23948sdkhjf

Östlig förbindelse engagerar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den sedan decennier planerade östliga förbindelsen i Stockholm engagerar politiker - Både bland dem som vill ha förbindelsen och bland dem som sågar.

Trots att den socialdemokratiskt ledda regeringen stoppat bygget av Östlig förbindelse fortsätter Trafikverket med att landa utredningsarbetet kring vägen fram till årsskiftet, det konstaterar Moderaterna i SLL och fortsätter:

Detta då de tycker att den behövs och vill ge förslag på möjlig framtida sträckning. Om politiken inte kan samla sig till beslut om att genomföra bygget riskerar dock arbetet vara förgäves och uppemot 220 miljontals kronor slösas bort. Moderaterna går till val på att bygget återupptas och utredningen blir grund för byggbeslut.

- Jag vill rikta beröm till Trafikverket för att de tar ansvar och färdigställer det påbörjade utredningsarbetet. Alternativet vore att kasta hundratals miljoner i sjön redan här och nu, något som vore oförsvarbart, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M). Han fortsätter:

- Samtidigt är det djupt problematiskt att det rödgröna styret i Stockholms stad och den socialdemokratiskt ledda regeringen sagt nej bygget, nej till förhandling och därmed stoppat färdigställandet av ringleden runt Stockholm. Deras politik innebär att Trafikverkets arbete blir bortkastade pengar på en utredning som blir bara just ännu en utredning.

- Moderaterna vill lyfta de rödgrönas döda hand över ringleden. Vi går därför fram med ett glasklart vallöfte: En röst på Moderaterna är en röst för bygget av den Östliga förbindelsen och färdigställandet av ringleden runt Stockholm. Trängsel och köer är ingen naturlag utan går att bygga bort. Stockholms trafikinfarkt måste få ett stopp, avslutar Kristoffer Tamsons.

Helt emot Moderaterna i den här frågan står Miljöpartiet i samma landsting, de vill helst begrava hela projektet under Slussens schaktmassor:

Trots att motorvägsprojektet Östlig förbindelse är politiskt dött så fortsätter Trafikverket att utreda vägen. Det är pengar och tid de borde ägna åt att fixa pendeltågstrafiken tycker Miljöpartiet i landstinget.

- Jag tycker Trafikverket ska fokusera på att fixa pendeltågstrafik istället för att lägga hundratals miljoner på en motorväg ingen vill betala för, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

De flesta stockholmarna tillbaka på jobbet. De som åker pendeltåg hoppas nog att det ska fungera bättre än vad de gjort det senaste året. För resenärerna har inställda tåg och förseningar satt käppar i hjulen i deras vardag. Ska de få en pendeltågstrafik de kan lita på har Trafikverket ett stort jobb att göra. Därför är det förvånade att de fortsätter lägga tid och pengar på att utreda motorvägsprojektet Östlig förbindelse. Detta är i alla fall vad MP anser i SLL.

Det är upprörande och märkligt att de fortsätter göra en utredning som det inte finns politiskt stöd för och som det inte finns en färdig tanke för hur den ska finansieras. Samtidigt som resenärerna behöver pendeltåg de kan lita på kastar Trafikverket nästan 220 miljoner i sjön på motorvägsprojektet, säger Tomas Eriksson.

Miljöpartiet kommer alltid att prioritera en pålitlig kollektivtrafik före dyra motorvägar. Enligt Trafikverkets egen utredning skulle en Östlig förbindelse öka bilismen i Stockholm med hela 700 000 fordonskilometer, vilket motsvarar 70 000 fler bilar som kör en mil om dagen. Denna utveckling skulle vara förödande för klimatet.

- När vi vet att biltrafiken i Stockholm måste minska med 30 procent måste vi fokusera på mer och pålitlig kollektivtrafik. Vi måste kunna se framtiden i ögonen, säger Tomas Eriksson.

I dag är Slussen den östligaste förbindelsen mellan nord och syd i Stockholm och så har det faktiskt varit sedan medeltiden. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Rekordorder till Bogotá för Scania

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Arkiv

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

Sänd till en kollega

0.163