Keolis utbildar fler bussförare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För att hantera den svåra förarbristen har Keolis sen tidigare startat en egen trafikskola. Nu intensifieras arbetet och ett samarbete mellan Keolis och Komvux Värmdö lanseras. 

Under 2018 spås transportbranschen behöva 10-12 000 nya förare. Hos Keolis beräknas det behövas ca 700 nya förare i landet och 250 i Stockholmsområdet. Samtidigt klarar inte traditionella utbildningar av att möta efterfrågan. Arbetsförmedlingen, som är branschens hovleverantör, har under de senaste åren kämpat med överklagade upphandlingar och stora kvalitetsbrister hos de upphandlade utförarna. För att hantera denna utveckling tar åter igen Keolis, som privat aktör, ett utökat ansvar och lanserar en Komvux utbildning omfattandes 550 poäng tillsammans med Komvux Värmdö.

- Det är tack vare alla deltagares möjlighet att vara flexibla, nytänkande och lösningsorienterade som att samarbetet har blivit verklighet. Vi har en enorm bussförarbrist vilket också är en stor tillgång för de kommuner som vill satsa. Som enskild aktör är det svårt att påverka men tillsammans har vi; näringsliv och utbildningsväsendet hittat en bra väg framåt, säger Cecilia Jerneheim, HR- och Kommunikationsdirektör Keolis Sverige AB

Keolis, som bedriver trafik i ett flertal områden i Stockholm, har länge vittnat om en stor brist på bussförare. I nuläget beräknar man att direkt kunna anställa 50 personer i området Nacka/Värmdö. Samtidigt råder det stor brist på bussförarkompetens i hela Stockholms län.

- Detta är oerhört roligt för mig som representant för Keolis, men framförallt innebär det att fler människor får tillgång till en utbildning som faktiskt leder till jobb. Vi möter ofta kandidater som har fastnat i Arbetsförmedlingens byråkrati och inte får tillgång till bussförarutbildningen. Men genom att Komvux Värmdö, tillsammans med oss, satsar så kommer fler människor få chansen till en riktig lön, den 25e varje månad, säger Cecilia Jerneheim.

FAKTA/Bussförarutbildningen

Utbildningen är uppdelad i två delar med D-körkorts- och YKB-utbildning. Efter godkänd YKB får studenten 6 veckors praktisk yrkesutbildning på en av Keolis depåer i Charlottendal eller i Björknäs. Utbildningen är gratis och CSN-medelsberättigad. Trafikverkets egenavgifter för kunskapsprov, körprov och YKB-prov tillkommer.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.151