23948sdkhjf

Keolis utbildar fler bussförare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För att hantera den svåra förarbristen har Keolis sen tidigare startat en egen trafikskola. Nu intensifieras arbetet och ett samarbete mellan Keolis och Komvux Värmdö lanseras. 

Under 2018 spås transportbranschen behöva 10-12 000 nya förare. Hos Keolis beräknas det behövas ca 700 nya förare i landet och 250 i Stockholmsområdet. Samtidigt klarar inte traditionella utbildningar av att möta efterfrågan. Arbetsförmedlingen, som är branschens hovleverantör, har under de senaste åren kämpat med överklagade upphandlingar och stora kvalitetsbrister hos de upphandlade utförarna. För att hantera denna utveckling tar åter igen Keolis, som privat aktör, ett utökat ansvar och lanserar en Komvux utbildning omfattandes 550 poäng tillsammans med Komvux Värmdö.

- Det är tack vare alla deltagares möjlighet att vara flexibla, nytänkande och lösningsorienterade som att samarbetet har blivit verklighet. Vi har en enorm bussförarbrist vilket också är en stor tillgång för de kommuner som vill satsa. Som enskild aktör är det svårt att påverka men tillsammans har vi; näringsliv och utbildningsväsendet hittat en bra väg framåt, säger Cecilia Jerneheim, HR- och Kommunikationsdirektör Keolis Sverige AB

Keolis, som bedriver trafik i ett flertal områden i Stockholm, har länge vittnat om en stor brist på bussförare. I nuläget beräknar man att direkt kunna anställa 50 personer i området Nacka/Värmdö. Samtidigt råder det stor brist på bussförarkompetens i hela Stockholms län.

- Detta är oerhört roligt för mig som representant för Keolis, men framförallt innebär det att fler människor får tillgång till en utbildning som faktiskt leder till jobb. Vi möter ofta kandidater som har fastnat i Arbetsförmedlingens byråkrati och inte får tillgång till bussförarutbildningen. Men genom att Komvux Värmdö, tillsammans med oss, satsar så kommer fler människor få chansen till en riktig lön, den 25e varje månad, säger Cecilia Jerneheim.

FAKTA/Bussförarutbildningen

Utbildningen är uppdelad i två delar med D-körkorts- och YKB-utbildning. Efter godkänd YKB får studenten 6 veckors praktisk yrkesutbildning på en av Keolis depåer i Charlottendal eller i Björknäs. Utbildningen är gratis och CSN-medelsberättigad. Trafikverkets egenavgifter för kunskapsprov, körprov och YKB-prov tillkommer.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189