23948sdkhjf

Nu gäller nya paketreselagen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den nya paketreselagen bygger på det starka konsumentskyddet som länge funnits i Sverige och gäller från 1 augusti i hela EU - För svenska researrangörer blir det nästan inga förändringar alls enligt branschens bedömare.

- Det är inte mycket nytt under solen för de svenska konsumenterna. Men utmärkt attövriga Europas reseföretag nu också måste efterleva samma höga krav gentemot sina resenärer som vi länge haft. Lika villkor gynnar både resenärer och svenska reseföretag, säger Anna Lennhammer, generalsekreterare Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF).

Dagens svenska paketreselag kommer efter 26 år att ersättas med en ny som bygger på ett gemensamt EU direktiv och således ska börja gälla samtidigt i alla EU-länder.

- I flera medier har man talat om ett helt nytt och förbättrat resenärsskydd som om det vore en stor förändring. Det är det inte. I alla fall inte här i Sverige. Den nya gemensamma EU-lagen bygger på det starka konsumentskydd som vi redan är vana vid här i Norden och a rrangörers ansvar i förhållande till resenärerna innebär inga större förändringar, säger Anna Lennhammer.

Vad som innebär en skillnad jämfört med paketreselagen som började gälla 1992 i Sverige och den som trädde i kraft 1 augusti så är det ett par saker som träder fram.

Så här kommenterar Anna Lennhammer de nya reglerna:

• Ett förstärkt informationskrav. De nya reglerna innebär ett förstärkt krav på information från reseföretaget till sina resenärer om vad det är för typ av resa man köpt och vilket skydd man har som resenär.

”Det är bra för både resenärer och reseföretag att tydligt klargöra detta men jag är inte säker på att sättet är det bästa. Kraven på hur informationen ska lämnas känns väldigt ”stolpig” och onyanserad och riskerar att inte bli så tydlig i praktiken som man önskat med lagen. När balansen mellan en effektiv och smidig resebokning riskerar att drunkna i alla villkor och formulär som man som resenär ska ta del av blir det inte tydligt vad som gäller.”

• Flera typer av resor omfattas. Den gamla lagen skyddade den traditionella förpaketerade paketresan med transport och boende i en eller två veckor, men utvecklingen för hur man bokar flera resetjänster ser idag helt annorlunda ut än för nästan 30 år sedan.

”Detta innebär troligtvis inte någon större skillnad för svenska resenärer. Många är de svenska researrangörer och resebyråer som tidigare tagit ett jätteansvar när en resenär bokat flera resetjänster hos dem, trots att de inte hade behövt det enligt lag. ”

• Även ”sammanlänkade researrangemang” omfattas. Ett helt nytt begrepp införs i och med att många resenärer idag sätter ihop sina egna resor. Tanken är att de företag som underlättar detta på vissa bestämda sätt också ska vara skyldiga att försäkra att resenären får ett skydd om reseföretaget skulle gå i konkurs.

”Det är bra att tydliggöra både för resenärer och företag att det inte bara är traditionellapaketresor som omfattas av kraven på reseföretagen att ställa garanti, vilket också är bra ur konkurrenssynpunkt.”



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Norweigian in efter flygkonkursen

Nyhetsbrev

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Arkiv
Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ryslig Hallowen i Kolmården

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Ännu en rekordsäsong i Stockholm

Antalet kryssningspassagerare i Stockholms Hamnar ökar stadigt och slår även i år nytt rekord – det innebar mer körningar för bussföretagen.

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Kocken avslöjar sin skäms-mat

Årets kock 2018, David Lundqvist, delar med sig av sina tankar kring hållbarhet och avslöjar sin ”skäms-mat”.

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Gästrekord i Västsverige

Den rekordvarma sommaren har varit mycket positiv för Västsveriges hotell, stugbyar, vandrarhem och campinganläggningar – det blev gästnattsrekord.

Flygkonkurs – då torskar direktbokarna

Koldioxid - så tungt väger resmålet

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Sänd till en kollega

0.558