23948sdkhjf

”Stora partier struntar i järnväg”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Med sommarens skogsbränder har klimathotet blivit en verklighet för många – Men de stora partierna visar ointresse för järnväg, enligt organisationen Järnvägsfrämjandet.

DEBATT

Partierna har börjat prata klimat, men det man föreslår är smååtgärder, inte systemförändringar för att verkligen minska utsläppen av växthusgaser.

Transporterna står för en tredjedel av dem, flyget och sjöfarten oräknat. Med dessa inräknat blir det 40 procent. Om man verkligen menade allvar med sitt tal, är det där man skulle göra en förändring och satsa på eldriven järnväg. I stället har riksdagen tagit en infrastrukturplan för 2018-2029 som ger mer vägtrafik och flyg och missgynnar järnvägen. Detta trots att man tagit en klimatlag om nollutsläpp och har fossilfria transporter till 2045 som mål.

I Järnvägsfrämjandets enkät med tio frågor till partierna om järnväg utmärkte sig de stora partierna, S, M och SD i fråga om ointresse för järnväg. På ingen av punkterna delade de föreningens syn. De mindre partierna var däremot mer positiva till järnväg.

En orsak till de stora partiernas negativa inställning till järnväg är att de i stället för målstyrning, att man sätter mål för vad man vill uppnå och investerar efter det, vill ha prognosstyrning eller låter Trafikverket bestämma, som vill ha det.

Prognosstyrning innebär att man gör investeringsplanen efter en trendframskrivning av dagens trafik. Det ger en mycket orättvis fördelning av trafikanslagen i olika delar av landet. De som redan mycket har får mer. Väginvesteringarna i storstäder ger ökad trafik och krav på mer vägbyggen. Mindre banor får inte del av anslaget för järnvägsunderhåll.

Järnvägsmissgynnade delar av landet får inga järnvägsinvesteringar alls med motivering att de banorna har så liten trafik. Prognosstyrning ökar storstadscentralisering och ger mer vägtrafik. De stora partierna anser att rustande av regionbanor är Trafikverkets fråga och vill inte höja deras standard med skarvfria spår, eller låta regionerna pröva Inlandsbanans modell för att själva driva dem i stället för Trafikverket, som försummat dem så grovt.

En anledning till den njugga inställningen till järnväg är den trafikanalysmodell Trafikverket använder, och som de stora partierna vill fortsätta med. Sampers tar inte hänsyn till trafik till utlandet eller trafik som tillkommer efter banan. För tidsmellanrum mellan tåg ges ett omotiverat handikapp. Om man i stället använt Samvips hade man fått ett trafikutfall som mer motsvarar verkligt historiskt utfall. Ändå görs trendframskrivningen efter Sampers.

De stora partierna är ljumma till höghastighetsbanor eftersom de framstår som olönsamma med den trafikanalysmodellen. Med Samvips som analysmodell hade det gett dubbla trafikvolymen. Partierna kan inte tänka sig att låna till dem för att kunna bygga snabbt och därmed billigare.

Inte heller vill de satsa för att få ett snabbt förverkligande av en norrländsk kustjärnväg. Däremot vill de stora partierna satsa på införande av det europeiska signalssystemet ERTMS, som inte tillför Sverige någon ökad kapacitet, men som kostar 30 miljarder kronor. De pengarna borde användas för underhåll i stället. Danmark har misslyckats kapitalt med att klara ERTMS buggar vilket gett stora extrakostnader och förskjutit projektet till 2030.

Hans Sternlycke, Järnvägsfrämjandet

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

96 dog på spåren 2018

Arkiv

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Hanson vd för Prospero Stockholm

Dags för Transportforum # 36

Ny vd på Cirkle K

Kraftsamling för bussbranschen

2018 – rekordår för Skånetrafiken

Nytt bolag jagar nya lokförare

Ett nybildat bolag ska ge sig på det digra arbetet med att säkra personalbehovet för en växande tågbransch – det behövs 1200 nya lokförare under de kommande fem åren.

Nya framgångar för Scania

Uppfräschad webbsida om BRT

Plus

MAN vann Tunga Bussligan!

Med ett tokryck under december lyckades MAN kamma hem segern i Tunga Bussligan 2018, körde förbi både Scania och Mercedes-Benz på upploppet - det visar Bil Swedens färska statistik.

Bussarna ökade under december

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.238