IRU siktar på EU-valet
-Kampanjen Smart Move ska öka medvetenheten om bussens fördelar och ge politiker och beslutsfattare rätt fakta och underlag för att utforma EUs politik inom persontransportområdet så att bussens fördelar kommer hela samhället till nytta, säger Anna Grönlund, vice vd för Sveriges Bussföretag samt vise ordförande i IRU:s persontransportkommitté. Hon fortätter:
- Syftet med relanseringen är att i god tid nå ut till möjliga nya EU-parlamentariker med branschens viktiga frågor och budskap. Många av de frågor som idag diskuteras inom EU, såsom vad som ska räknas som klimatsmarta drivmedel och fordonstekniker, fortsatt marknadsöppning av kollektivtrafiken och tillgång till data i syfte att utveckla nya digitala tjänsten för kollektivtrafikens resenärer är frågor som kommer fortsätta diskuteras, debatteras och kanske beslutas efter EU-valet nästa år.
Hittills har över 100 partners anmält sig till Smart Move: ledande branschorganisationer, fordonstillverkare och media samt tusentals bussföretag och enskilda personer.