Regelrytteri hämmar besöksnäringen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Svensk Handel arrangerade seminariet där representanter från flera organisationer deltog: Susanne Andersson Pripp, ordförande för Svensk Turism, Mats Hedenström, näringspolitisk chef i Svensk Handel, Jonas Siljhammar, vd Visita, Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag samt centerpolitikern Helena Lindahl, riksdagens näringsutskott.

En sak var alla ense om: Det är för mycket krångel för att besöksnäringen och dess företag ska må bra. Fler regler tillkommer som ställer till det och hämmar tillväxten.

- Det är nog med regler nu, jag skulle vilja se en ordning där en ny regel bara kan införas om en gammal tas bort, sa Mats Hedenström.

- Jag höjer budet: En ny regel ska kosta två gamla regler, sa Jonas Siljhammar.

Annars dominerade samtalet den digitalisering som givit besöksnäringen nya möjligheter, som gör resan rikare och upplevelserna bredare. Men digitaliseringen har inte bara fört lycka med sig, inom transportsektorn där den i princip nått längst har den också medfört stora bekymmer:

- Regelverket för kör- och vilotider för turistbussarna sköts sedan länge helt digitalt, vilket gör att minsta lilla avvikelse noteras av systemet. Och där innebär en avvikelse på tre minuter ett allvarligt brott som leder till böter för förare, böter för företaget och om det blir fler avvikelser så kan till och med trafiktillståndet dras tillbaka, sa Anna Grönlund.

Det sätt som tillsynen av kör- och vilotiderna tillämpas i Sverige hotar hela bussbranschen och där myndigheten tidigare gjorde inspektion på plats körs nu bara datalistor. Små avvikelser som kunnat redas ut på plats noteras nu på skrivbordet hos den kontrollerande myndigheten. Ett exempel på hur illa det kan gå är bussen med pensionärer som reste till Ullared. En dement kvinna glömde sig kvar i varuhuset, bussföraren fick leta rätt på henne och gick över tiden vilket alltså äventyrade hela bussföretagets existens.

- Det här är EU-regler men det är den nationella tillämpningen i Sverige som är problemet. Vi har kontakt med våra branschorganisationer i andra länder som har en helt annat tillämpning och skakar på huvudet och undrar ”varför gör ni så”, sa Anna Grönlund.

- Det måste vara enkelt att göra rätt. Obegripliga regler och ett omfattande regelverk gynnar bara de oärliga på de ärligas bekostnad, sa Mats Hedenström.

Vad gör politikerna, frågade sig moderatorn Anna Haag, Visita, som också konstaterade att regelrytteriet stått sig genom flera olika regeringar från båda blocken.

- Det är inte enkelt att ändra reglerna, det kommer att ta lång tid, men vi kommer i alla fall att arbeta för en förändring och en förenkling, sa centerpolitikern Helena Lindahl.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt flygbolag till Gällivare

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Skönare till sjöss på Viking Line

Nyhetsbrev

Manner till Finnair

Arkiv

Skidor + kryssning = sant

Kapellskärs hamn angörs av jättekryssare

Antalet kryssningspassagerare ökar i Stockholms Hamnar – nu ska Kapellskärs hamn testas för den internationella kryssningstrafiken.

Konkurrensregler drev fram hotellförsäljning

30 augusti avtalade hotellkedjan Scandic om försäljning av Cumulus Kuopio Station i Kuopio till Lapland Hotels - Försäljningen var framtvingad av den finska konkurrensmyndigheten.

Stjärnregn på Viking Line i höst

Buss del av hållbar turism i ny nationell strategi

I den nya nationella naturturism strategin som presenterades i Almedalen i somras lyfts bussens klimatfördelar fram – Strategin finns att läsa på Svensk Tursims webbsida.

Swebus färger försvinner - blir FlixBus-gröna före årsskiftet

Ishotellet laddar för vintern

Sensommar och vallfärd till Danmark

Långa resor för Rolfs Flyg & Buss

Dags för fest i Flunsåsparken

Färjeföretaget kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Pasma till Scandic

Flyktingopera på Drottningholm

Unik modell av Kungsholm

Bra juli för Tallink

Nu gäller nya paketreselagen

Den nya paketreselagen bygger på det starka konsumentskyddet som länge funnits i Sverige och gäller från 1 augusti i hela EU - För svenska researrangörer blir det nästan inga förändringar alls enligt branschens bedömare.

Sänd till en kollega

0.146