23948sdkhjf

Actibump sänkte farten

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Hastigheten på Kullavägen i Helsingborg har sjukit betydligt sedan ett dynamiskt farthinder installerades där – Ett hinder som bara ”straffar” fordon som kör för fort.

För drygt ett år sedan installerades Helsingborgs första dynamiska farthinder på Kullavägen vid övergångsstället mellan Åragatan och Västra Berga. På det året har snitthastigheten på platsen sjunkit från 59 km till 39 km i timmen enligt våra mätningar.

Farthindret på Kullavägen fungerar genom att en radar mäter passerande fordons hastighet. Kör fordonet för fort fälls en liten lucka ner och bildar ett tillfälligt gupp i vägen. Håller fordonet hastighetsbegränsningen fälls luckan inte ner och farthindret märks knappt när du passerar det.

– Vi tycker idén med aktivt gupp är väldigt positiv. Guppet finns där bara för dem som kör för fort, istället för att alla ska behöva köra över guppet oavsett om man kör lagligt eller ej. Syftet var att minska antalet fortkörningar och skapa ett säkrare övergångsställe efter önskemål från de boende runt omkring. Efter att följt effekterna i över ett års tid kan vi inte vara annat än nöjda med att nu kunna meddela att hastigheten har sjunkit betydligt på platsen, säger Oscar Grönvall, trafikchef på stadsbyggnadsförvaltningen.

Vi vill att trafikanterna varken kör för fort eller onödigt långsamt. Då får vi ett jämnt trafikflöde i en säker hastighet. Vi har sett att andelen fortkörare gått ner från uppåt 45 procent till neråt 20 procent i riktning mot Mariastaden. I andra riktningen låg andelen fortkörare på uppåt 30 procent och har nu gått ner till neråt 5-6 procent. Det är en stor förändring i båda riktningarna, säger David Eskilsson från Linköpingsföretaget Edeva som utvecklat Actibump.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.37