Ratt-avdrag gör bilen överflödig
Monica Renstig, civilekonom och ekonomijournalist, har utrett var ett Rut-avdrag för taxi skulle kunna innebära om det infördes. Hon har då synat Stockholm men uppger att hennes resultat kan tillämpas på andra delar av landet också.
I Stockholm genomförs 866 000 resor med privatbil varav 215 000 går till innerstaden. Den genomsnittlige privatbilisten sitter 33 minuter i bilkö varje dag och ägnar 10-15 minuter dagligen åt att leta efter en parkeringsplats i Stockholms innerstad. Det finns 36 000 parkeringsplatser i Stockholms innerstad och de upptar 20 procent av det totala gatuutrymmet. För att klara den stora tillväxttakten måste trafiken minska med 30 procent till 2030 för att det ska hålla. Allt enligt den summering av bilproblematiken som finns i Monica Renstigs utredning.
Så vad innebär då ett Rut-avdrag för taxi som skulle kunna kallas Ratt-avdrag?
- Jo, efterfrågan på taxi skulle öka med mellan 30 och 95 procent, ganska olika tal beroende på hur avdraget konstrueras, men det blir en markant ökning, sa Monica Renstig.
Det som förmodas hända är dock inte att folk väljer bort den egna bilen eller kollektivtrafiken. Ratt-avdraget skulle bli dess komplement, och på så vis skulle biltrafiken på sikt minska med mellan 10 och 30 procent i Stockholms stad och med 10 till 20 procent i Stockholms län.
- När folk slutar åka egen bil till förmån för taxi kanske man kan tycka att de ändå åker bil. Men taxibilarna är betydligt modernare och miljövänligare än den genomsnittliga privatbilen, därför är taxi bättre och delad resa i taxi förstås ännu bättre än bra, sa Monica Renstig. Hon fortsatte:
- Ett Rut-avdrag för taxi skulle minska belastningen på den dyra färdtjänsten som kräver enormt mycket administrativ handläggning av färdtjänsthandläggare, totalt kostar färdtjänsten 4 miljarder kronor per år. Vi får färre fyllekörningar och vi kan komma åt den grå- eller svarta taxin som rullar genom facebook-appar helt utan kontroll. Precis som med Rut och Rot-avdragen kommer ett Ratt-avdrag för taxi att göra branschen i stor sett vit.
Är privatbilens tid snart förbi?
- Det ser inge ut så, transportpolitiken som säger sig vilja driva utvecklingen åt det håller befinner sig i rejäl uppförsbacke. Bilarna blir fler och CO2-utsläppen marginellt mindre just för att det blir så många fler om än renare bilar, sa Stefan Fölster, tankesmedjan Reforminstitutet.
- Jag har räknat på vad ett system med självstyrande bilar som anropsstyrd trafik skulle ge för samhällsvinster och kommit fram till 2,5 miljarder kronor per år, sa Stefan Fölster.
Den största besparingen för den enskilde finns i det faktum att inte behöva köpa en egen bil, enligt Stefan Fölster. Skidresan, då? Ja, den anropsstyrda och självkörande elbilen räknar själv ut hur länge batteriet håller och när laddningen ska ske.
- För att få till det här behöver vi två styrmedel: allmän differentierad trängselavgift samt ett tidsbegränsat avdrag för hämta-hemma-resor, då knuffar vi igång den här utvecklingen som annars inte kommer att bli av, sa Stefan Fölster.
Kostnaden för det offentliga skulle uppgå till 8 miljarder kronor initialt men sedan gå ner och nå noll år 2030. Så totalt skulle det i så fall bli en positiv nettoaffär och en stor vinst för alla som kör i dag men även för dem som inte kör i dag.
- Det här är mer lönsamt än något annat som finns i den nationella infrastrukturplanen, sa Stefan Fölster.
Vad säger då politikerna om detta med ett avdrag för taxiresor oavsett om de är självkörande eller inte?
- Vi tar definitivt med den här, men det är mycket att ta ställning till. En sak som är viktig är att vi borde göra det väsentligt dyrare att parkera bilen, sa Karin Svensson Smith (MP) riksdagens trafikutskott.
- Som vi ser det så kan det här som Monica Renstig redovisat tillämpas på hela landet. Och att sedan koppla ihop de här taxiresorna med den vanliga kollektivtrafiken så åstadkommer vi något riktigt bra. Jag ger full stöd till de här förslagen, sa Per Åsling (C) riksdagens skatteutskott.