23948sdkhjf

”Stora partier struntar i järnväg”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Med sommarens skogsbränder har klimathotet blivit en verklighet för många – Men de stora partierna visar ointresse för järnväg, enligt organisationen Järnvägsfrämjandet.

DEBATT

Partierna har börjat prata klimat, men det man föreslår är smååtgärder, inte systemförändringar för att verkligen minska utsläppen av växthusgaser.

Transporterna står för en tredjedel av dem, flyget och sjöfarten oräknat. Med dessa inräknat blir det 40 procent. Om man verkligen menade allvar med sitt tal, är det där man skulle göra en förändring och satsa på eldriven järnväg. I stället har riksdagen tagit en infrastrukturplan för 2018-2029 som ger mer vägtrafik och flyg och missgynnar järnvägen. Detta trots att man tagit en klimatlag om nollutsläpp och har fossilfria transporter till 2045 som mål.

I Järnvägsfrämjandets enkät med tio frågor till partierna om järnväg utmärkte sig de stora partierna, S, M och SD i fråga om ointresse för järnväg. På ingen av punkterna delade de föreningens syn. De mindre partierna var däremot mer positiva till järnväg.

En orsak till de stora partiernas negativa inställning till järnväg är att de i stället för målstyrning, att man sätter mål för vad man vill uppnå och investerar efter det, vill ha prognosstyrning eller låter Trafikverket bestämma, som vill ha det.

Prognosstyrning innebär att man gör investeringsplanen efter en trendframskrivning av dagens trafik. Det ger en mycket orättvis fördelning av trafikanslagen i olika delar av landet. De som redan mycket har får mer. Väginvesteringarna i storstäder ger ökad trafik och krav på mer vägbyggen. Mindre banor får inte del av anslaget för järnvägsunderhåll.

Järnvägsmissgynnade delar av landet får inga järnvägsinvesteringar alls med motivering att de banorna har så liten trafik. Prognosstyrning ökar storstadscentralisering och ger mer vägtrafik. De stora partierna anser att rustande av regionbanor är Trafikverkets fråga och vill inte höja deras standard med skarvfria spår, eller låta regionerna pröva Inlandsbanans modell för att själva driva dem i stället för Trafikverket, som försummat dem så grovt.

En anledning till den njugga inställningen till järnväg är den trafikanalysmodell Trafikverket använder, och som de stora partierna vill fortsätta med. Sampers tar inte hänsyn till trafik till utlandet eller trafik som tillkommer efter banan. För tidsmellanrum mellan tåg ges ett omotiverat handikapp. Om man i stället använt Samvips hade man fått ett trafikutfall som mer motsvarar verkligt historiskt utfall. Ändå görs trendframskrivningen efter Sampers.

De stora partierna är ljumma till höghastighetsbanor eftersom de framstår som olönsamma med den trafikanalysmodellen. Med Samvips som analysmodell hade det gett dubbla trafikvolymen. Partierna kan inte tänka sig att låna till dem för att kunna bygga snabbt och därmed billigare.

Inte heller vill de satsa för att få ett snabbt förverkligande av en norrländsk kustjärnväg. Däremot vill de stora partierna satsa på införande av det europeiska signalssystemet ERTMS, som inte tillför Sverige någon ökad kapacitet, men som kostar 30 miljarder kronor. De pengarna borde användas för underhåll i stället. Danmark har misslyckats kapitalt med att klara ERTMS buggar vilket gett stora extrakostnader och förskjutit projektet till 2030.

Hans Sternlycke, Järnvägsfrämjandet



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Peo Nordlöf
https://www.trafikverket.se/contentasset...
När det gäller fakta om jämförelsen mellan Sampers_Samvips samt resultatet av den Samhällsekonomiska kalkylen från 2006 kan man läsa på Trafikverkets hemsida enligt ovanstående länk. Peo Nordlöf Expertcenter/Trafikverket

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hybricon siktar på lönsamhet

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordorder till Bogotá för Scania

Arkiv

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Sänd till en kollega

1.004