23948sdkhjf

Actibump sänkte farten

Hastigheten på Kullavägen i Helsingborg har sjukit betydligt sedan ett dynamiskt farthinder installerades där – Ett hinder som bara ”straffar” fordon som kör för fort.

För drygt ett år sedan installerades Helsingborgs första dynamiska farthinder på Kullavägen vid övergångsstället mellan Åragatan och Västra Berga. På det året har snitthastigheten på platsen sjunkit från 59 km till 39 km i timmen enligt våra mätningar.

Farthindret på Kullavägen fungerar genom att en radar mäter passerande fordons hastighet. Kör fordonet för fort fälls en liten lucka ner och bildar ett tillfälligt gupp i vägen. Håller fordonet hastighetsbegränsningen fälls luckan inte ner och farthindret märks knappt när du passerar det.

– Vi tycker idén med aktivt gupp är väldigt positiv. Guppet finns där bara för dem som kör för fort, istället för att alla ska behöva köra över guppet oavsett om man kör lagligt eller ej. Syftet var att minska antalet fortkörningar och skapa ett säkrare övergångsställe efter önskemål från de boende runt omkring. Efter att följt effekterna i över ett års tid kan vi inte vara annat än nöjda med att nu kunna meddela att hastigheten har sjunkit betydligt på platsen, säger Oscar Grönvall, trafikchef på stadsbyggnadsförvaltningen.

Vi vill att trafikanterna varken kör för fort eller onödigt långsamt. Då får vi ett jämnt trafikflöde i en säker hastighet. Vi har sett att andelen fortkörare gått ner från uppåt 45 procent till neråt 20 procent i riktning mot Mariastaden. I andra riktningen låg andelen fortkörare på uppåt 30 procent och har nu gått ner till neråt 5-6 procent. Det är en stor förändring i båda riktningarna, säger David Eskilsson från Linköpingsföretaget Edeva som utvecklat Actibump.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062