23948sdkhjf

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Svensk Handel arrangerade seminariet där representanter från flera organisationer deltog: Susanne Andersson Pripp, ordförande för Svensk Turism, Mats Hedenström, näringspolitisk chef i Svensk Handel, Jonas Siljhammar, vd Visita, Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag samt centerpolitikern Helena Lindahl, riksdagens näringsutskott.

En sak var alla ense om: Det är för mycket krångel för att besöksnäringen och dess företag ska må bra. Fler regler tillkommer som ställer till det och hämmar tillväxten.

- Det är nog med regler nu, jag skulle vilja se en ordning där en ny regel bara kan införas om en gammal tas bort, sa Mats Hedenström.

- Jag höjer budet: En ny regel ska kosta två gamla regler, sa Jonas Siljhammar.

Annars dominerade samtalet den digitalisering som givit besöksnäringen nya möjligheter, som gör resan rikare och upplevelserna bredare. Men digitaliseringen har inte bara fört lycka med sig, inom transportsektorn där den i princip nått längst har den också medfört stora bekymmer:

- Regelverket för kör- och vilotider för turistbussarna sköts sedan länge helt digitalt, vilket gör att minsta lilla avvikelse noteras av systemet. Och där innebär en avvikelse på tre minuter ett allvarligt brott som leder till böter för förare, böter för företaget och om det blir fler avvikelser så kan till och med trafiktillståndet dras tillbaka, sa Anna Grönlund.

Det sätt som tillsynen av kör- och vilotiderna tillämpas i Sverige hotar hela bussbranschen och där myndigheten tidigare gjorde inspektion på plats körs nu bara datalistor. Små avvikelser som kunnat redas ut på plats noteras nu på skrivbordet hos den kontrollerande myndigheten. Ett exempel på hur illa det kan gå är bussen med pensionärer som reste till Ullared. En dement kvinna glömde sig kvar i varuhuset, bussföraren fick leta rätt på henne och gick över tiden vilket alltså äventyrade hela bussföretagets existens.

- Det här är EU-regler men det är den nationella tillämpningen i Sverige som är problemet. Vi har kontakt med våra branschorganisationer i andra länder som har en helt annat tillämpning och skakar på huvudet och undrar ”varför gör ni så”, sa Anna Grönlund.

- Det måste vara enkelt att göra rätt. Obegripliga regler och ett omfattande regelverk gynnar bara de oärliga på de ärligas bekostnad, sa Mats Hedenström.

Vad gör politikerna, frågade sig moderatorn Anna Haag, Visita, som också konstaterade att regelrytteriet stått sig genom flera olika regeringar från båda blocken.

- Det är inte enkelt att ändra reglerna, det kommer att ta lång tid, men vi kommer i alla fall att arbeta för en förändring och en förenkling, sa centerpolitikern Helena Lindahl.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så reser folket om vintern

Nära hälften av svenskarna planerar för en vintersemester, varav en fjärdedel väljer att semestra inom Sverige – här visas toppdestinationerna.

Malmö-Ohrid direkt

En ny direktlinje med flyg till staden Ohrid i Makedonien från Malmö kan vara av intresse för gruppresearrangörer att känna till – trafiken startade 14 januari.

Sjöberg ny vd för Stromma

100 redan anmälda!

100 personer inom och omkring bussresebranschen har redan anmält sig till Busstorget – betydligt fler än vid samma tid förra året, så se till att säkra plats för Busstorget 2019.

Finnair säkraste flygbolaget

Flygrekord för Norweigian

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mindre regelrytteri – eller?

Hur gick det med Transportstyrelsens ändrade hantering av kör- och vilotidsregelverket som infördes 1 mars 2018? – det redovisas på Busstorget 11-12 april i Tylösand!

Arkiv

Vinn hotellnatt på Busstorget

Ännu finns möjligheten att vinna ett dubbelrum på Hotel Tylösand under branschmötet Busstorget 2019 – men det brådskar, den som vill tävla måste göra det före 11 januari!

Habilt 2018 för Tallink

Rederiet Tallink Grupp noterar ett habilt 2018 med något fler passagerare än året innan – antalet personbilar ombord har samtidigt minskat obetydligt.

Tallinns julmarknad bäst!

Av alla Europas julmarknader har Tallinns julmarknad röstats fram till den allra bästa att besöka under juletid - marknaden har varit omskriven i Resforum tidigare år.

Kryssningsavslutning i Göteborg

Flygskatten slopas – men det dröjer

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

Nettbuss julsatsar

Fler Flixbussar till jul

Väderkoll ska minska flygutsläpp

Norwegian ingår nytt avtal med Avtech – syftet är att minska utsläppen med hjälp av väderdata och därmed bidra till ett hållbart flyg enligt flygbolaget.

Stromma räddar konkursbåt

Stromma har ropat in skärgårdsbåten M/S Nya Skärgården – den tillhörde det konkursdrabbade rederiet Kulturbåtarna i Göteborg.

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Julita Gård vann turistpris

Extra platser på jultågen

Bokningstrycket på julens tågresor är ovanligt högt, SJ har därför ordnat massor av extra sittplatser på sina tåg – så nu gäller det bara att tågen också går som de ska under helgerna.

Back i maskin för Tallink

Mer Stena i Irländska sjön

Norwegian till Rio de Janeriro

Plus

5 snabba frågor…

Sänd till en kollega

0.106