23948sdkhjf

Actibump sänkte farten

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Hastigheten på Kullavägen i Helsingborg har sjukit betydligt sedan ett dynamiskt farthinder installerades där – Ett hinder som bara ”straffar” fordon som kör för fort.

För drygt ett år sedan installerades Helsingborgs första dynamiska farthinder på Kullavägen vid övergångsstället mellan Åragatan och Västra Berga. På det året har snitthastigheten på platsen sjunkit från 59 km till 39 km i timmen enligt våra mätningar.

Farthindret på Kullavägen fungerar genom att en radar mäter passerande fordons hastighet. Kör fordonet för fort fälls en liten lucka ner och bildar ett tillfälligt gupp i vägen. Håller fordonet hastighetsbegränsningen fälls luckan inte ner och farthindret märks knappt när du passerar det.

– Vi tycker idén med aktivt gupp är väldigt positiv. Guppet finns där bara för dem som kör för fort, istället för att alla ska behöva köra över guppet oavsett om man kör lagligt eller ej. Syftet var att minska antalet fortkörningar och skapa ett säkrare övergångsställe efter önskemål från de boende runt omkring. Efter att följt effekterna i över ett års tid kan vi inte vara annat än nöjda med att nu kunna meddela att hastigheten har sjunkit betydligt på platsen, säger Oscar Grönvall, trafikchef på stadsbyggnadsförvaltningen.

Vi vill att trafikanterna varken kör för fort eller onödigt långsamt. Då får vi ett jämnt trafikflöde i en säker hastighet. Vi har sett att andelen fortkörare gått ner från uppåt 45 procent till neråt 20 procent i riktning mot Mariastaden. I andra riktningen låg andelen fortkörare på uppåt 30 procent och har nu gått ner till neråt 5-6 procent. Det är en stor förändring i båda riktningarna, säger David Eskilsson från Linköpingsföretaget Edeva som utvecklat Actibump.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122