23948sdkhjf

Renässans för långa tågresor?

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Förr for folket med tåg till Central- och Sydeuropa, i dag är det om inte omöjligt så extremt krångligt, dyrt och tidsödande att göra samma resa - Nu flyger alla, men det skulle kunna bli möjligt att åka tåg långa sträckor, enligt Trivector som missionerade om det i Almedalen.

En flygresa till exempelvis Paris eller Madrid för 40 år sedan kostade en förmögenhet. Alternativet för vanligt folk var tåg, det gick att åka tåg från Stockholm och Köpenhamn till i princip alla tänkbara destionationer inom Europa, även till det då tämligen slutna östra Europa för dem som orkade krångla litet extra. 

I dag är flyget överlägset billigast medan tåget inte ens går - och om det går att åka tåg så krävs mängder av byten för att ta sig exempelvis mellan Stockholm och Madrid förutom att det går åt rejält med tid.

Vad var det som hände? frågade Christer Ljungberg, vd för arrangerande Trivector.

- Det är flera faktorer men en viktig orsak är att flygskatten är på tok för låg, sa Karin Svensson Smith, riksdagens trafikutskott.

- Det är mycket enkelt att köpa en flygbiljett, betydligt svårare att köpa en tågbiljett internationellt, det är också en orsak till att flyget slagit ut tåget, sa Per J Andersson, tidningen Vagabond.

Samtidigt är det rent tekniskt svårare att åka med moderna tågsätt över gränserna, eftersom lok och tåg hänger ihop: Det är olika system i olika länder, förr var det de enskilda vagnarna som åkte med olika lok som kopplades till respektive från alteftersom landsgränserna passerades. Dessutom har gamla samarbetsorgan som fanns förr somnat in eller rent av lagts ner.

Om nu hindren övervinns så återstår ändå det faktum att tågresan tar så mycket längre tid än flyget. Men här finns idéer på hur det skulle kunna kringgås på ett listigt sätt, nämligen med höghastighetsnattåg! Alltså tåg som håller minst 250 km/h och som kör på natten, resenärer kan jobba, äta och sova på tåget och komma fram utvilad i önskad destinations stadskärna.

Dit är det emellertid mycket lång, eftersom det skulle kräva en höghastighetsjärnväg mellan de svenska storstäderna, eller i vart fall till Malmö och Köpenhamn för vidare resa ut i Europa. Något som ur svensk synvinkel ligger mycket långt in i en oviss framtid.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tamsons tar över Svensk Kollektivtrafik

En enig valberedning föreslår Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL, till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Ottosson lämnar SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Nyhetsbrev

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Arkiv

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Tomas G Olsson till Busstorget

Tomas G Olsson, vd för Vector Nordic som säljer resebranschens egen försäkringslösning Vector som nu ingått samarbete med Transportföretagen Buss - han kommer till Busstorget 11 april för att berätta mer om det.

Plus

Trafiken blir uppkopplad

Samhället digitaliseras i hög takt vilket innebär att automatiseringen och uppkopplingen allt mer också kommer in i trafikens värld.

Scanias bussar höll ställningarna

2018 blev ett bra år för Scania med rekord på flera områden – det lilla men viktiga affärsområdet buss höll ställningarna, trots tapp i Mellanöstern.

Plus

Marknadsattecken från Höglandet

Wetlandia siktar på att öka Ivecos marknadsandel bland de svenska bussarna. Dessutom ska den nya franska elbussen Heuliez in.

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124