23948sdkhjf

Kampen om bilisterna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik tillika ordförande i Partnersamverkan, presenterade frågeställningen om just kollektivtrafikens roll, dess fordon ligger i täten inom hela transportsektorn när det gäller att vara klimatsmarte.

- Det handlar om två saker för kollektivtrafiken, dels minska de egna utsläppen och dels flytta över transporter från bilen till kollektivtrafiken. Alltså locka fler bilister att välja bort bilen och samtidigt erbjuda tillgänglighet, sa Karin Brundell-Freij, expert och adjungerad professor, WSP. Samt Lunds Universitet och K2.

Hon nämnde också den rapport om kollektivtrafiken och klimatmålen som hon varit med att ta fram åt Partnersamverkan och som kan laddas ner från deras hemsida.

- Det händer mycket inom transportbranschen. Utsläppsligan leds av bilen som är värst, bussen är bäst på vägen, sa Karin Brundell-Freij.

Nya fordon fasas in som är bättre än det gamla. Men det räcker inte alls, enligt Karin Brundell-Freij. Mindre än hälften av det branschen åtagit sig att göra har genomförts och trafikarbetet med bil fortsätter att öka. Emissionerna har visserligen minskat, men inte så snabbt eftersom trafiken ökat ännu mer och bilarna blir större och fler och fler.

- Bussflottans utveckling visar en dramatisk händelseutveckling, från 80 procent diesel 2010 till 20 procent 2018. Den stora förändringen beror på att HVO 100 slagit igenom, sa Karin Brundell-Freij.

På personbilssidan har det också skett en hel del, effektivare fordon, mindre utsläpp men också större bilar och mer diesel.

- Men det är inte tillfredställande alls, om vi inte gör något kommer bilflottan 2020 i allt väsentligt vara fossilt driven, sa Karin Brundell-Freij.

Hur kommer det att gå med HVO? Ingen vet. EU:s krav på rena fordon innebär att HVO inte räknas till rena fordon vilket i värsta fall kan leda till kollektivtrafiken måste byta ut fordon i förtid.

- En del handlar om samspelet med personbilsmarknaden. Det är inte lätt, väldigt svåra samspel som politikerna måste ta och väga in i sina beslutsspeciellt nu när det är valtider, sa Karin Brundell-Freij.

Mer om vad deltagande politiker sa om frågeställningen publiceras senare på RT-Forum



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Rekordorder till Bogotá för Scania

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Arkiv

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

Sänd till en kollega

0.195