23948sdkhjf

”Stora partier struntar i järnväg”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Med sommarens skogsbränder har klimathotet blivit en verklighet för många – Men de stora partierna visar ointresse för järnväg, enligt organisationen Järnvägsfrämjandet.

DEBATT

Partierna har börjat prata klimat, men det man föreslår är smååtgärder, inte systemförändringar för att verkligen minska utsläppen av växthusgaser.

Transporterna står för en tredjedel av dem, flyget och sjöfarten oräknat. Med dessa inräknat blir det 40 procent. Om man verkligen menade allvar med sitt tal, är det där man skulle göra en förändring och satsa på eldriven järnväg. I stället har riksdagen tagit en infrastrukturplan för 2018-2029 som ger mer vägtrafik och flyg och missgynnar järnvägen. Detta trots att man tagit en klimatlag om nollutsläpp och har fossilfria transporter till 2045 som mål.

I Järnvägsfrämjandets enkät med tio frågor till partierna om järnväg utmärkte sig de stora partierna, S, M och SD i fråga om ointresse för järnväg. På ingen av punkterna delade de föreningens syn. De mindre partierna var däremot mer positiva till järnväg.

En orsak till de stora partiernas negativa inställning till järnväg är att de i stället för målstyrning, att man sätter mål för vad man vill uppnå och investerar efter det, vill ha prognosstyrning eller låter Trafikverket bestämma, som vill ha det.

Prognosstyrning innebär att man gör investeringsplanen efter en trendframskrivning av dagens trafik. Det ger en mycket orättvis fördelning av trafikanslagen i olika delar av landet. De som redan mycket har får mer. Väginvesteringarna i storstäder ger ökad trafik och krav på mer vägbyggen. Mindre banor får inte del av anslaget för järnvägsunderhåll.

Järnvägsmissgynnade delar av landet får inga järnvägsinvesteringar alls med motivering att de banorna har så liten trafik. Prognosstyrning ökar storstadscentralisering och ger mer vägtrafik. De stora partierna anser att rustande av regionbanor är Trafikverkets fråga och vill inte höja deras standard med skarvfria spår, eller låta regionerna pröva Inlandsbanans modell för att själva driva dem i stället för Trafikverket, som försummat dem så grovt.

En anledning till den njugga inställningen till järnväg är den trafikanalysmodell Trafikverket använder, och som de stora partierna vill fortsätta med. Sampers tar inte hänsyn till trafik till utlandet eller trafik som tillkommer efter banan. För tidsmellanrum mellan tåg ges ett omotiverat handikapp. Om man i stället använt Samvips hade man fått ett trafikutfall som mer motsvarar verkligt historiskt utfall. Ändå görs trendframskrivningen efter Sampers.

De stora partierna är ljumma till höghastighetsbanor eftersom de framstår som olönsamma med den trafikanalysmodellen. Med Samvips som analysmodell hade det gett dubbla trafikvolymen. Partierna kan inte tänka sig att låna till dem för att kunna bygga snabbt och därmed billigare.

Inte heller vill de satsa för att få ett snabbt förverkligande av en norrländsk kustjärnväg. Däremot vill de stora partierna satsa på införande av det europeiska signalssystemet ERTMS, som inte tillför Sverige någon ökad kapacitet, men som kostar 30 miljarder kronor. De pengarna borde användas för underhåll i stället. Danmark har misslyckats kapitalt med att klara ERTMS buggar vilket gett stora extrakostnader och förskjutit projektet till 2030.

Hans Sternlycke, Järnvägsfrämjandet

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122