23948sdkhjf

Renässans för långa tågresor?

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Förr for folket med tåg till Central- och Sydeuropa, i dag är det om inte omöjligt så extremt krångligt, dyrt och tidsödande att göra samma resa - Nu flyger alla, men det skulle kunna bli möjligt att åka tåg långa sträckor, enligt Trivector som missionerade om det i Almedalen.

En flygresa till exempelvis Paris eller Madrid för 40 år sedan kostade en förmögenhet. Alternativet för vanligt folk var tåg, det gick att åka tåg från Stockholm och Köpenhamn till i princip alla tänkbara destionationer inom Europa, även till det då tämligen slutna östra Europa för dem som orkade krångla litet extra. 

I dag är flyget överlägset billigast medan tåget inte ens går - och om det går att åka tåg så krävs mängder av byten för att ta sig exempelvis mellan Stockholm och Madrid förutom att det går åt rejält med tid.

Vad var det som hände? frågade Christer Ljungberg, vd för arrangerande Trivector.

- Det är flera faktorer men en viktig orsak är att flygskatten är på tok för låg, sa Karin Svensson Smith, riksdagens trafikutskott.

- Det är mycket enkelt att köpa en flygbiljett, betydligt svårare att köpa en tågbiljett internationellt, det är också en orsak till att flyget slagit ut tåget, sa Per J Andersson, tidningen Vagabond.

Samtidigt är det rent tekniskt svårare att åka med moderna tågsätt över gränserna, eftersom lok och tåg hänger ihop: Det är olika system i olika länder, förr var det de enskilda vagnarna som åkte med olika lok som kopplades till respektive från alteftersom landsgränserna passerades. Dessutom har gamla samarbetsorgan som fanns förr somnat in eller rent av lagts ner.

Om nu hindren övervinns så återstår ändå det faktum att tågresan tar så mycket längre tid än flyget. Men här finns idéer på hur det skulle kunna kringgås på ett listigt sätt, nämligen med höghastighetsnattåg! Alltså tåg som håller minst 250 km/h och som kör på natten, resenärer kan jobba, äta och sova på tåget och komma fram utvilad i önskad destinations stadskärna.

Dit är det emellertid mycket lång, eftersom det skulle kräva en höghastighetsjärnväg mellan de svenska storstäderna, eller i vart fall till Malmö och Köpenhamn för vidare resa ut i Europa. Något som ur svensk synvinkel ligger mycket långt in i en oviss framtid.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Skellefteå väljer Hybricon

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Weber ordförande i EU-kommitté

Ulrich Weber valdes till ordförande för UITP:s EU-kommitté 16 januari – Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, gratulerade till utmärkelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Olaglig upphandling i Göteborg

Arkiv

Johansson till Kollektivtrafikdagen

Håkan Johansson kommer att tala om kollektivtrafikens roll i ett transportsystem som når klimatmål på Kollektivtrafikdagen 15 maj vid Friends Arena utanför Stockholm.

Grönt för kameror i Dalatrafiken

Studentrabatter på Flixbus

Fler ”gratisresor” i Örebro

Nu får 4 000 bilister en chans att resa gratis med Länstrafiken – den här marknadsföringen ska få fler att släppa bilratten och kliva på bussen.

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

96 dog på spåren 2018

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.1