar om samspelet med personbilsmarknaden. Det är inte lätt, väldigt svåra samspel som politikerna måste ta och väga in i sina beslutsspeciellt nu när det är valtider, sa Karin Brundell-Freij.

Mer om vad deltagande politiker sa om frågeställningen publiceras senare på RT-Forum

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Skellefteå väljer Hybricon

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Weber ordförande i EU-kommitté

Ulrich Weber valdes till ordförande för UITP:s EU-kommitté 16 januari – Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, gratulerade till utmärkelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Olaglig upphandling i Göteborg

Arkiv

Johansson till Kollektivtrafikdagen

Håkan Johansson kommer att tala om kollektivtrafikens roll i ett transportsystem som når klimatmål på Kollektivtrafikdagen 15 maj vid Friends Arena utanför Stockholm.

Grönt för kameror i Dalatrafiken

Studentrabatter på Flixbus

Fler ”gratisresor” i Örebro

Nu får 4 000 bilister en chans att resa gratis med Länstrafiken – den här marknadsföringen ska få fler att släppa bilratten och kliva på bussen.

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

96 dog på spåren 2018

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.117