23948sdkhjf

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Svensk Handel arrangerade seminariet där representanter från flera organisationer deltog: Susanne Andersson Pripp, ordförande för Svensk Turism, Mats Hedenström, näringspolitisk chef i Svensk Handel, Jonas Siljhammar, vd Visita, Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag samt centerpolitikern Helena Lindahl, riksdagens näringsutskott.

En sak var alla ense om: Det är för mycket krångel för att besöksnäringen och dess företag ska må bra. Fler regler tillkommer som ställer till det och hämmar tillväxten.

- Det är nog med regler nu, jag skulle vilja se en ordning där en ny regel bara kan införas om en gammal tas bort, sa Mats Hedenström.

- Jag höjer budet: En ny regel ska kosta två gamla regler, sa Jonas Siljhammar.

Annars dominerade samtalet den digitalisering som givit besöksnäringen nya möjligheter, som gör resan rikare och upplevelserna bredare. Men digitaliseringen har inte bara fört lycka med sig, inom transportsektorn där den i princip nått längst har den också medfört stora bekymmer:

- Regelverket för kör- och vilotider för turistbussarna sköts sedan länge helt digitalt, vilket gör att minsta lilla avvikelse noteras av systemet. Och där innebär en avvikelse på tre minuter ett allvarligt brott som leder till böter för förare, böter för företaget och om det blir fler avvikelser så kan till och med trafiktillståndet dras tillbaka, sa Anna Grönlund.

Det sätt som tillsynen av kör- och vilotiderna tillämpas i Sverige hotar hela bussbranschen och där myndigheten tidigare gjorde inspektion på plats körs nu bara datalistor. Små avvikelser som kunnat redas ut på plats noteras nu på skrivbordet hos den kontrollerande myndigheten. Ett exempel på hur illa det kan gå är bussen med pensionärer som reste till Ullared. En dement kvinna glömde sig kvar i varuhuset, bussföraren fick leta rätt på henne och gick över tiden vilket alltså äventyrade hela bussföretagets existens.

- Det här är EU-regler men det är den nationella tillämpningen i Sverige som är problemet. Vi har kontakt med våra branschorganisationer i andra länder som har en helt annat tillämpning och skakar på huvudet och undrar ”varför gör ni så”, sa Anna Grönlund.

- Det måste vara enkelt att göra rätt. Obegripliga regler och ett omfattande regelverk gynnar bara de oärliga på de ärligas bekostnad, sa Mats Hedenström.

Vad gör politikerna, frågade sig moderatorn Anna Haag, Visita, som också konstaterade att regelrytteriet stått sig genom flera olika regeringar från båda blocken.

- Det är inte enkelt att ändra reglerna, det kommer att ta lång tid, men vi kommer i alla fall att arbeta för en förändring och en förenkling, sa centerpolitikern Helena Lindahl.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kryssningspremiär i Stockholms Hamnar

Peterson tar över EACT

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Turistbussen är klimatsmart

Att åka turistbuss på sin semester är ett av de mest klimatsmarta sätten att resa på – ett faktum som Scandorama och Ölvemarks Holiday använder i sin marknadsföring.

Svag krona - chans för turismen

Kronan faller vilket gör Sverige till en attraktivare destionation för inkommande turism – regeringen gillar läget och ska nu storsatsa för att få hit fler turister från utlandet.

Lindstål till Stockholms Hamn

Nyhetsbrev

Turistbussen kräver mer

Sveriges Bussföretags TURBO-grupp tog upp frågan om bland annat bussbälten som kärvar och de extra krav som gäller för den som ska köra en turistbuss.

Arkiv

Nya glasögon för Transportstyrelsen

Branschen har länge mött kalla handen i sitt möte med Transportstyrelsen - men på Busstorget i Tylösand verkade det som om myndigheten äntligen bytt glasögon.

Nya villkor för bussresor

Nu blir det nya villkor för beställning av bussresor – det ska bli enklare att få ersättning för skador som uppkommer i samband med bussresor.

Rekordmånga anmälda till Busstorget

11 april kommer 235 deltagare till eventet Busstorget på Hotel Tylösand i Halmstad - det är fler deltagare än tidigare år.

Bussar för Snälltåget

Stena valutasäkrar Danmarksresan

Resia satsar på tågresor i Europa

Många vill, men det är både dyrt och krångligt att åka tåg mellan länder i Europa – nu lova Resia att ändra på den saken och tar samtidigt upp konkurrensen med bussresorna.

Svagt första kvartal för Tallink

SAS hotas av pilotstrejk

Hotet om pilotstrejk i Norden är nära och riktas mot det samägda flygbolaget SAS – ländernas pilotföreningar har varslat om strejk som träder i kraft 26 april.

Lenman ny flygplats-vd

Grönberg tar över Göteborg & Co

WOW air i konkurs

Det isländska flygbolaget WOW air har gått i konkurs - bolaget har länge brottats med svåra ekonomiska problem.

Halv miljon till Östersjön

Kryssarna - en miljardaffär

Kryssningstrafiken genererar nästan 2 miljarder kronor och 1 100 arbetstillfällen i Stockholmsregionen – det framgår av en färsk rapport.

Sundås premiär på Busstorget

Oscar Sundås, branschutvecklare på Sveriges Bussföretag ser fram emot att få delta på Busstorget för första gången – i år genomförs branschmötet i Tylösand 11-12 april.

Ökning för flyg dämpades 2018

Under 2018 uppgick antalet passagerare på svenska flyg­platser till 39,3 miljoner – rekord visserligen, men tillväxten var den lägsta på många år.

Hyttval möjligt på Birka

2

Silent disco hos RK

250 personer kom till RK Travel Groups caribiska kalas i Göteborg – en av höjdpunkterna var Silent disco där alla rockar loss till den musik de själva valt.

Bengtsson till Buhres på Kivik

Wik till Busstorget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.212