Renässans för långa tågresor?
En flygresa till exempelvis Paris eller Madrid för 40 år sedan kostade en förmögenhet. Alternativet för vanligt folk var tåg, det gick att åka tåg från Stockholm och Köpenhamn till i princip alla tänkbara destionationer inom Europa, även till det då tämligen slutna östra Europa för dem som orkade krångla litet extra.
I dag är flyget överlägset billigast medan tåget inte ens går - och om det går att åka tåg så krävs mängder av byten för att ta sig exempelvis mellan Stockholm och Madrid förutom att det går åt rejält med tid.
Vad var det som hände? frågade Christer Ljungberg, vd för arrangerande Trivector.
- Det är flera faktorer men en viktig orsak är att flygskatten är på tok för låg, sa Karin Svensson Smith, riksdagens trafikutskott.
- Det är mycket enkelt att köpa en flygbiljett, betydligt svårare att köpa en tågbiljett internationellt, det är också en orsak till att flyget slagit ut tåget, sa Per J Andersson, tidningen Vagabond.
Samtidigt är det rent tekniskt svårare att åka med moderna tågsätt över gränserna, eftersom lok och tåg hänger ihop: Det är olika system i olika länder, förr var det de enskilda vagnarna som åkte med olika lok som kopplades till respektive från alteftersom landsgränserna passerades. Dessutom har gamla samarbetsorgan som fanns förr somnat in eller rent av lagts ner.
Om nu hindren övervinns så återstår ändå det faktum att tågresan tar så mycket längre tid än flyget. Men här finns idéer på hur det skulle kunna kringgås på ett listigt sätt, nämligen med höghastighetsnattåg! Alltså tåg som håller minst 250 km/h och som kör på natten, resenärer kan jobba, äta och sova på tåget och komma fram utvilad i önskad destinations stadskärna.
Dit är det emellertid mycket lång, eftersom det skulle kräva en höghastighetsjärnväg mellan de svenska storstäderna, eller i vart fall till Malmö och Köpenhamn för vidare resa ut i Europa. Något som ur svensk synvinkel ligger mycket långt in i en oviss framtid.