23948sdkhjf

SL i världsklass – igen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det internationella kollektivtrafikorganet UITP rankade SL och Storstockholms kollektivtrafik som världens näst bästa i somras – För andra året i rad rankas SL så högt vilket nästan får den ansvariga politikern att jubla.

I världens största jämförelseundersökning för kollektivtrafik, Future of Mobility 3.0, som görs av det internationella kollektivtrafikorganet UITP, utsågs Stockholm till näst bäst i världen inom kollektivtrafik och bäst i Europa. Ett faktum som sprider litet glädje när så många klagat på allt för varma bussar och lokaltåg under den ovanligt varma sommaren i år. Det är nästan så att den ansvarige politikern jublar, stolt är han i alla fall, men ändå inte riktigt nöjd:

- För andra gången i rad rankas Stockholmsregionens kollektivtrafik som näst bäst i världen. Det är ett hedrande kvitto på mångas insatser och hårda arbete. Nu vill jag att vi tar sikte på att knipa den åtråvärda förstaplatsen, något som passar väl som målbild då vi nästa år står som värd för kollektivtrafikens världskongress, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Undersökningen delas in i tre huvuddelar och handlar om ”mogenhet”, ”leverans” och ”innovation”. Rapporten mäter bland annat säkerheten i kollektivtrafiken, luftkvalité, koldioxidutsläpp, restid till arbetet, hållbara transporter, kollektivtrafikutbud, bil- och cykeldelning, mobilitetsplattformar och autonoma (självkörande) fordon.

- Inom flera områden placerar vi oss nu i absolut världstopp. Det gäller bland annat kollektivtrafikens bidrag till god luftkvalitet och minskade koldioxidutsläpp, men även när det gäller restid slår vi andra storstadsregioner. Här genomför vi nu också historiska satsningar för utbyggd trafik och kommer redan i sommar att nå en 100 procent fossilfri busstrafik, säger Kristoffer Tamsons. Han fortsätter:

- Samtidigt saknas inte utmaningar. Vi bedöms ha potential och att göra inom det som kallas innovation. Även här har vi också en rad olika framtidssatsningar i gång. Detta inom alltifrån självkörande elbussar liksom olika satsningar på mobilitet och ny teknik, som vi vill ska göra kollektivtrafikresandet bättre, smartare och effektivare kommande år.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

Arkiv

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Plus

Mercedes tar över ledningen

November innebar ommöbleringar i toppen av Tunga Bussligan 2018 - Mercedes-Benz tar täten före Scania, och nu kommer också Volvo, det visar Bil Swedens statistik.

Bra november för bussarna

Spikat: Tre zoner i Västtrafik

27 november beslutade Regionfullmäktige i Västra Götaland att dagens drygt 70 zoner ska slås ihop till tre – men genomförandet av förändringen dröjer.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.189