23948sdkhjf

Renässans för långa tågresor?

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Förr for folket med tåg till Central- och Sydeuropa, i dag är det om inte omöjligt så extremt krångligt, dyrt och tidsödande att göra samma resa - Nu flyger alla, men det skulle kunna bli möjligt att åka tåg långa sträckor, enligt Trivector som missionerade om det i Almedalen.

En flygresa till exempelvis Paris eller Madrid för 40 år sedan kostade en förmögenhet. Alternativet för vanligt folk var tåg, det gick att åka tåg från Stockholm och Köpenhamn till i princip alla tänkbara destionationer inom Europa, även till det då tämligen slutna östra Europa för dem som orkade krångla litet extra. 

I dag är flyget överlägset billigast medan tåget inte ens går - och om det går att åka tåg så krävs mängder av byten för att ta sig exempelvis mellan Stockholm och Madrid förutom att det går åt rejält med tid.

Vad var det som hände? frågade Christer Ljungberg, vd för arrangerande Trivector.

- Det är flera faktorer men en viktig orsak är att flygskatten är på tok för låg, sa Karin Svensson Smith, riksdagens trafikutskott.

- Det är mycket enkelt att köpa en flygbiljett, betydligt svårare att köpa en tågbiljett internationellt, det är också en orsak till att flyget slagit ut tåget, sa Per J Andersson, tidningen Vagabond.

Samtidigt är det rent tekniskt svårare att åka med moderna tågsätt över gränserna, eftersom lok och tåg hänger ihop: Det är olika system i olika länder, förr var det de enskilda vagnarna som åkte med olika lok som kopplades till respektive från alteftersom landsgränserna passerades. Dessutom har gamla samarbetsorgan som fanns förr somnat in eller rent av lagts ner.

Om nu hindren övervinns så återstår ändå det faktum att tågresan tar så mycket längre tid än flyget. Men här finns idéer på hur det skulle kunna kringgås på ett listigt sätt, nämligen med höghastighetsnattåg! Alltså tåg som håller minst 250 km/h och som kör på natten, resenärer kan jobba, äta och sova på tåget och komma fram utvilad i önskad destinations stadskärna.

Dit är det emellertid mycket lång, eftersom det skulle kräva en höghastighetsjärnväg mellan de svenska storstäderna, eller i vart fall till Malmö och Köpenhamn för vidare resa ut i Europa. Något som ur svensk synvinkel ligger mycket långt in i en oviss framtid.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Halvarsson vann NTF-pris

Rådström till Scaniatoppen

Nytt EU-beslut kan gynna transportnäringen

1

Stora självkörande bussar i Barkarby

Scania och Nobina inleder försök i Barkarbystaden norr om Stockholm med självkörande bussar i linjetrafik – nu handlar det om fullstora bussar för första gången i allmän trafik.

Boden kommer till Kollektivtrafikdagen

Ellinor Isaksson-Larsson och Carola Medelid, Bodens kommun, kommer till Kollektivtrafikdagen 15 maj – ett bra program har lockat dem ända till Solna i maj.

Tre månader till för Hybricon

Nyhetsbrev

EU skärper utsläppskraven rejält

EU skärper utsläppskraven rejält på tunga fordon – men EU-parlamentet måste först rösta om saken vilket sker i mars.

Arkiv

UL rekordökade 2018

Dramatisk ökning av döda i trafiken

Sandberg sågar Skånetrafiken

Skånetrafiken vill att kommuner som önskar behålla busstrafik själva får betala för den – kommunstyrelsens ordförande i Lund sågar förslaget rapporterar Lokaltidningen.

Stopp för kontanter på grund av rån

Nobina förvärvar i Danmark

Ännu ett EU-steg för biodrivmedel

Biodrivmedel föreslås omfattas av EU:s nya direktiv om gröna fordon – godkänns förslaget kan biodieselns framtid vara tryggad, men flera steg återstår i den EU-processen.

Eneroth till Kollektivtrafikdagen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar på Kollektivtrafikdagen 15 maj – branschdagen genomförs i år på Quality Hotel Friends i Solna.

Resanderekord för SJ

SJ når rekordsiffror vad gäller antalet resenärer under 2018 – samtidigt backade rörelseresultatet med nära 200 miljoner.

Framtidens drivmedel på Kollektivtrafikdagen!

15 maj genomförs Kollektivtrafikdagen vid Friends Arena i Solna – en av programpunkterna är regeldjungeln kring framtidens drivmedel.

Anropsstyrd framgång i Västtrafik

Uppåt för Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent – det framgår nu när siffrorna för 2018 har sammanställts.

"Tiggarbrev" från Skånetrafiken

Utmanar: 90 dagar utan bil!

Bjurenborg lämnar Arriva

Volvo-aktör överklagar Hybricons tilldelning

Ruter valde Zetadisplay

Rekordsatsning på elbussar

Inom kort ska den blågröna majoriteten i Region Stockholm klubba ett historiskt beslut om en mångmiljardsatsning på hundratals nya elbussar.

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Grönt för kameror i Dalatrafiken

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133