Östlig förbindelse engagerar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den sedan decennier planerade östliga förbindelsen i Stockholm engagerar politiker - Både bland dem som vill ha förbindelsen och bland dem som sågar.

Trots att den socialdemokratiskt ledda regeringen stoppat bygget av Östlig förbindelse fortsätter Trafikverket med att landa utredningsarbetet kring vägen fram till årsskiftet, det konstaterar Moderaterna i SLL och fortsätter:

Detta då de tycker att den behövs och vill ge förslag på möjlig framtida sträckning. Om politiken inte kan samla sig till beslut om att genomföra bygget riskerar dock arbetet vara förgäves och uppemot 220 miljontals kronor slösas bort. Moderaterna går till val på att bygget återupptas och utredningen blir grund för byggbeslut.

- Jag vill rikta beröm till Trafikverket för att de tar ansvar och färdigställer det påbörjade utredningsarbetet. Alternativet vore att kasta hundratals miljoner i sjön redan här och nu, något som vore oförsvarbart, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M). Han fortsätter:

- Samtidigt är det djupt problematiskt att det rödgröna styret i Stockholms stad och den socialdemokratiskt ledda regeringen sagt nej bygget, nej till förhandling och därmed stoppat färdigställandet av ringleden runt Stockholm. Deras politik innebär att Trafikverkets arbete blir bortkastade pengar på en utredning som blir bara just ännu en utredning.

- Moderaterna vill lyfta de rödgrönas döda hand över ringleden. Vi går därför fram med ett glasklart vallöfte: En röst på Moderaterna är en röst för bygget av den Östliga förbindelsen och färdigställandet av ringleden runt Stockholm. Trängsel och köer är ingen naturlag utan går att bygga bort. Stockholms trafikinfarkt måste få ett stopp, avslutar Kristoffer Tamsons.

Helt emot Moderaterna i den här frågan står Miljöpartiet i samma landsting, de vill helst begrava hela projektet under Slussens schaktmassor:

Trots att motorvägsprojektet Östlig förbindelse är politiskt dött så fortsätter Trafikverket att utreda vägen. Det är pengar och tid de borde ägna åt att fixa pendeltågstrafiken tycker Miljöpartiet i landstinget.

- Jag tycker Trafikverket ska fokusera på att fixa pendeltågstrafik istället för att lägga hundratals miljoner på en motorväg ingen vill betala för, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

De flesta stockholmarna tillbaka på jobbet. De som åker pendeltåg hoppas nog att det ska fungera bättre än vad de gjort det senaste året. För resenärerna har inställda tåg och förseningar satt käppar i hjulen i deras vardag. Ska de få en pendeltågstrafik de kan lita på har Trafikverket ett stort jobb att göra. Därför är det förvånade att de fortsätter lägga tid och pengar på att utreda motorvägsprojektet Östlig förbindelse. Detta är i alla fall vad MP anser i SLL.

Det är upprörande och märkligt att de fortsätter göra en utredning som det inte finns politiskt stöd för och som det inte finns en färdig tanke för hur den ska finansieras. Samtidigt som resenärerna behöver pendeltåg de kan lita på kastar Trafikverket nästan 220 miljoner i sjön på motorvägsprojektet, säger Tomas Eriksson.

Miljöpartiet kommer alltid att prioritera en pålitlig kollektivtrafik före dyra motorvägar. Enligt Trafikverkets egen utredning skulle en Östlig förbindelse öka bilismen i Stockholm med hela 700 000 fordonskilometer, vilket motsvarar 70 000 fler bilar som kör en mil om dagen. Denna utveckling skulle vara förödande för klimatet.

- När vi vet att biltrafiken i Stockholm måste minska med 30 procent måste vi fokusera på mer och pålitlig kollektivtrafik. Vi måste kunna se framtiden i ögonen, säger Tomas Eriksson.

I dag är Slussen den östligaste förbindelsen mellan nord och syd i Stockholm och så har det faktiskt varit sedan medeltiden. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Nyanlända missar bussförarjobben

FlixBus tokökar i Sverige

Nyhetsbrev

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Arkiv
Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.217