23948sdkhjf

Nu gäller nya paketreselagen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den nya paketreselagen bygger på det starka konsumentskyddet som länge funnits i Sverige och gäller från 1 augusti i hela EU - För svenska researrangörer blir det nästan inga förändringar alls enligt branschens bedömare.

- Det är inte mycket nytt under solen för de svenska konsumenterna. Men utmärkt attövriga Europas reseföretag nu också måste efterleva samma höga krav gentemot sina resenärer som vi länge haft. Lika villkor gynnar både resenärer och svenska reseföretag, säger Anna Lennhammer, generalsekreterare Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF).

Dagens svenska paketreselag kommer efter 26 år att ersättas med en ny som bygger på ett gemensamt EU direktiv och således ska börja gälla samtidigt i alla EU-länder.

- I flera medier har man talat om ett helt nytt och förbättrat resenärsskydd som om det vore en stor förändring. Det är det inte. I alla fall inte här i Sverige. Den nya gemensamma EU-lagen bygger på det starka konsumentskydd som vi redan är vana vid här i Norden och a rrangörers ansvar i förhållande till resenärerna innebär inga större förändringar, säger Anna Lennhammer.

Vad som innebär en skillnad jämfört med paketreselagen som började gälla 1992 i Sverige och den som trädde i kraft 1 augusti så är det ett par saker som träder fram.

Så här kommenterar Anna Lennhammer de nya reglerna:

• Ett förstärkt informationskrav. De nya reglerna innebär ett förstärkt krav på information från reseföretaget till sina resenärer om vad det är för typ av resa man köpt och vilket skydd man har som resenär.

”Det är bra för både resenärer och reseföretag att tydligt klargöra detta men jag är inte säker på att sättet är det bästa. Kraven på hur informationen ska lämnas känns väldigt ”stolpig” och onyanserad och riskerar att inte bli så tydlig i praktiken som man önskat med lagen. När balansen mellan en effektiv och smidig resebokning riskerar att drunkna i alla villkor och formulär som man som resenär ska ta del av blir det inte tydligt vad som gäller.”

• Flera typer av resor omfattas. Den gamla lagen skyddade den traditionella förpaketerade paketresan med transport och boende i en eller två veckor, men utvecklingen för hur man bokar flera resetjänster ser idag helt annorlunda ut än för nästan 30 år sedan.

”Detta innebär troligtvis inte någon större skillnad för svenska resenärer. Många är de svenska researrangörer och resebyråer som tidigare tagit ett jätteansvar när en resenär bokat flera resetjänster hos dem, trots att de inte hade behövt det enligt lag. ”

• Även ”sammanlänkade researrangemang” omfattas. Ett helt nytt begrepp införs i och med att många resenärer idag sätter ihop sina egna resor. Tanken är att de företag som underlättar detta på vissa bestämda sätt också ska vara skyldiga att försäkra att resenären får ett skydd om reseföretaget skulle gå i konkurs.

”Det är bra att tydliggöra både för resenärer och företag att det inte bara är traditionellapaketresor som omfattas av kraven på reseföretagen att ställa garanti, vilket också är bra ur konkurrenssynpunkt.”

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Hemester i Skåne

Hela Europa med tåg

Nyhetsbrev

Gustavsson avancerar

Arkiv

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Utomhusmatlagning på Västkusten

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Mindre andel fossilt i transportsektorn

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

1

Scandorama och Ölvemarks ökar

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Helsner tillbaka i bussbranschen

Strand vd för Visit Stockholm

Många ville döpa Vikings fartyg

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11