Kampen om bilisterna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik tillika ordförande i Partnersamverkan, presenterade frågeställningen om just kollektivtrafikens roll, dess fordon ligger i täten inom hela transportsektorn när det gäller att vara klimatsmarte.

- Det handlar om två saker för kollektivtrafiken, dels minska de egna utsläppen och dels flytta över transporter från bilen till kollektivtrafiken. Alltså locka fler bilister att välja bort bilen och samtidigt erbjuda tillgänglighet, sa Karin Brundell-Freij, expert och adjungerad professor, WSP. Samt Lunds Universitet och K2.

Hon nämnde också den rapport om kollektivtrafiken och klimatmålen som hon varit med att ta fram åt Partnersamverkan och som kan laddas ner från deras hemsida.

- Det händer mycket inom transportbranschen. Utsläppsligan leds av bilen som är värst, bussen är bäst på vägen, sa Karin Brundell-Freij.

Nya fordon fasas in som är bättre än det gamla. Men det räcker inte alls, enligt Karin Brundell-Freij. Mindre än hälften av det branschen åtagit sig att göra har genomförts och trafikarbetet med bil fortsätter att öka. Emissionerna har visserligen minskat, men inte så snabbt eftersom trafiken ökat ännu mer och bilarna blir större och fler och fler.

- Bussflottans utveckling visar en dramatisk händelseutveckling, från 80 procent diesel 2010 till 20 procent 2018. Den stora förändringen beror på att HVO 100 slagit igenom, sa Karin Brundell-Freij.

På personbilssidan har det också skett en hel del, effektivare fordon, mindre utsläpp men också större bilar och mer diesel.

- Men det är inte tillfredställande alls, om vi inte gör något kommer bilflottan 2020 i allt väsentligt vara fossilt driven, sa Karin Brundell-Freij.

Hur kommer det att gå med HVO? Ingen vet. EU:s krav på rena fordon innebär att HVO inte räknas till rena fordon vilket i värsta fall kan leda till kollektivtrafiken måste byta ut fordon i förtid.

- En del handlar om samspelet med personbilsmarknaden. Det är inte lätt, väldigt svåra samspel som politikerna måste ta och väga in i sina beslutsspeciellt nu när det är valtider, sa Karin Brundell-Freij.

Mer om vad deltagande politiker sa om frågeställningen publiceras senare på RT-Forum



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.136