23948sdkhjf

Östlig förbindelse engagerar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den sedan decennier planerade östliga förbindelsen i Stockholm engagerar politiker - Både bland dem som vill ha förbindelsen och bland dem som sågar.

Trots att den socialdemokratiskt ledda regeringen stoppat bygget av Östlig förbindelse fortsätter Trafikverket med att landa utredningsarbetet kring vägen fram till årsskiftet, det konstaterar Moderaterna i SLL och fortsätter:

Detta då de tycker att den behövs och vill ge förslag på möjlig framtida sträckning. Om politiken inte kan samla sig till beslut om att genomföra bygget riskerar dock arbetet vara förgäves och uppemot 220 miljontals kronor slösas bort. Moderaterna går till val på att bygget återupptas och utredningen blir grund för byggbeslut.

- Jag vill rikta beröm till Trafikverket för att de tar ansvar och färdigställer det påbörjade utredningsarbetet. Alternativet vore att kasta hundratals miljoner i sjön redan här och nu, något som vore oförsvarbart, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M). Han fortsätter:

- Samtidigt är det djupt problematiskt att det rödgröna styret i Stockholms stad och den socialdemokratiskt ledda regeringen sagt nej bygget, nej till förhandling och därmed stoppat färdigställandet av ringleden runt Stockholm. Deras politik innebär att Trafikverkets arbete blir bortkastade pengar på en utredning som blir bara just ännu en utredning.

- Moderaterna vill lyfta de rödgrönas döda hand över ringleden. Vi går därför fram med ett glasklart vallöfte: En röst på Moderaterna är en röst för bygget av den Östliga förbindelsen och färdigställandet av ringleden runt Stockholm. Trängsel och köer är ingen naturlag utan går att bygga bort. Stockholms trafikinfarkt måste få ett stopp, avslutar Kristoffer Tamsons.

Helt emot Moderaterna i den här frågan står Miljöpartiet i samma landsting, de vill helst begrava hela projektet under Slussens schaktmassor:

Trots att motorvägsprojektet Östlig förbindelse är politiskt dött så fortsätter Trafikverket att utreda vägen. Det är pengar och tid de borde ägna åt att fixa pendeltågstrafiken tycker Miljöpartiet i landstinget.

- Jag tycker Trafikverket ska fokusera på att fixa pendeltågstrafik istället för att lägga hundratals miljoner på en motorväg ingen vill betala för, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

De flesta stockholmarna tillbaka på jobbet. De som åker pendeltåg hoppas nog att det ska fungera bättre än vad de gjort det senaste året. För resenärerna har inställda tåg och förseningar satt käppar i hjulen i deras vardag. Ska de få en pendeltågstrafik de kan lita på har Trafikverket ett stort jobb att göra. Därför är det förvånade att de fortsätter lägga tid och pengar på att utreda motorvägsprojektet Östlig förbindelse. Detta är i alla fall vad MP anser i SLL.

Det är upprörande och märkligt att de fortsätter göra en utredning som det inte finns politiskt stöd för och som det inte finns en färdig tanke för hur den ska finansieras. Samtidigt som resenärerna behöver pendeltåg de kan lita på kastar Trafikverket nästan 220 miljoner i sjön på motorvägsprojektet, säger Tomas Eriksson.

Miljöpartiet kommer alltid att prioritera en pålitlig kollektivtrafik före dyra motorvägar. Enligt Trafikverkets egen utredning skulle en Östlig förbindelse öka bilismen i Stockholm med hela 700 000 fordonskilometer, vilket motsvarar 70 000 fler bilar som kör en mil om dagen. Denna utveckling skulle vara förödande för klimatet.

- När vi vet att biltrafiken i Stockholm måste minska med 30 procent måste vi fokusera på mer och pålitlig kollektivtrafik. Vi måste kunna se framtiden i ögonen, säger Tomas Eriksson.

I dag är Slussen den östligaste förbindelsen mellan nord och syd i Stockholm och så har det faktiskt varit sedan medeltiden. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124