23948sdkhjf

Östlig förbindelse engagerar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den sedan decennier planerade östliga förbindelsen i Stockholm engagerar politiker - Både bland dem som vill ha förbindelsen och bland dem som sågar.

Trots att den socialdemokratiskt ledda regeringen stoppat bygget av Östlig förbindelse fortsätter Trafikverket med att landa utredningsarbetet kring vägen fram till årsskiftet, det konstaterar Moderaterna i SLL och fortsätter:

Detta då de tycker att den behövs och vill ge förslag på möjlig framtida sträckning. Om politiken inte kan samla sig till beslut om att genomföra bygget riskerar dock arbetet vara förgäves och uppemot 220 miljontals kronor slösas bort. Moderaterna går till val på att bygget återupptas och utredningen blir grund för byggbeslut.

- Jag vill rikta beröm till Trafikverket för att de tar ansvar och färdigställer det påbörjade utredningsarbetet. Alternativet vore att kasta hundratals miljoner i sjön redan här och nu, något som vore oförsvarbart, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M). Han fortsätter:

- Samtidigt är det djupt problematiskt att det rödgröna styret i Stockholms stad och den socialdemokratiskt ledda regeringen sagt nej bygget, nej till förhandling och därmed stoppat färdigställandet av ringleden runt Stockholm. Deras politik innebär att Trafikverkets arbete blir bortkastade pengar på en utredning som blir bara just ännu en utredning.

- Moderaterna vill lyfta de rödgrönas döda hand över ringleden. Vi går därför fram med ett glasklart vallöfte: En röst på Moderaterna är en röst för bygget av den Östliga förbindelsen och färdigställandet av ringleden runt Stockholm. Trängsel och köer är ingen naturlag utan går att bygga bort. Stockholms trafikinfarkt måste få ett stopp, avslutar Kristoffer Tamsons.

Helt emot Moderaterna i den här frågan står Miljöpartiet i samma landsting, de vill helst begrava hela projektet under Slussens schaktmassor:

Trots att motorvägsprojektet Östlig förbindelse är politiskt dött så fortsätter Trafikverket att utreda vägen. Det är pengar och tid de borde ägna åt att fixa pendeltågstrafiken tycker Miljöpartiet i landstinget.

- Jag tycker Trafikverket ska fokusera på att fixa pendeltågstrafik istället för att lägga hundratals miljoner på en motorväg ingen vill betala för, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

De flesta stockholmarna tillbaka på jobbet. De som åker pendeltåg hoppas nog att det ska fungera bättre än vad de gjort det senaste året. För resenärerna har inställda tåg och förseningar satt käppar i hjulen i deras vardag. Ska de få en pendeltågstrafik de kan lita på har Trafikverket ett stort jobb att göra. Därför är det förvånade att de fortsätter lägga tid och pengar på att utreda motorvägsprojektet Östlig förbindelse. Detta är i alla fall vad MP anser i SLL.

Det är upprörande och märkligt att de fortsätter göra en utredning som det inte finns politiskt stöd för och som det inte finns en färdig tanke för hur den ska finansieras. Samtidigt som resenärerna behöver pendeltåg de kan lita på kastar Trafikverket nästan 220 miljoner i sjön på motorvägsprojektet, säger Tomas Eriksson.

Miljöpartiet kommer alltid att prioritera en pålitlig kollektivtrafik före dyra motorvägar. Enligt Trafikverkets egen utredning skulle en Östlig förbindelse öka bilismen i Stockholm med hela 700 000 fordonskilometer, vilket motsvarar 70 000 fler bilar som kör en mil om dagen. Denna utveckling skulle vara förödande för klimatet.

- När vi vet att biltrafiken i Stockholm måste minska med 30 procent måste vi fokusera på mer och pålitlig kollektivtrafik. Vi måste kunna se framtiden i ögonen, säger Tomas Eriksson.

I dag är Slussen den östligaste förbindelsen mellan nord och syd i Stockholm och så har det faktiskt varit sedan medeltiden. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

96 dog på spåren 2018

Arkiv

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Hanson vd för Prospero Stockholm

Dags för Transportforum # 36

Ny vd på Cirkle K

Kraftsamling för bussbranschen

2018 – rekordår för Skånetrafiken

Nytt bolag jagar nya lokförare

Ett nybildat bolag ska ge sig på det digra arbetet med att säkra personalbehovet för en växande tågbransch – det behövs 1200 nya lokförare under de kommande fem åren.

Nya framgångar för Scania

Uppfräschad webbsida om BRT

Plus

MAN vann Tunga Bussligan!

Med ett tokryck under december lyckades MAN kamma hem segern i Tunga Bussligan 2018, körde förbi både Scania och Mercedes-Benz på upploppet - det visar Bil Swedens färska statistik.

Bussarna ökade under december

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.137