23948sdkhjf

Renässans för långa tågresor?

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Förr for folket med tåg till Central- och Sydeuropa, i dag är det om inte omöjligt så extremt krångligt, dyrt och tidsödande att göra samma resa - Nu flyger alla, men det skulle kunna bli möjligt att åka tåg långa sträckor, enligt Trivector som missionerade om det i Almedalen.

En flygresa till exempelvis Paris eller Madrid för 40 år sedan kostade en förmögenhet. Alternativet för vanligt folk var tåg, det gick att åka tåg från Stockholm och Köpenhamn till i princip alla tänkbara destionationer inom Europa, även till det då tämligen slutna östra Europa för dem som orkade krångla litet extra. 

I dag är flyget överlägset billigast medan tåget inte ens går - och om det går att åka tåg så krävs mängder av byten för att ta sig exempelvis mellan Stockholm och Madrid förutom att det går åt rejält med tid.

Vad var det som hände? frågade Christer Ljungberg, vd för arrangerande Trivector.

- Det är flera faktorer men en viktig orsak är att flygskatten är på tok för låg, sa Karin Svensson Smith, riksdagens trafikutskott.

- Det är mycket enkelt att köpa en flygbiljett, betydligt svårare att köpa en tågbiljett internationellt, det är också en orsak till att flyget slagit ut tåget, sa Per J Andersson, tidningen Vagabond.

Samtidigt är det rent tekniskt svårare att åka med moderna tågsätt över gränserna, eftersom lok och tåg hänger ihop: Det är olika system i olika länder, förr var det de enskilda vagnarna som åkte med olika lok som kopplades till respektive från alteftersom landsgränserna passerades. Dessutom har gamla samarbetsorgan som fanns förr somnat in eller rent av lagts ner.

Om nu hindren övervinns så återstår ändå det faktum att tågresan tar så mycket längre tid än flyget. Men här finns idéer på hur det skulle kunna kringgås på ett listigt sätt, nämligen med höghastighetsnattåg! Alltså tåg som håller minst 250 km/h och som kör på natten, resenärer kan jobba, äta och sova på tåget och komma fram utvilad i önskad destinations stadskärna.

Dit är det emellertid mycket lång, eftersom det skulle kräva en höghastighetsjärnväg mellan de svenska storstäderna, eller i vart fall till Malmö och Köpenhamn för vidare resa ut i Europa. Något som ur svensk synvinkel ligger mycket långt in i en oviss framtid.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hybricon siktar på lönsamhet

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordorder till Bogotá för Scania

Arkiv

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Sänd till en kollega

0.147