23948sdkhjf

Actibump sänkte farten

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Hastigheten på Kullavägen i Helsingborg har sjukit betydligt sedan ett dynamiskt farthinder installerades där – Ett hinder som bara ”straffar” fordon som kör för fort.

För drygt ett år sedan installerades Helsingborgs första dynamiska farthinder på Kullavägen vid övergångsstället mellan Åragatan och Västra Berga. På det året har snitthastigheten på platsen sjunkit från 59 km till 39 km i timmen enligt våra mätningar.

Farthindret på Kullavägen fungerar genom att en radar mäter passerande fordons hastighet. Kör fordonet för fort fälls en liten lucka ner och bildar ett tillfälligt gupp i vägen. Håller fordonet hastighetsbegränsningen fälls luckan inte ner och farthindret märks knappt när du passerar det.

– Vi tycker idén med aktivt gupp är väldigt positiv. Guppet finns där bara för dem som kör för fort, istället för att alla ska behöva köra över guppet oavsett om man kör lagligt eller ej. Syftet var att minska antalet fortkörningar och skapa ett säkrare övergångsställe efter önskemål från de boende runt omkring. Efter att följt effekterna i över ett års tid kan vi inte vara annat än nöjda med att nu kunna meddela att hastigheten har sjunkit betydligt på platsen, säger Oscar Grönvall, trafikchef på stadsbyggnadsförvaltningen.

Vi vill att trafikanterna varken kör för fort eller onödigt långsamt. Då får vi ett jämnt trafikflöde i en säker hastighet. Vi har sett att andelen fortkörare gått ner från uppåt 45 procent till neråt 20 procent i riktning mot Mariastaden. I andra riktningen låg andelen fortkörare på uppåt 30 procent och har nu gått ner till neråt 5-6 procent. Det är en stor förändring i båda riktningarna, säger David Eskilsson från Linköpingsföretaget Edeva som utvecklat Actibump.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Veggeland till Nettbuss

Arkiv

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Plus

Mercedes tar över ledningen

November innebar ommöbleringar i toppen av Tunga Bussligan 2018 - Mercedes-Benz tar täten före Scania, och nu kommer också Volvo, det visar Bil Swedens statistik.

Bra november för bussarna

Spikat: Tre zoner i Västtrafik

27 november beslutade Regionfullmäktige i Västra Götaland att dagens drygt 70 zoner ska slås ihop till tre – men genomförandet av förändringen dröjer.

Nobina vann miljardkontrakt i Finland

Transportrevolution utmanar privatbilen

Den privatägda bilen har länge dominerat som transportmedel i storstäderna – men nu stundar en transportrevolution som utmanar den privata bilens framtid.

Färgbutik i taxisamarbete

Ett nytt samarbete mellan Taxi Göteborg och Flügger färg hjälper kunderna hem till dörren med allt de handlat - på så vis går det att handla utan att använda bilen.

Lövhalka - nu bevisat snorhal

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Skåne skrotar Jojo - inför återförsäljare

Ta chansen att påverka RT-Forum

Plus

5 snabba frågor...

Elmia expanderar

22 november gav kommunfullmäktige i Jönköping klartecken för Elmias planerade utveckling av anläggningen - nu blir mässan ännu större.

Plus

Hemligaste kollektivtrafiken synad

Det är billigare att köra få personer i ett litet fordon än att köra lika få i en stor linjebuss – en självklarhet som Taxiförbundet vill uppmärksamma för att slå ett slag för ha mer anropsstyrd kollektivtrafik.

Tunisiskt rederi väljer Hogia

Pågatåget Express till Älmhult

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Sänd till en kollega

0.235